Nekromanti Regelmotor... åsikter??

Pale Imp

Swordsman
Jag byggde en gång i en icke så distant dåtid upp ett fantasy-rollspel och speltestade detta med i stort ett nöjsamt resultat. Problemen som fanns tycktes vara att systemet var för invecklat, samt att jag personligen tyckte att det blev alldeles för mycket standard-fantasy av det hela.. så jag beslöt mej för att behålla guldkornen och börja om med bara detta i bakaget.

Nu har idén utvecklats till en sorts allt-möjligt-omöjligt-att-kategorisera-spel som ännu inte är namngivet. Grundtanken är att tiden i en mer eller mindre avlägsen framtid upphör, förstörs pga tidsresor eller liknande som ger upphov till revor i tidskontiniumet (stavas det så?). De krafter som upphåller universum nollställdes i något som kallas de döda åldrarna, i vilken gudomar, skapade av sin vilja att existera, påbörjade en andra skapelse, i vilken tidsepoker går om varandra tekniskt och geografiskt sett. Nya raser påbörjade sina första stapplande steg i världen, begåvade med underliga förmågor som psioniska krafter, nanomaskiner, och en hel massa ting som hör fantasy till dessutom.
Världen är en smältdegel av allting som finns, fanns och kommer att finnas, och i denne spelar man ett sorts heroiskt, lite high-[genre] spel.

Nåväl, nu till anledningen för detta inlägg; systemet.

Jag har funderat lite löst på en kombination mellan BESM (big eyes small mouth), lite av riddles of steel samt WoD (world of darkness).. och detta är vad jag kommit fram till.

Grundegenskaper (FYSIK, SINNE, SJÄL) har ett värde mellan 2-10 (norm 4-5), vilka anger hur många t10or som slås när en färdighet/förmåga används. Färdighetsvärdet i sin tur sänker svårighetsgraden för varje tärning med sitt värde från en grund på 8.

Exempel - FYSIK 4 och Obeväpnad strid 2 ger fyra tärningar svårighetsgrad 6, och för varje t10 över eller likamed 6 ger ett lyckande, fler än ett lyckat tärning ger i normala situationer ett extra gott utförande eller dyligt.

Ifrån riddles of steel (ett spel som jag inte ens sett, men som jag fått förklarat för mej på forumet) har jag snott idén med motivationer. En motivation är något som rollpersonen brinner för, må det vara passion, girighet eller något annat. Dessa bestämmer hur mycket erfarenhet rollpersonen får, pga utspelande av sin karaktär.
Rent speltekniskt sänker de också svårighetsgraden i en handling relaterad till motivationen i fråga med sitt värde (precis som färdighetsvärdet, men kan alltså användas i fler avseenden).
Motivationer sänks eller höjs av spelledaren eftersom spelet går och rollpersonen följer sin karaktär eller ej (intressanta komplikationer om 2 motivationer sätts emot varandra :gremgrin:).

Min fråga är vad ni anser om denna enkla spelmotor? all form av konstruktiv kritik väkomnas!

Jo, jag vet att motivationerna påverkar rollpersonen i väldigt hög grad, men det är liksom det som är tanken med dem, dels för att det ger en morot för rollspelande, och dels med tanke på den heroiska biten i spelet, och stridssystemet kommer att bli väldigt enkelt och lite stulet från WoD, tror jag. om ingen här råkar sitta inne med en fin idé... :gremsmile:

Dimfrost

Special Circumstances
Sinne och Själ tycker jag är lite oklara begrepp. Jag antar att någon av dem används för att styra sociala situationer, men det känns långt ifrån uppenbart.

Sannolikheterna blir vad Rising skulle kanna subjektiva (nej, vi ska inte ha den debatten igen!), för det känns lite krångligt att snabbt räkna fram hur stor chans man har att lyckas med det ena eller det andra. Det här kan ju vara positivt eller negativt beroede på vilken stämning du eftersträvar.

Om vi tar ditt exempel (som jag inte vet hur det ska tolkas -- hur bra är ska färdighetsvärde 2 vara?) så är sannolikheten för misslyckande är endast 0.125. Alltså ger det exemplet 82.5% chans att få minst en lyckad tärning. Det verkar ganska mycket. Dessutom är det 25% chans att få exakt en lyckad tärning, så det är hela 57.5% chans att få mer än en.

Världen kan säkert bli kul. Svårt att säga så här direkt, men det låter betydligt intressantare än standardfantasy i alla fall. :gremgrin:

Angående stridssystem så finns det ju en väldig massa intressanta trådar på forumet om den saken. Själv brukar jag göra en djupdykning i gamla inlägg innan jag slänger ihop något dylikt, det finns massor av bra idéer.

/Dimfrost

Pale Imp

Swordsman
Ok, jag kanske ska reda ut begreppen lite först, man tar sånt för givet när man vet hur det ska fungera själv.

Fysik - Allting fysiskt rollpersonen kan tänkas göra, slåss, bära saker, men också imunförsvar, motorik etc.

Sinne - Intelligens, inlärningsförmåga snabbtänkthet, minne etc.

Själ - Magiska/psioniska egenskaper.

Angående färdighetsvärdena
Färdighetsvärden är endast nödvändiga för sådanna ting som övergår en normal persons kompetens. Ett färdighetsvärde innebär alltså att rollpersonen har fått träning/har en stor naturlig fallenhet för ämnet i fråga.

exempel #2
Antal tärningar = grundvärde (typvärde 4-5)
Svårighetsgrad = 8 - Färdighetvärde - Motivation (8-2-0=6)

4 tärningar slås, och en lyckat är ett slag på 6 eller mer. Detta genererar per tärning en chans att lyckas på 40%, vilken ger rollpersonen en mycket god chans att lyckas, men då ska man fortfarande komma ihåg att färdighetsvärde 2 är ett mycket bra värde.
Utan färdighetsvärde skulle det bli 20% chans att lyckas per slagen tärning.

Hm.. jag förstår dock vad du menar, chanserna är lite för höga, man kanske skulle öka grundsvårigheten till 9, vilket gör att man skulle får 30% chans att lyckas per tärning med 2 i färdighetsvärde, och 10 % utan, det låter lite mer rimligt.

Dimfrost

Special Circumstances
Men vilken egenskap används i sociala situationer?

Av ditt exempel förstår jag att du räknar 0 som 0 och inte 10; jag är skadad av alltför mycket DoD-spelande så jag tar för givet att 0 är 10. Men att snacka om "chansen att lyckas per slagen tärning" verkar lite skumt. Bättre att räkna ut hur stor chansen är att man lyckas totalt, som jag gjorde i mitt inlägg. Om man har Fysik 4 och inget färdighetsvärde (och svårighetsgraden är 8) har man då 1-(8/10)^4=0.5904, dvs man har 59% chans att få minst en lyckad tärning. Men svårighetsgrad 9 blir det istället 34%.

/Dimfrost

Pale Imp

Swordsman
I den frågan är jag lite kluven. Det mesta tror jag ska rollspelas fram, men kunskapsfärdigheter som etikett, historia, etc. kommer att finnas, dock mest som direkt referens med en klar vetskap för varje färdighetsnivå. Slag blir egentligen onödiga i dessa sammanhang, och spelledaren kan istället bara förklara för gode herr spelare att han vet bättre än att uppföra sig så pga sitt färdighetsvärde.

Det blir så mycket mer levande, chansgivande och ROLLspelande på det sättet.
Visserligen kommer mer oerfarna spelare att bli utmanövrerade av de mer erfarna, men detta skulle hända iaf då det finns fler sätt än regler att missbruka system om tärningar avgör allting..

vad tror herr rimfrost om detta?

//Impen - Är rätt för att firforms-nerverna börjar ta över.