Nekromanti Regelmodifikation av Hellboy RPG + Adventure!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Då jag är ett stort fan av Mike Mignolias underbara serie Hellboy och av Steve Jackson Games' idé att göra ett rollspel av världen, köpte jag naturligtvis ett exemplar av spelet från SJG. Efter något spelmöte med GURPS i grunden (standardsystemet i grundboken) insåg jag att just det systemet nog inte var något för mig.

Exakt varför jag tycker hemskt illa om gurps är irrelevant för den här diskussionen, och jag är inte det minsta sugen på att debattera gurps' starka resp. svaga sidor.

Däremot började jag se mig omkring efter andra regelsystem som i mitt tycke skulle passa bättre för den säregna pulpiga stämning som råder i Hellboy. Lösningen kom i form av ett tips om White Wolfs gamla Adventure! - dvs, inte d20-utgåvan, utan den som använder en modifierad version av gamla WoD-systemet. Jag tittade på systemet, och gav tummen upp.

Däremot krävdes vissa modifikationer för att systemet, i mina ögon, helt skulle passa en Forteanska (säger man så?) stämningen etc i Hellboy. Jag började skriva ihop ett litet häfte med "husregler" jag kallar för "Hellboy: Red Right Hand Edition". I häftet samlar jag också information och tabeller så att det ska gå snabbt att skapa rollperson och att spela spelet - som en spelledarskärm, fast på flera lösblad.

Hursomhaver, jag bifogar här två filer - dels en PDF med min preliminära layout samt tabeller etc, dels en DOC-fil med själva brödtexten i min modifikation (som den ser ut nu, det tillkommer troligtvis mer).

Jag vill gärna ha svar på följande frågor:

1) Fungerar layouten? Är den snygg? Passande?

2) Fungerar regelmodifikationerna som de ser ut nu?

3) Hur legalt är det med en sådan här modifikation? Jag vet att SJG är rätt generösa och bl.a låter en använda fem bilder ur deras böcker till egna projekt, men hur är det med White Wolf? Hur ställer sig WW till saker som hemmagjorda spelledarskärmar?

Flurtis

Hero
1, Layouten ser bra ut, inget att klaga på där. Jag har dock inte sett regelboken så jag kan inte svara på hur det går ihop med layout temat där.

2. Känner inte till GURPS regelsystem så jag kan inte svara på detta.

3. Så länge du äger orginal kopian och inte tänkt sälja eller tjäna pengar på verket så har du alltid rätt att kopiera och modifiera hur mycket man vill samt lägga ut omarbetade saker på nätet. Enda knixet är att du måste göra en sån där läcker copyright symbol på vissa delar typ titel och bilder m.m. Är rätt så säker på detta, men jag är ingen utbildad copyright advokat.

krank

2. Känner inte till GURPS regelsystem så jag kan inte svara på detta.
GURPS är helt utrotat, detta är en regelmodifikation av Adventure-systemet...

Flurtis

Hero
På tal om adventur (helt OT)

ok, känner inte till adventure systemet heller :gremtongue:

Har tyvärr inte varit med i rollspelskulturen tillräckligt länge för att blivit bekant med gamla godingar.

Däremot så har det efterlysts adventure i min spelgrupp, så om du vet något ställe man kan få tag på det är det välkommet.

krank

Re: På tal om adventur (helt OT)

http://www.collectorspoint.se

149 spänn - som hittat. Kan varmt rekommendera spelet såväl som systemet. Gillar man pulpgenren med Indiana Jones, Doc Savage etc så är det definitivt ett mycket roligt spel.

Dimfrost

Special Circumstances
Ja, layouten funkar. Ett par småsaker: Indraget vid nytt stycke borde vara lite större. En fyrkant är standard. I och för sig är jag inte vidare bekant med engelskspråkig typografi så jag antar att det är okej med indrag efter rubrik, till exempel. Och marginaljusterad text skulle se bättre ut i den här typen av text. I allmänhet ser layouten snygg ut, dock.

Jag är fullkomligt ointresserad av Adventures system så regelmoddarna kommenterar jag inte.

Jag har svårt att tänka mig att varken Mignola eller White Wolf skulle bli särskilt glada om de hittade det här på nätet. Du kan liksom inte bara sno Mignolas bilder utan vidare. Regeltext är en annan sak, så länge du inte nämner Hellboy, Adventure! eller liknande varumärken, eftersom man inte kan ha upphovsrätt till regler.

/Dimfrost

krank

Du kan liksom inte bara sno Mignolas bilder utan vidare.
...fast de där bilderna är direkt tagna ur Hellboy RPG av Steve Jackson Games, och de har - som sagt - en rätt schysst licens vad gäller det där. Fem bilder är det som gäller, vad jag minns. Fast eventuellt gäller kanske andra regler när det gäller just Mignolas bilder. Funderar på att maila och fråga.

Vad gäller regeltext - gäller exempelvis tabeller som "regeltext"? Sedan är det hemskt svårt att publicera husregler utan att nämna vilket spel de är till...

Nåja, det kan inte skada att skicka iväg ett litet mail till WW respektive Adventure!.

Dimfrost

Special Circumstances
Jag har svårt att tänka mig att SJG:s licens att använda Mignolas bilder skulle ge någon annan rätten att använda dem också. Det låter väldigt märkligt. Jag tror att du är alldeles för optimistisk, faktiskt. :gremsmile:

/Dimfrost

krank

Jag tror att du är alldeles för optimistisk, faktiskt.
Man måste ju få hoppas =)

Men allvarligt, jag ska maila SJ Games och se hur det ser ut från deras sida. Om de vänligt men bestämt ber mig hålla käft och använda deras system, får jag helt sonika göra egna bilder istället. Blir lite annan stämning, men det kan funka ändå.

Sedan får vi ju se vad WW säger - det är ju mycket i deras händer hela produktionen ligger. Om de hatar att folk gör egna referensdokument etc så har de dock en hel massa att göra ute på nätet, ty sånt finns i överflöd.