Nekromanti Regelskillnader på kvinnor och män [Ymirs wuxia-spel, also; Geronimooo!!!]

obak

Hero
När jag kollar kungfufilm så brukar jag tycka mig ana en uppdelning av vapnen, båda könen använder svärd, kvinnor använder dolkar, män använder klubbor och hammare. I evil cult så finns en kvinna som slåss med ett stränginstrument och skjuter synålar. Är det nåt du känner du vill ta fasta på? I så fall handlar det ju om att ha olika tekniker för olika kön. Minns även nån annan film där antagonisten hade kastrerat sig själv för att lära sig nån sorts kung fu magi, minnsinte namnet.

Som Obak sa i sin post om olika stilar/tekniker för olika kön. Det är något som jag personligen tycker fungerar bra i rollspel
och eftersom jag även personligen faktiskt gillar när det även är fysiska skilnader på män och kvinnor så går detta hand i hand med det.

om man nu skulle ha skillnader i fysiska attribut. som att kvinnor har minus på styrka. eller att män har en bonus på styrka. medan kvinnor har en bonus på smidighet/rörlighet. Så kommer det sig ju naturligt att det generellt blir lite skillnad på val av vapen och strids tekniker mellan könen. Kvinnorna kommer att de som bäst kan nyttja tekniker och vapen som baseras på smidighet och snabbhet.. de kommer kunna nå en nivå som männen inte klarar av att uppnå om man tar det till sin spetts så att säga
medan männen skulle vara bättre på tekniker och vapen som kräver mer styrka.

men om man inte gör skillnaden i fysiska attribut allt för stor så blir inte heller skillnaden i spelet allt för stor. som man kan man ändå blir ruskigt bra i tekniker som kräver mer smidighet och snabbhet än styrka. och kvinnor kan blir ruskigt bra i de tekniker som är mer baserade på styrka.

eftersom det inte krävs maxad styrka eller smidighet/rörlighet för att bli bra i respekive stilar, tekniker eller vapen. men men och kvinnor skulle ha lite olika förutsättningar och lite lättare att bli bra på olika saker

Finns även en annan aspekt som detta för med sig som jag gillar.
Det är att om man går utanför det som man kan räkna för köns stillar kanske. så sticker man ut ur mängden och det är ju alltid kul.
Som exempel en kvinna som satsar på hög styrka och är större än genomsnittet och väljer vapen teknik efter detta kommer inte att vara en i mängden så att säga
och hon kommer att kunna mäta sig med de allra flesta män. Hon kan utan problem vara starkare än de flesta män hon stöter på

Ett system som detta gör inte något kön sämre. det ger dem bara lite olika förutsättningar.

Vill man dra det längre kan man göra kvinnor aningen fysiskt underlägsna män i det stora hela. lite minus i styrka, och fysik kanske. samma smidighet. Detta skulle dock ge kvinnor sämre förutsättningar för de flesta stridsfärdigheter. Vilket i sig inte är något negativt om man samtidigt ger dem plus på mentala förmågor om detta finns i spelet. kanske till och med ha vissa mentala förmågor som endast kvinnor kan ha. eller bara göra dem bättre lämpade för de förmågor som finns.

Skillnaderna bör nog dock inte vara för stora. man bör ju fortfarande kunna göra en kvinna som är grym i strid och en man som kan ha bra kontroll över sina mentala krafter.

Eller om man gör ett spel som inte är baserat på verkliga världen. varför inte vända på det. gör kvinnorna större och starkare. en värld med nästan bara kvinnliga krigare. där kvinnorna gör de tyngsta och mest fysiskt krävande jobben. styr samhället. medan männen är mindre, svagare och de som har bäst kontroll över magi och mentala krafter

Krille

Super Moderator
Reddokk Fheg;n150061 said:
om man nu skulle ha skillnader i fysiska attribut.

[snippeti]

men om man inte gör skillnaden i fysiska attribut allt för stor

[snippeti]

eftersom det inte krävs maxad styrka eller smidighet/rörlighet för att bli bra i respekive stilar, tekniker eller vapen. men men och kvinnor skulle ha lite olika förutsättningar och lite lättare att bli bra på olika saker

[snippeti]

Vill man dra det längre kan man göra kvinnor aningen fysiskt underlägsna män i det stora hela.
Reddokk, med risk för att jag feltolkar Ymir, men jag tror inte att du och Ymir talar om samma sak:

Ymir said:
I Tai Chi Hero har de en scen där kung fu-mästaren förklarar för den kvinnliga protagonisten att hon måste gifta sig med den manliga protagonisten för att deras yin och yang ska förenas och därmed göra dem till den ultimata kung fu-duon och hjälpa dem att uppnå inre harmoni.

Krille;n150087 said:
Reddokk, med risk för att jag feltolkar Ymir, men jag tror inte att du och Ymir talar om samma sak:

Mycket möjligt. men det inlägget var lite vidareutveckling på det Obak skrev om olika tekniker och vapen mellan könen.

Och tog upp fysiska attribut skillnader. Eftersom Ymir nämnde detta i sitt inlägg. Sade att han knappt tordes tänka på det på grund av hur kontroversiellt det var. vilket jag tycker är både tråkigt och underligt. att det ska anses kontroversiellt alltså.

Personligen kan jag inte förstå hur det kan vara kontroversiellt att i ett spel ta med något som faktiskt är verkligt. I detta fall en skillnad som finns i verkligheten

Men yin och yang aspekten är rätt intressant. men är för lite insatt i det för att kunna komma med några vettiga kommentarer. då riskerar jag bara att verka ännu dummare än jag egentligen är :)

.113

Swashbuckler
Med mitt förslag kan man dessutom ha med kombinationen av giftermål för att slå ihop sin yinyang för att på så sätt göra superkombos..

Män kan ju eventuellt ha billigare att öka yang och kvinnor billigare att öka yin. Och när man ökar så går det ju upp den ena och ner den andra så har man alltid samma mängd tärningar, men kan få vissa bonusar av olika saker. Typ 3 yin så har man +2 på träffa, 2 yang +1 försvar, och 4 yin +3 på träffa och då har man ju bara 1 yang så +0 försvar... Så man får bonusar på saker genom att maximera den, men då förlorar man något annat.

Gifter man sig i en balans kombo så att man tillsammans hamnar på 5 yin 5 yang, då får båda + anfall OCH försvar.

Anfall och försvar i det här läget kan ju istället vara mental förmåga, kroppsbonus, snabbhet eller whatever poängen är att man får bonusar av båda, mer bonus ju mer man har men ökar man ena sjunker den andra. Men tillsammans får man den där sköna dubbelbonusen.