Nekromanti Regelreferenskort till Saga - vad saknas?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,821
  • Faserna i stridsrundan: Avståndsvapenfasen, Närstridsfasen samt Magifasen.
  • Attack & Försvar
  • Stridsavstånd
  • Förbättra egenskaper och färdigheter
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Fan va najs!!!!!

Ett kort som sammanfattar magireglerna kanske? "Så här kastar du en besvärjelse", typ. + ett kort om improviserad magi?

Även ett hjältepoäng-kort vore bra också, som du skriver... gärna lite förtydligat... så att man förstår att man kan använda poängen till mer än att undvika att dö... som exemplet att hästen står och väntar precis där man hoppar från muren, och att man hamnar i sadeln.. eller att man kan använde dem för att få in en kontakt man behöver för tillfället.

Lite som regeln "it's in the trunk" i Supernatural, om nån läst det.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,821
Arfert said:
Du menar väl 6 x 8 cm?
Nej inte då, framsidan och baksidan sitter ihop i ena sidan, man viker dem till 6 x 9 cm. Mina erfarenheter säger mig att det här torde vara enklare än att lyckas skriva ut på båda sidor av ett papper och få det att stämma överens. Dessutom blir det mycket stadigare om man viker ihop, lägger en bit tunn kartong/tjockt papper i mitten och sedan limmar alltihop. :gremsmile:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Vajjert, Debbie!
Sådant behövs alltid. Speciellt kan jag själv behöva det när jag väl får tid att göra min debut med Saga, förhoppningsvis nu i sommar om spelgruppen kan få till det. Kom-ihåg-prylar är alltid förträffligt trevligt, speciellt när det är gjort på att smart och lätthanterligt sätt. Jag gillar det som fan, inte om inte minst som kom ihåg för mig, men så kan jag tro att mina spelare i alla fall kommer ha mycket stor hjälp av detta i början eftersom ingen av dem spelat Saga förut.
Tummen upp!
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,821
  • Egenskaper och färdigheter
  • Fördelar och nackdelar
  • Att utföra handlingar
  • Att nyttja Hjältepoäng
  • Förbättra egenskaper och färdigheter
  • Skada och rustningar
  • Läkning av skador och sår
  • Stridsrundan
  • Avståndsvapenfasen
  • Närstridsfasen
  • Magifasen
  • Attack och Försvar
  • Vapenmodifikationer
  • Stridsavstånd
  • Magislaget
  • Besvärjelser och magiskolor
  • Improviserad magi
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,821
Regelkort till Saga - färdiga! Eller?

Nu finns det en pdf med en liten introduktion till vad korten har för syfte och vad för pyssel man kan göra med dem. Jag tror att den är färdig - provutskriftena ser fina ut, och jag har inte hittat några missar - men jag kan ju ha fel. Därför gör jag den tillgänglig här ett tag och hoppas att några nya fräscha ögon tittar igenom och upptäcker eventuella konstigheter.

Pdf:en är på 4 MB och finns här.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,096
Location
Helsingborg
× Hur man gör rollpersonen (fast om det får plats på en sådan liten plats borde det få plats på rollformuläret).
× Innehållsförteckning.

Se till att ha sidhänvisningar på korten, så att man kan slå upp sidan om kortet fortfarande är oklart.

/Han som ger tipset att kolla i registret eller innehållsförteckningen över vilka saker som man vill slå upp under spelets gång
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,821
Han said:
× Hur man gör rollpersonen (fast om det får plats på en sådan liten plats borde det få plats på rollformuläret).
× Innehållsförteckning.

Se till att ha sidhänvisningar på korten, så att man kan slå upp sidan om kortet fortfarande är oklart.
I boken/grundreglerna finns det en lista att gå igenom när man gör rollperson. Den omfattar dock 15 punkter, så den går inte in på ett kort. Däremot är den prydligt nog samlad på en sida i grundreglerna och alltså lätt att komma åt och skriva ut (åtminstone om man vet att den finns).

Innehållsförteckning till dokumentet, eller ett kort med bokens innehållsförteckning?

Sidhänvisningar har jag funderat på, men dragit mig lite för. Finns egentligen ingen hållbar ursäkt för att inte ha det med dock. :gremsmile:

Update: nu är sidhänvisningar till regelboken inlagda på korten.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,964
Location
Sandukar
Coolt - i Noirs spelpaket gjorde vi liknande. I princip hela Noir kan spelas med hjälp av de kort som ingår där och det var ett uppskattat tillbehör. Så jag tror på den här typen av icke-traditionella metoder för att förmedla regler och information till rollspelare.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,821
Den Upplyste Despoten said:
Coolt - i Noirs spelpaket gjorde vi liknande. I princip hela Noir kan spelas med hjälp av de kort som ingår där och det var ett uppskattat tillbehör. Så jag tror på den här typen av icke-traditionella metoder för att förmedla regler och information till rollspelare.
Känns konstigt att jag helt missat korten till Noir, tycker jag borde hört talas om dem. :gremshocked: Förvånar mig inte att de var uppskattade - ju mer omfattande spel desto större nytta gör nog såna här referensgrejer.
 
Top