Willie Garvin
Veteran
- Joined
- 12 Apr 2015
- Messages
- 6
Hej.
Här kommer min första post på väääääldigt länge.
Har precis köpt Castle Falkenstein som pdf och har blivit helt kär i settingen. Har alltid gillat den viktorianska eran och swashbuckling.
Men reglerna till spelet gör mig kall. Gillar tanken att använda spelkort men förstår inte riktigt poängen med systemet som det är utformat (finns en rätt skaplig chans att jag fattat HEELT fel).
Som jag har fattat det så funkar det som följer:
Om man vill göra en Feat så väljer man tillsammans med Sl den Ability som passar bäst. Beroende på hur bra man är på sin Ability (poor, average, good, great, exceptional och extraordinary) får man ett grundnummer (2-12). De olika typerna av abilities har en också egen kortfärg (för fysiska feats är det exempelvis klöver). Sedan kan spelaren om han vill spela 1-4 kort från handen (man har normalt fyra kort på handen) som man då lägger till sitt värde för abilityn. Är korten i samma färg som abilityn så räknar man numret på kortet annars räknas kortet som 1.
Spelledaren å sin sida utser en svårighetsgrad på samma sätt (poor - extraordinary som omvandlas till siffror mellan 2 och 12) och får också lägga till ett eller flera kort. Sedan ställer man de två resultaten mot varandra.
Har spelaren mindre än 0,5x av spelledarens total räknas det som fummel.
Har spelaren mer än 0,5x av spelledarens total men fortfarande totalt mindre är det ett misslyckande.
Har spelaren lika mycket upp 1,5x av spelledaren är det en delvis lyckat
Har spelaren mer än 1,5x men mindre än 2x spelledarens total är det en helt lyckat
Har spelaren mer än 2x spelledarens total är det superlyckat
När man spelat sina kort så drar man fyra nya.
Sen får spelledaren avgöra vad som händer på respektive nivå. Det jag har problem med är följande:
1. Det blir ju inget slumpmoment som tärningar normalt ger. Antingen har man hyfsad koll på att man klarar det eller så klarar man det förmodligen inte. (visst, det är slump när nya kort dras. Men om man inte drar några klöver t ex så undviker man ju fysiska aktiviteter)
2. Jag kan inte förstå när det är tänkt spelledaren ska spela sina kort (eller varför eller hur ofta). Borde ju vara lättare att bara sätta ett fast motståndsnummer.
3. Varför skulle spelare inte kasta in alla sina fyra kort varje gång? (visst har man höga kort i andra färger så kan man kanske spara dem)
4. I det flesta rollspel jag spelat så är det oftast de fysiska handlingarna man slår för. Vilket gör att det är i stort sett bara klöver (och jokrar som är jättebra för allt) som folk vill ha.
5. Det finns liksom inget spänningsmoment.
Notera att jag inte spelat spelet ännu utan detta är bara mina tolkningar efter att ha läst reglerna. Tycker för övrigt att reglerna är ganska dåligt beskrivna och saknar tydliga och bra exempel
Så vitt jag kunna läsa mig till så verkar duellsystemet i alla fall vara lite kul.
Så nu funderar jag på knåpa ihop ett eget system som jag tror kommer att skapa lite mer spänning. Självklart ska det vara baserat på spelkort (vi vill ju inte drabbas av att alla kvinnor svimmar).
Jag har bara funderat som hastigast och tror att en Black Jack-lösning skulle kunna vara rätt kul. Att hela tiden stå och väga om man ska dra ett kort till för ett bättre resultat eller om man ska stanna.
Som det är nu ser systemet ut som följer:
• Man spelar vanlig black jack (dvs dra kort och försöka hamna nära 21 men inte över)
• Man behåller graderingen på Abillitysystemet (poor - extraordinary). Skillnaden mellan de olika nivåerna manifesteras med hur många händerr man får spela. Är din ability average får spelaren spela en hand, är man good får man två händer, great får tre och så vidare. (poor skulle bara få spela två kort och inte dra nya alls)
• Svårighetsgrader regleras via vilka nummer man minst ska nå för en lyckad feat. Ju närmre 21 man kommer desto mer lyckad feat.
• Blir man tjock med alla sina händer så har man fumlat
• Spelledaren (banken) spelar inga kort utan presenterar bara ett målvärde
• Vid motståndslag så vinner den som kommer närmst 21 (och inte blir tjock)
Måste räkna lite på sannolikheter för att kunna bestämma vad som ska räknas som lyckat (och olika graderingar därav), målvärden för olika svåra feats etc.
Vad tror ni? Skulle det kunna funka? (särskilt undrar jag vad Krille tycker då jag vet att han gillar spelet)
Willie
Här kommer min första post på väääääldigt länge.
Har precis köpt Castle Falkenstein som pdf och har blivit helt kär i settingen. Har alltid gillat den viktorianska eran och swashbuckling.
Men reglerna till spelet gör mig kall. Gillar tanken att använda spelkort men förstår inte riktigt poängen med systemet som det är utformat (finns en rätt skaplig chans att jag fattat HEELT fel).
Som jag har fattat det så funkar det som följer:
Om man vill göra en Feat så väljer man tillsammans med Sl den Ability som passar bäst. Beroende på hur bra man är på sin Ability (poor, average, good, great, exceptional och extraordinary) får man ett grundnummer (2-12). De olika typerna av abilities har en också egen kortfärg (för fysiska feats är det exempelvis klöver). Sedan kan spelaren om han vill spela 1-4 kort från handen (man har normalt fyra kort på handen) som man då lägger till sitt värde för abilityn. Är korten i samma färg som abilityn så räknar man numret på kortet annars räknas kortet som 1.
Spelledaren å sin sida utser en svårighetsgrad på samma sätt (poor - extraordinary som omvandlas till siffror mellan 2 och 12) och får också lägga till ett eller flera kort. Sedan ställer man de två resultaten mot varandra.
Har spelaren mindre än 0,5x av spelledarens total räknas det som fummel.
Har spelaren mer än 0,5x av spelledarens total men fortfarande totalt mindre är det ett misslyckande.
Har spelaren lika mycket upp 1,5x av spelledaren är det en delvis lyckat
Har spelaren mer än 1,5x men mindre än 2x spelledarens total är det en helt lyckat
Har spelaren mer än 2x spelledarens total är det superlyckat
När man spelat sina kort så drar man fyra nya.
Sen får spelledaren avgöra vad som händer på respektive nivå. Det jag har problem med är följande:
1. Det blir ju inget slumpmoment som tärningar normalt ger. Antingen har man hyfsad koll på att man klarar det eller så klarar man det förmodligen inte. (visst, det är slump när nya kort dras. Men om man inte drar några klöver t ex så undviker man ju fysiska aktiviteter)
2. Jag kan inte förstå när det är tänkt spelledaren ska spela sina kort (eller varför eller hur ofta). Borde ju vara lättare att bara sätta ett fast motståndsnummer.
3. Varför skulle spelare inte kasta in alla sina fyra kort varje gång? (visst har man höga kort i andra färger så kan man kanske spara dem)
4. I det flesta rollspel jag spelat så är det oftast de fysiska handlingarna man slår för. Vilket gör att det är i stort sett bara klöver (och jokrar som är jättebra för allt) som folk vill ha.
5. Det finns liksom inget spänningsmoment.
Notera att jag inte spelat spelet ännu utan detta är bara mina tolkningar efter att ha läst reglerna. Tycker för övrigt att reglerna är ganska dåligt beskrivna och saknar tydliga och bra exempel
Så vitt jag kunna läsa mig till så verkar duellsystemet i alla fall vara lite kul.
Så nu funderar jag på knåpa ihop ett eget system som jag tror kommer att skapa lite mer spänning. Självklart ska det vara baserat på spelkort (vi vill ju inte drabbas av att alla kvinnor svimmar).
Jag har bara funderat som hastigast och tror att en Black Jack-lösning skulle kunna vara rätt kul. Att hela tiden stå och väga om man ska dra ett kort till för ett bättre resultat eller om man ska stanna.
Som det är nu ser systemet ut som följer:
• Man spelar vanlig black jack (dvs dra kort och försöka hamna nära 21 men inte över)
• Man behåller graderingen på Abillitysystemet (poor - extraordinary). Skillnaden mellan de olika nivåerna manifesteras med hur många händerr man får spela. Är din ability average får spelaren spela en hand, är man good får man två händer, great får tre och så vidare. (poor skulle bara få spela två kort och inte dra nya alls)
• Svårighetsgrader regleras via vilka nummer man minst ska nå för en lyckad feat. Ju närmre 21 man kommer desto mer lyckad feat.
• Blir man tjock med alla sina händer så har man fumlat
• Spelledaren (banken) spelar inga kort utan presenterar bara ett målvärde
• Vid motståndslag så vinner den som kommer närmst 21 (och inte blir tjock)
Måste räkna lite på sannolikheter för att kunna bestämma vad som ska räknas som lyckat (och olika graderingar därav), målvärden för olika svåra feats etc.
Vad tror ni? Skulle det kunna funka? (särskilt undrar jag vad Krille tycker då jag vet att han gillar spelet)
Willie