Icon! Masterbook!
Icon:
Slå X tärningar, där X är värdet på attributet. En av dessa tärningar, den så kallade dramatärningen, ska ha en annan färg. Plocka ut den högsta tärningen (även om det är dramatärningen) och lägg till det på färdigheten. Jämför summan färdighet plus högsta tärningen med svårigheten.
Skulle dramatärningen utfalla på 6 så läggs den och den näst högsta tärningen till färdigheten. Skulle dramatärningen utfalla på 1 så kan rollpersonen ha misslyckats.
Det finurliga kommer i form av hur man förbereder äventyret. Man sätter ihop en "plotlapp" där man skriver upp utmaningar, spelledarpersoner, grundläggande ståry och särskilda tillfällen i plotten. Man får mängder med hjälp för hur man skapar dessa plotlappar och vilka roller spelledarpersoner ska ha. Man får hjälp med hur man sätter ihop äventyr till en kampanj med en "story arc", hur man håller uppe tempot et cetera.
Masterbook:
Slå en T20 (TORG) eller 2T10 (Shatterzone, Masterbook proper). Skulle man ha en specialisering på färdigheten som man använder så får man slå om och lägga till det nya slaget till det gamla om man slår 20 (TORG) eller 10 på max en tärning (Masterbook). Skulle man ha en dubbelspec så får man slå om på samma sätt om man slår 20 eller 10 (TORG) eller 10 på hur många tärningar som helst. Tag tärningssumman, titta längst ner på rollformuläret och gör om summan till ett bonusnummer. Lägg ihop attribut, färdighet och bonusnummer. Jämför med en svårighet. Skalan är logaritmisk, så varje fem steg på skalan är lika med 10 ggr högre än tidigare fem steg. Ett hangarfartyg kan således nöja sig med en storlek på 40, när en rollperson bara har 10-13.
Finessen här kommer i form av The Drama Deck, som kan ge en massa extra "hjältepoäng", men som dessutom kan aktivera nya subplottar, styra actionflödet et cetera. Hur den biten fungerar beskrivs
här.