Illsnidig
Veteran
Jag har funderat lite på det här med enkla regelmekaniker och blivit intresserad av sten, sax och påse som regelmekaniskt koncept. Vad jag vill ha är ett regelsystem som inte kräver tärningar och med fördel kan följa med ett one-shot äventyr eller liknande. Jag är alltså inte så intresserad av att skapa regler som tar upp 20 sidor i en bok. Det jag vill ha är något som funkar, är enkelt, är lättförstått och helst också flexibelt (så att det kan justeras för att passa flera spel).
Jag har nog aldrig spelat ett spel som använt sten, sax och påse som huvudsaklig mekanik. Men jag har spelat Skymningshem: Andra imperiet vars taktikval fungerar enligt samma princip som sten, sax och påse, men Krister Sundelin har ju även bakat in tärningar i den kaksmeten. Sen har jag ju också spelat nya drakborgen som ännu mer uppenbart använder sten, sax och påse som konfliktsystem men saknar djup och finess. Fler exempel finns säkert och mina förhoppningar är att någon ska komma och berätta om just de spelen och reglerna för mig. Om inte annat kanske någon har några bra idéer om hur ett tärningslöst sten, sax och påse system skulle kunna fungera? Eller kanske du tycker det är en skitdum lösning? Vilket som så vill jag höra vad ni har att säga!
Jag har nog aldrig spelat ett spel som använt sten, sax och påse som huvudsaklig mekanik. Men jag har spelat Skymningshem: Andra imperiet vars taktikval fungerar enligt samma princip som sten, sax och påse, men Krister Sundelin har ju även bakat in tärningar i den kaksmeten. Sen har jag ju också spelat nya drakborgen som ännu mer uppenbart använder sten, sax och påse som konfliktsystem men saknar djup och finess. Fler exempel finns säkert och mina förhoppningar är att någon ska komma och berätta om just de spelen och reglerna för mig. Om inte annat kanske någon har några bra idéer om hur ett tärningslöst sten, sax och påse system skulle kunna fungera? Eller kanske du tycker det är en skitdum lösning? Vilket som så vill jag höra vad ni har att säga!