Nekromanti Regelrevisioner i D&D Essentials

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
I kommande D&D Rules Compendium (en del av D&D Essentials) kommer dessa regelrevisioner att träda i kraft.

Det rör sig alltså inte om någon errata, utan om regelrätta (hö-hö) regeländringar.

Bl.a. kommer de vanliga spelbara folkslagen att få en fast ability score-bonus samt en variabel – likt de folkslag som presenterades i Player’s Handbook 3.

Jarl

Hero
Dante said:
Bl.a. kommer de vanliga spelbara folkslagen att få en fast ability score-bonus samt en variabel – likt de folkslag som presenterades i Player’s Handbook 3.
Och Wizards har börjat styra upp Implement/weapon-förvirringen, så att weapon focus och annat bara funkar med faktiskt vapen, inte weapon-as-implement.

Och Rogues kan Sneak Attack:a once per turn!

CapnZapp

Myrmidon
Börjat styra upp är ordet.

Inte styrt upp, som om det nu är välfungerande och klart. Utan som i att det nu funkar bättre för några men uppenbarligen inte för andra (Swordmages).

CapnZapp

Myrmidon
4.1 kanske.

Eller rättare sagt, 4.1 är vi uppe i för länge sedan.

Så 4.2.

Jag skulle inte vilja säga 4.5: dels marknadsfördes 3.5 som en helt ny - och mycket bättre - edition, dels löste inte 3.5 mer än några få av 3.0's fundamentala problem samtidigt som 3.5 ändrade på hundratals småsaker som mest var irriterande att behöva komma ihåg.

Jonas R.

Veteran
Så vänta nu... Rogues kan göra en sneak attack once per turn. Betyder det att om en rogue får en extra attack under en runda att även den får sneak attack damage? Eller hur exakt skiljer sig detta från once per round?

CapnZapp

Myrmidon
Jonas R. said:
Så vänta nu... Rogues kan göra en sneak attack once per turn. Betyder det att om en rogue får en extra attack under en runda att även den får sneak attack damage? Eller hur exakt skiljer sig detta från once per round?
Skiljer sig vad från once per turn?

Once per turn är en gång per runda. Antalet attacker är irrelevant - bara en gång per runda får du lägga till sneak attack damage. Har du bara en attack väljer du givetvis den. Har du flera attacker får du välja vilken av dem som ska få sneak attack extra skadan. Missar alla dina attacker eller om du av något annat skäl inte gör minst en framgångsrik attack får du inte lägga till din sneak attack skada alls den rundan, och du får inte "spara" den heller.

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">You can deal this extra damage only once per turn.</div></div>

Det är inte så att om du får fler attacker räknas det som bonusrundor. Utan det räknas just som att du får fler attacker under din runda. Jag har inte sett någonting som låter dig få extra rundor (i stil med Haste i d20; som ju var extremt brutet och obalanserat).

Hoppas det besvarar frågan.

Jonas R.

Veteran
Såhär står det i länken ovan:

Sneak Attack
Page 117: The feature now lets you deal extra
damage once per turn instead of once per round.

Jag ser inte skillnaden helt enkelt.

Jarl

Hero
Jonas R. said:

Sneak Attack

Per runda innebär ju precis det, att du bara kan sneak attacka en gång tills alla andra agerat och det är din tur igen.

En gång per turn gör ju att du kan, om du ges tillfälle, använda sneack attack på andras turn. Ett givet exempel är ju om en Warlord ger dig en extra attack med Warlord's Strike eller så. Eller om en fiende ger dig en opportunity attack. Det sker ju på deras turn.

CapnZapp

Myrmidon
Jonas R. said:

Sneak Attack

Åhå - det var det du undrade över.

Ja, "turn" räknas från början av din "round" till början av din nästa "round".

Den inkluderar alltså 1) din egen "round", 2) allt som händer efter din tur i rundan, samt 3) allt som händer före din tur nästa runda.

Så som redan sagts innebär förändringen alltså att du kan plussa på med sneak-skada även på en av de attacker du gör under 2 och 3, och inte bara 1.

Dante

Staff member
Round > turn

CapnZapp said:
Nästan: En round består av samtliga kombattanters turns.

Din turn börjar med start of turn (ongoing damage etc.) och slutar med end of turn (saves etc.).

Nu kan sneak attack användas en gång när som helst mellan starten på din turn och starten på din nästa turn (dvs. en round).

Exakt vad »once per turn« innebär vet jag inte riktigt, eftersom jag inte kan komma på någon enda power (eller dyl.) som funkar så idag (och heller inte hittar någon definition av »once per turn« i D&D Compendium).

Det kan mycket väl vara så som du föreslår: att »once per turn« betyder »en gång under varje kombattants turn«, men det skulle potentiellt sett betyda att du kan använda sneak attack på varje opportunity attack du gör (eftersom varje sådan sker i en annan kombattants turn) – och det känns lite väl kraftfullt.

Anon

Veteran
Re: Round > turn

Dante said:
CapnZapp said:
Nästan: En round består av samtliga kombattanters turns.

Din turn börjar med start of turn (ongoing damage etc.) och slutar med end of turn (saves etc.).

Nu kan sneak attack användas en gång när som helst mellan starten på din turn och starten på din nästa turn (dvs. en round).

Exakt vad »once per turn« innebär vet jag inte riktigt, eftersom jag inte kan komma på någon enda power (eller dyl.) som funkar så idag (och heller inte hittar någon definition av »once per turn« i D&D Compendium).

Det kan mycket väl vara så som du föreslår: att »once per turn« betyder »en gång under varje kombattants turn«, men det skulle potentiellt sett betyda att du kan använda sneak attack på varje opportunity attack du gör (eftersom varje sådan sker i en annan kombattants turn) – och det känns lite väl kraftfullt.
Finns det kanske någon regel som ger en spelare en extra turn per round?

rjonas

Hero

Äsch. På min tid var en turn tio minuter och en round var en minut.
Nu ska jag krypa ner under min sten.

Pilzefrau

hon/henne

Det är väl inte så stort problem att man kan göra det på alla OAs man får, eftersom man ändå måste ha combat advantage för att göra det? Så bara på alla OAs där man råkar ha combat advantage? För det är väl långt ifrån alltid?

CapnZapp

Myrmidon

Pilzeman said:
Det är väl inte så stort problem att man kan göra det på alla OAs man får, eftersom man ändå måste ha combat advantage för att göra det? Så bara på alla OAs där man råkar ha combat advantage? För det är väl långt ifrån alltid?
Nej, det är jag som skapat förvirring.

Dante förklarar det korrekt:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Nu kan sneak attack användas en gång när som helst mellan starten på din turn och starten på din nästa turn (dvs. en round).</div></div>

Det är för bra om Roguen kan få till mer än en sneak attack per runda. Men det är samtidigt inflexibelt och begränsande om han bara kan få till sin sneak attack under sin tur. Därav regeln.

CapnZapp

Myrmidon

För övrigt kan jag säga att jag gillar skarpt regeln med cykliskt initiativ, där varje stridsman har "sin egen runda".

Jämför så kallat "enkla" spel, där rundan har den enkla definitionen "från början av den snabbaste stridsmannens tur, till slutet av den långsammaste".

Det är onekligen enklare att beskriva en grundläggande initiativ- och turordningsregel utifrån detta perspektiv.

Men såfort du blandar in lite mer "avancerade" koncept (som delayed actions, readied actions, actions som tar hela rundor att utföra och effekter som varar hela rundor), dvs specialregler som luckrar upp den inflexibilitet som annars håller ett turn-based (eller "round-based" då) spel i ett järngrepp; så blir det istället mycket mera konstigt och komplicerat om du håller fast vid denna "enkla" definition.

Det blir enklare och naturligare om varje stridsman räknar sina egna rundor med utgångspunkt i sitt eget initiativ; och det är väl värt den extra-komplikation det innebär att en gång för alla införa och förklara cykliskt initiativ.

(Postat som eget inlägg för att inte dra uppmärksamhet från svaret på Pilzemans undran)

Dante

Staff member
»Once per Turn«

Dante said:
Exakt såhär funkar det. Definitionen av »once per turn« är en handling som kan utföras en gång under varje kombattants turn, inte bara under din egen.

Dante

Staff member
Essentials = 4.5

Anthraxus said:
Så vi ska se essentials som DnD 4,5? :gremsmile:
Ja, det ska vi.

Jag köpte i fredags (och har snabbläst) Rules Compendium, Heroes of the Fallen Lands och Dungeon Master’s Book (som ingår i Dungeon Master’s Kit) – och konstaterar att de förändringar som skett är minst lika omfattande som de revisioner som skedde mellan 3e och 3.5.

Mer om detta kommer på annan plats i detta forum.