Nekromanti Regelsystem. Kommentera?

Man Mountainman

Storsvagåret
Hej!

Jag har, liksom alla andra, för vana att knåpa med idéer till kampanjer och spelvärldar. De som hängt med kanske minns att jag snackat om projekt såsom Yggdrasil, ett viking-steampunk-spel, Nya Tider, Nya Seder, ett rollspel som behandlar hur framtiden kunde ha sett ut om mänskligheten plötsligt begåvats med magi, och Ögjl, som mest är bisarrt.

För att göra det enkelt för mig har jag skapat ett regelssystem som jag avser använda till de flesta av dessa projekt, liksom till alla de där små världsembryon som man kommer på när man minst anar det och bara *måste* göra någonting med. I det bifogade dokumentet är allt utom de mest grundläggande principerna i systemet avskalat, eftersom det mesta andra är ofärdigt och eftersom ni säkert ändå inte vill läsa en massa blaj.

Kommentarer?

/Dnalor, din finne på hornhinnan

Rickard

Urverk speldesign
Reflektioner

"Se mer om att använda Grundegenskaper i slag under ”När man saknar en Färdighet” nedan." - s.3
Den rubriken finns inte.. Däremot står väl allt som finns att veta redan i det stycket?

Färdigheterna - s.7
Simma kanske ska vara under Styrka eller Kondition?
Varför är Gömma sig under Viljestyrka? Borde passa bättre under Kreativitet..
Rita under Perception.. Fast den passar nog lika bra under Finmotorik..
Pedagogik under Karisma..
Krigsföring under Kreativitet..
Automateld tycker jag verkar vara en onödig färdighet.. Fast du kanske täcker in automatvapen med denna färdighet?

Smart turordningssystem..

HANDLINGAR - s.8
Antar att listan inte är komplett för jag saknar några (för mig) grundläggande manövrar..
Förflyttning och manöver: Detta kommer spelarna definitivt vilja göra om det finns skjutvapen.. "Jag springer över gatan och skjuter mot mannen!"
Avvaktning: Speciellt viktigt om det förekommer skjutvapen då man ibland vill avvakta för att se om något händer. "Om mannen faller av skottet så skjuter jag inte".
Gratis förflyttning: Man kanske vill göra en strategisk, kort förflyttning medan man gör sin attack.. "Jag går framåt medan jag skjuter mannen."

Skada - s.9
"Skadeslaget består av ett antal T10, vars resultat summeras."
Jag antar att T10:orna på skadeslaget är begränsade.. Bra att du ger förslag på andra sätt som man kan få fram skadan på.. Jag vet inte om jag gillar riktigt antalet T10:or som ska slås.. Jag tycker hela skadesystemet verkar obalanserat, kan inte riktigt sätta fingret på vad.. Kanske är det för att någon med Tuffhet 0 stryker med efter första träffen.. Kanske är det för att effekterna av skadorna varierar procentuellt beroende på vad man har för Tuffhet..

Läkning
Ett bättre sätt (för mig) att uttrycka det är att man får Tuffhet skadepoäng åter varannan dag i fullständig vila och om man sysselsätter sig så fördubblas tiden för läkningen.

~Har ett eget skadesystem som skulle passa som [color:448800]Han</font color=448800> hade tänkt att använda till ett cyberpunkspel som uteblev

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Reflektioner

Hej!

Den rubriken finns inte.. Däremot står väl allt som finns att veta redan i det stycket?

Glök...

Som sagt... Det är bara ett urval av regler, och då och då har jag väl råkat hänvisa till en regel som finns i den kompletta regelversionen men inte i "lite"-versionen.

Färdigheterna - s.7

Ska tänka på det. Kom ihåg att grundegenskapsinedlningen av Färdigheterna inte är absolut. Du kan använda alla Färdigheter tillsammans med alla Grundegenskaper, om du kan motivera varför. Tycker du att det blir otydligt när man har en indelning av Färdigheterna efter Grundegenskap i Färdighetslistorna?

Ang stridssystemet

Det stridssystem som fanns med i dokumentet var bara ett exempel, vilket jag även skrev i Inledningen. Jag har faktiskt gjort reglerna sådana att man så smidigt som möjligt skall kunna införa ett nytt stridssystem till varje ny kampanjvärld. Nu höftade jag fram ett simpelt system för spelbarhetens skull.

Bra att du ger förslag på andra sätt som man kan få fram skadan på..

Tja, med tanke på alla T10 som ibland måste slås så känns det nästan nödvändigt.

Jag vet inte om jag gillar riktigt antalet T10:or som ska slås..

Det är väl meningen att standard skall vara "Skadevärdet delat med tio antal T10, resultatet gånger tio". Jag kanske skall formulera det så. Annars är det väl mest en smaksak. Jag gillar höga skadevärden.

Kanske är det för att någon med Tuffhet 0 stryker med efter första träffen..

Det har du rätt i. Det borde jag ändra, åtminstone så att Skadetåligheten räknas ut som [Tuffhet+1]×40 eller dylikt.

Kanske är det för att effekterna av skadorna varierar procentuellt beroende på vad man har för Tuffhet..

Det gör de väl i de flesta spel? Antingen så är de proportionerliga mot en Grundegenskap, eller medelvärdet av två Grundegenskaper, eller vilken Level man är.

Tack för kommentarerna!

Rickard

Urverk speldesign

"Hej!"
Hejsan! /images/icons/smile.gif

"Du kan använda alla Färdigheter tillsammans med alla Grundegenskaper, om du kan motivera varför. Tycker du att det blir otydligt när man har en indelning av Färdigheterna efter Grundegenskap i Färdighetslistorna?"
Arrgh.. Det glömde jag i och med indelningen av Färdigheter i Grundegenskaper.. Bortse från mina kommentarer..

Dock så måste jag invända mot användandet av grundegenskaper+färdigheter.. Hur ofta är det egentligen som man använder andra Grundegenskaper än just den som man alltid använder? I Deadlands funkar det bra då grundegenskapen bara anger vilken sorts tärning man ska slå för färdighetsslaget och inte något man ska addera till färdigheten.. Å andra sidan är tärningssystemet lite knasigt..
I Vampire och In the Dark finns det bara några enstaka grundegenskaper så det är lätt för spelledaren att hålla reda på dem..
I ditt system så finns det 10 Grundegenskaper(!) som spelledaren ska ha bra koll på för att snabbt kunna bestämma sig för vilken Grundegenskap man ska använda.. Det kanske är lätt för dig eftersom du gjort spelet, men knappast för andra spelledare (i början i alla fall)..

Sedan kom mina spelare med ett förslag när det gällde In the Darks rollformulär.. Det var att man hade en ruta för både Färdighetsvärdet och Grundegenskapen+Färdighetsvärdet.. Detta för att det inte skulle få en onödig paus att räkna ihop det..

"Jag gillar höga skadevärden."
Jag ogillar dem om det gäller mycket räknande för att få till höga skadevärden.. Inte för att jag är dålig i huvudräkning, men ibland kan jag vara en trött spelledare och då kan det sega till sig i huvudet..

Mitt skadesystem byggde på att man bara tog den högsta siffran i sitt skadeslag.. Om man slår många tärningar så är det större chans att man får ett högre värde.. Med dina öppna tärningar innebär det att man kan få till rejäla resultat, även med mindre antal tärningar..

Man kanske tål Tuffhet×2+10 skadepoäng innan man dör.. Jaja, bara en idé..

"Det borde jag ändra, åtminstone så att Skadetåligheten räknas ut som [Tuffhet+1]×40 eller dylikt."
Varför är det så viktigt att kunna ha 0 i en Grundegenskap? Är det för att få en 11-skalig skala och för att få in en annorlunda grej med ditt rollspel?

"Det gör de väl i de flesta spel?"
Jag formulerade mig knasigt.. Det jag regerade mot var att man svimmade om man hade 5 skadepoäng kvar.. Det skulle innebära att en med skadetålighet 50 skulle skadas ned till 10% av sin skadetålighet för att man ska svimma medan en med skadetålighet 370 skulle behöva skadas.. eeeh... *räknar på fingrarna* ned till en pissliten procent för att behöva svimma..

Fast å andra sidan så kan man tolka det jag skrivit ovan som att hjälten (hög Tuffhet) kämpar tills denne är på bristningsgränsen till att dö medan den mjäkige (låg Tuffhet) svimmar nästan direkt, även om båda är lika nära att dö när de svimmar..

"Tack för kommentarerna!"
~Så länge [color:448800]Han</font color=448800> kan vara till hjälp, så

Man Mountainman

Storsvagåret

Hur ofta är det egentligen som man använder andra Grundegenskaper än just den som man alltid använder?

Tja, framför allt så innebär det ju att Färdigheter kan göras bredare, eftersom man med lite fantasi kan tänka sig tio varianter av varje färdighet. Jag vet inte om jag utnyttjat den möjligheten särskilt mycket, dock, när jag formgivit färdighetslistorna. Vidare så innebär det att Grundegenskaperna faktiskt får betydelse för spelet, till skillnad från många spel där de bara har betydelse vid rollpersonsgenereringen. Alternativet innebär bland annat att en rollperson kan ha två färdigheter som omfattar ungefär samma grundläggande talanger men vars nivåer ändå skiljer sig ganska radikalt. Bland de mindre fördelarna märks att man kan göra skillnad på grundegenskapsslag som slås för att man saknar en viss färidghet, och de som slås för att det som skall avgöras inte baseras på erfarenhet utan på just grundläggande egenskaper.

Jaja, i grund och botten är väl även detta en smaksak. Det är ju faktiskt en hel del spel som utnyttjar Färdighet+Grundegenskap.

I Vampire och In the Dark finns det bara några enstaka grundegenskaper /.../I ditt system så finns det 10 Grundegenskaper(!)

En uppriktig fråga. Vad tusan menar du? Vampire har nio stycken grundegenskaper, och ska jag vara helt ärlig så tycker jag inte att skillnaden mellan nio och tio är särksilt stor. Hur många grundegenskaper In The Dark har kan jag faktiskt inte uttala mig om.

Sedan kom mina spelare med ett förslag när det gällde In the Darks rollformulär.. Det var att man hade en ruta för både Färdighetsvärdet och Grundegenskapen+Färdighetsvärdet.. Detta för att det inte skulle få en onödig paus att räkna ihop det..

Tja, *om* det nu hade varit så att man hade haft en grundegenskap per färdighet. Många tycks funka så att de per default använder en viss grundegenskap tillsammans med en viss Färdighet, även om det finns valfrihet. Själv tycker jag det är kul att försöka komma på nya coola kombinationer, och man kan ju alltid uppmuntra sina spelare att försöka motivera varför deras *högsta* grundegenskap borde användas för just den handlingen.

Återigen: tycker du att uppdelningen av Färdigheterna i Färdighetslistan efter Grundegenskap gör att man luras att tro att varje Färdighet är bunden till en Grundegenskap? Ska jag ändra det och enbart lägga dem i bokstavsordning?

Varför är det så viktigt att kunna ha 0 i en Grundegenskap? Är det för att få en 11-skalig skala och för att få in en annorlunda grej med ditt rollspel?

Absolut inte. Den elvagradiga skalan finns där för att fem skall vara det naturliga medelvärdet, och inte något konstigt 5,5. I den ursprungliga versionen använde jag en skala från -5 till +5, där alltså 0 var medel.

Jag ogillar dem om det gäller mycket räknande för att få till höga skadevärden

Tja, använder man det alternativa systemet så behövs det ju oftast bara ett antal additioner och en mycket enkel multiplikation med tio. Jag ska nog betona användandet av denna lite mer. Skälet till alla T10:or är att kunna kombinera ett stridsskadesystem där effekten från attacken har inverkan på skadevärdet med system för andra skadeformer där inget framgångsslag finns som kan erbjuda en slumpfaktor.

Med dina öppna tärningar innebär det att man kan få till rejäla resultat, även med mindre antal tärningar..

Jovisst, men det är svårt att få till ett system för skador som bara är skråmor, men som kan ackumuleras med tid. Äh, jag vet inte. Tack för tipsen, i alla fall. Jag antar att jag får skylla mig själv som föreslår att folk ska slå trettio T10.

Fast å andra sidan så kan man tolka det jag skrivit ovan som att hjälten (hög Tuffhet) kämpar tills denne är på bristningsgränsen till att dö medan den mjäkige (låg Tuffhet) svimmar nästan direkt

Jo! Det är ungefär så jag tänkt mig...

Rickard

Urverk speldesign

"En uppriktig fråga. Vad tusan menar du? Vampire har nio stycken grundegenskaper,"
Ojsan, ber om ursäkt.. Jag hade för mig att Vampire bara hade 6 grundegenskaper, precis som In the Dark.. Dumt av mig att inte kolla på rollformuläret som jag har på datorn innan jag yttrade mig.. *kollar på rollformuläret* Jaha, jag glömde bort de sociala färdigheterna.. Nåja, de är väl inte såå viktiga? /images/icons/wink.gif

"tycker du att uppdelningen av Färdigheterna i Färdighetslistan efter Grundegenskap gör att man luras att tro att varje Färdighet är bunden till en Grundegenskap?"
Som jag ser det så finns det både för- och nackdelar med båda.. Ha kvar det som du har det nu, men poängtera verkligen att man kan skifta Färdigheternas Grundegenskaper. Någon mer kanske kan yttra sig om detta då jag kanske inte är rätt man för det?

"Absolut inte. Den elvagradiga skalan finns där för att fem skall vara det naturliga medelvärdet,"
Åh, smart..

~Själv fick [color:448800]Han</font color=448800> lägga bort ett tärningssystem för att det inte finns något medelvärde på T10