Nekromanti Regelsystem

stormumriken

Veteran
Joined
7 Nov 2001
Messages
73
Location
Jönköping
Re: Stjärnornas Krig

Ja jo, men det är ju så mycket använt redan... vill helst att det ska vara löite mer originellt och dessutom tror jag att jag helst vill använda någon form av storytelling-mekanism. Men alla svar är såklart välkomna.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,617
Location
Klippan
vad menar du med originellt? ett ovanligt handlingsslag? ett ovanligt strids/färdighets/skade/magi-system

i vilket fall kan jag rekomendera mitt eget...

kolla in på www.theproject.nu
där finns en recension
 

stormumriken

Veteran
Joined
7 Nov 2001
Messages
73
Location
Jönköping
Med originellt menar jag nytt och banbrytande, men självklart måste det ju oxå vara bra och funktionellt. Jag märker att folk är väldigt inriktade på tärningsslag. Själv funderar jag mest på nåt storytelling-sytem, även om jag själv tyvärr inte vet om nåt... har hört nåt om att White Wolf har nåt rollspel där man får bättre chanser att klara av sina "färdighetsslag" ju bättre man verbalt beskriver hur rollpersonen gör. Men såklart änvänder man ju tärningar även där... men det förstår ju jag oxå att det även behövs något slumpsystem i systemet så att allting inte bara blir som det borde. Hur kul blir DET liksom!?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Som man ropar i skogen får man svar

"Jag märker att folk är väldigt inriktade på tärningsslag."

Tja, frågar man efter ett regelsystem så är det oftast grejer om tärningsslagen man får som svar.

" har hört nåt om att White Wolf har nåt rollspel där man får bättre chanser att klara av sina "färdighetsslag" ju bättre man verbalt beskriver hur rollpersonen gör."

Det är inte White Wolf som har det. Det går naturligtvis att ge en rollperson en bonus för bra beskrivande (det går i alla rollspel), men det finns inte reglifierat. Däremot är det reglifierat i Playelf.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Som man ropar i skogen får man svar

Det är inte White Wolf som har det.
Adventure! fungerar på det viset. Men det är bara att säga outright i reglerna vad spelledare kört med sedan Spindelkonungens Pyramid.

Det finns dock en massa andra intressanta anledningar att titta närmare på Adventure!´s regelmotor.

Erik
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Storytelling-mekanism?

"dessutom tror jag att jag helst vill använda någon form av storytelling-mekanism."

Definiera "storytelling-mekanism".

Menar du White Wolfs Storyteller<sup>TM</sup>-system så har det med storytelling att göra på två sätt: 1) det heter så, samt 2) du vill inte slå tärningar i det, och därför hindrar det inte spelledarens (eller "berättarens") berättelse.

Menar du ett regelsystem som är "lättviktigt", lätt att lära sig, snabbt och inte kommer i vägen för berättande så är Star Wars d6 faktiskt ypperligt.

Sen finns det en tredje tolkning av termen: ett regelsystem som hjälper spelledaren att få dramatik och flöde i spelet, och som på ett naturligt sätt hjälper till med att skapa en ståry. I så fall finns det egentligen inget bra system. Last Unicorns gamla Icon-system (användes i deras Star Trek-spel) fungerar hyfsat, liksom Star Wars d6, men de är inte bra. White Wolfs Storyteller-spel är right out. Bland de spel som jag någonsin tittat på som skulle kunna få betyget godkänt hamnar faktiskt bara ett enda regelsystem: Masterbook-systemet (används i TORG, Shatterzone, World of Indiana Jones mfl). Det är faktiskt det enda system som jag har testat som faktiskt hjälper till med att skapa ett dramatiskt flöde i berättelsen och ger direkt input i form av underplottar i ståryn.
 

stormumriken

Veteran
Joined
7 Nov 2001
Messages
73
Location
Jönköping
Re: Storytelling-mekanism?

Med storytelling-mekanism menar jag att systemet ska kunna hjälpa historien framåt, inte stjälpa det med oändligt mycket tärningskast eller andra funktioner som är extremt tidsödande (och långtråkiga). Många system ÄR ju tyvärr sådana, även om de flesta regler som är just tidsödande bara är extraregler... men kanske nödvändiga för realismen. Men å andra sidan kanske man inte behöver så mycket realism i rollspel. Smaken är ju som baken. Hmm... tåls att tänka på iallafall.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Storytelling-mekanism?

"Med storytelling-mekanism menar jag att systemet ska kunna hjälpa historien framåt, inte stjälpa det med oändligt mycket tärningskast eller andra funktioner som är extremt tidsödande (och långtråkiga)."

Det är ganska många regelsystem som inte har oändligt mycket tärningskast. Några av dem har redan nämnts, men vi kan fortsätta:

Fuzion (Usagi Yojimbo mfl)
Pendragon
(nya) Western
The Unisystem (Witchcraft, All Flesh Must Be Eaten)
Castle Falkenstein
Ars Magica
Feng Shui
Babylon Project

Alla dessa är regellätta, hyfsat realistiska (nåja, i alla fall för alla utom Pendragon, Castle Falkenstein och Feng Shui) och kommer inte ivägen för ståryn.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Icon! Masterbook!

Icon:

Slå X tärningar, där X är värdet på attributet. En av dessa tärningar, den så kallade dramatärningen, ska ha en annan färg. Plocka ut den högsta tärningen (även om det är dramatärningen) och lägg till det på färdigheten. Jämför summan färdighet plus högsta tärningen med svårigheten.

Skulle dramatärningen utfalla på 6 så läggs den och den näst högsta tärningen till färdigheten. Skulle dramatärningen utfalla på 1 så kan rollpersonen ha misslyckats.

Det finurliga kommer i form av hur man förbereder äventyret. Man sätter ihop en "plotlapp" där man skriver upp utmaningar, spelledarpersoner, grundläggande ståry och särskilda tillfällen i plotten. Man får mängder med hjälp för hur man skapar dessa plotlappar och vilka roller spelledarpersoner ska ha. Man får hjälp med hur man sätter ihop äventyr till en kampanj med en "story arc", hur man håller uppe tempot et cetera.

Masterbook:

Slå en T20 (TORG) eller 2T10 (Shatterzone, Masterbook proper). Skulle man ha en specialisering på färdigheten som man använder så får man slå om och lägga till det nya slaget till det gamla om man slår 20 (TORG) eller 10 på max en tärning (Masterbook). Skulle man ha en dubbelspec så får man slå om på samma sätt om man slår 20 eller 10 (TORG) eller 10 på hur många tärningar som helst. Tag tärningssumman, titta längst ner på rollformuläret och gör om summan till ett bonusnummer. Lägg ihop attribut, färdighet och bonusnummer. Jämför med en svårighet. Skalan är logaritmisk, så varje fem steg på skalan är lika med 10 ggr högre än tidigare fem steg. Ett hangarfartyg kan således nöja sig med en storlek på 40, när en rollperson bara har 10-13.

Finessen här kommer i form av The Drama Deck, som kan ge en massa extra "hjältepoäng", men som dessutom kan aktivera nya subplottar, styra actionflödet et cetera. Hur den biten fungerar beskrivs här.
 
Top