Dessa inlägg brukar bli ljummet besvarade, men behöver lite åsikter. Hoppas några av er orkar igenom detta inlägg som behandlar Kontinuums nya regelsystem.
Först färdigheterna:
Jag har alltid hatat färdigheter, ännu mer har jag hatat färdighetslistor. Att välja färdigheter var nästan lika tråkigt som att välja utrustning. När jag skrev färdigheterna till kontinuum förut led jag.
Men nu har jag kommit på ett färdighetssystem som jag faktiskt gillar. Systemet behandlar VAD jag har för mål och om jag når målet. Hur jag når målet lägger sig inte systemet i, det bestämmer spelaren.
Färdighetsnamnen är arbetsnamn, hjälp gärna till att namnge dem.
En färdighet är exempelvis Påverka individs förmåga.
Med den påverkar jag andra individers förmåga till saker. Det mest extrema här är ju att döda den andra, det gör att den andra blir permanent oförmögen till något. Jag kan göra den tillfälligt oförmögen (avsvimmad, fängslad) eller påverka förmågan positivt med exempelvis första hjälpen. Man kan även påverka individens ekonomiska förmåga med hasardspel med mera.
En annan färdighet är Svara. Det innebär att få svar på frågor man ställer. Det spelar egentligen ingen roll hur man får svaret. Datanörden får det antagligen via en datatjänst, den gamla akademikern direkt från sitt huvud eller en bok, den lilla 5-åringen från mamma osv. Det spelar ingen roll, det är om svaret stämmer eller ej som spelar roll, det är det man slår för. Får jag rätt svar?
Jag har för närvarande 8 färdigheter som jag tror täcker det mesta. De heter för närvarande:
1. Påverka annans kunskap (ex bluffa, pedagogik)
2. Skaffa föremål (ex hantverk, finna dolda ting, stjäla, köpa)
3. Ändra plats (ex hoppa, klättra, fordon, låsdyrkning)
4. Påverka åsikt (ex köpslå, sjunga, spela instrument)
5. Svara
6. Påverka individs förmåga
7. Ändra funktion (ex hantera fällor, reparera, spränga hus, hantverk)
8. Motstå påverkan (ex undvika, kroppspoäng, fysik, skräcktabell)
Alla exempel är förslag på vad färdigheterna representerar ifrån andra rollspel.
Valmöjligheter
Jag älskar valmöjligheter och möjligheten att skräddarsy en rollperson så mycket som möjligt. Inte bara i rollpersonens mentalitet, utan även i dess kompetens.
Detta nya system, som givet inte är jätteenkelt har fördelen att man kan satsa på att bli idiotsäker på enklare saker, eller ha större chans att klara komplicerade saker. Även detta kan ha flera orsaker.
Exempelvis kan den som enbart satsar på att klara komplicerade saker vara en ganska inkompetent turknutte. Den som är mästare på enkla saker kan vara en skicklig yrkesman som stelnar av pressen om det blir för komplicerat osv.
Mentaliteten ska gärna hänga ihop med den praktiska kompetensen.
Hur slår man sen då?
Man slår alltid minst 2 tärningar och tärningarna är alltid av samma valör. (t4, t6, t8, t10, t12, t20)
Alla kan använda t20, men för att få använd de andra tärningarna måste de prickas i för varje respektive färdighet, tärningarna kan vara substitut för grundegenskaper.
Varje färdighet har även ett eget värde från 1 upp till oändligt.
Även motståndsvärden finns från 1 till 15
Förutom detta kan man ha extraordinära förmågor och resurser. Båda dessa påverkar hur MÅNGA tärningar man slår. Skillnaden är att om man exempelvis har 2 i en extraordinär förmåga får man 2 extra tärningar var gång förmågan används. Har man 2 i resurs kan dessa två tärningar bara användas en gång under spelmötet. Det är möjligt att dela upp dem.
Ett exempel på en extraordinär förmåga är högre studier så som läkare eller jurist.
Ett exempel på resurs är "massa pengar".
Sedan är det upp till spelaren att använda dessa. "läkare" kan man ju oftast använda när man "påverkar förmåga" positivt, men sällan negativt. "massa pengar" är ju mest lämpligt att använda för att "skaffa föremål".
Nu ska vi slå!
Man slår minst 2 tärningar, flera om man använder resurser och/eller extraordinära förmågor. Man väljer själv vilka tärningar man använder av de man har prickat i på färdigheten. t20 kan jag alltid använda. Så om jag har prickat i t4 och t8 kan jag använda t4, t8 och t20. Alla tärningar man slår ska vara av samma typ.
Den högsta slagna tärningen måste bli högre än motståndsvärdet. Den lägsta slagna tärningen måste bli lika med eller lägre än färdighetsvärdet. Om man exempelvis har färdighetsvärde 7 och använder t6:or måste man ju enbart slå över motståndsvärdet på en av tärningarna.
Man kan alltid lyckas, även om man bara får slå 2 tärningar, har fv 1 och motståndsvärde 15. Chansen är typ en dryg 1%.
Man kan alltid misslyckas. Även om man får slå oändligt med tärningar och har oändligt i fv och motståndsvärdet är 1. Man måste slå ÖVER motståndsvärdet. Alla tärningar kan i teorin landa på 1.
Om ni nu har orkat er igenom detta, kommentera gärna! Kom med kritik, tips, frågor, ja vad som! Please.
En lämplig fråga att utgå ifrån: kan jag förenkla något med bibehållna valmöjligheter?
Först färdigheterna:
Jag har alltid hatat färdigheter, ännu mer har jag hatat färdighetslistor. Att välja färdigheter var nästan lika tråkigt som att välja utrustning. När jag skrev färdigheterna till kontinuum förut led jag.
Men nu har jag kommit på ett färdighetssystem som jag faktiskt gillar. Systemet behandlar VAD jag har för mål och om jag når målet. Hur jag når målet lägger sig inte systemet i, det bestämmer spelaren.
Färdighetsnamnen är arbetsnamn, hjälp gärna till att namnge dem.
En färdighet är exempelvis Påverka individs förmåga.
Med den påverkar jag andra individers förmåga till saker. Det mest extrema här är ju att döda den andra, det gör att den andra blir permanent oförmögen till något. Jag kan göra den tillfälligt oförmögen (avsvimmad, fängslad) eller påverka förmågan positivt med exempelvis första hjälpen. Man kan även påverka individens ekonomiska förmåga med hasardspel med mera.
En annan färdighet är Svara. Det innebär att få svar på frågor man ställer. Det spelar egentligen ingen roll hur man får svaret. Datanörden får det antagligen via en datatjänst, den gamla akademikern direkt från sitt huvud eller en bok, den lilla 5-åringen från mamma osv. Det spelar ingen roll, det är om svaret stämmer eller ej som spelar roll, det är det man slår för. Får jag rätt svar?
Jag har för närvarande 8 färdigheter som jag tror täcker det mesta. De heter för närvarande:
1. Påverka annans kunskap (ex bluffa, pedagogik)
2. Skaffa föremål (ex hantverk, finna dolda ting, stjäla, köpa)
3. Ändra plats (ex hoppa, klättra, fordon, låsdyrkning)
4. Påverka åsikt (ex köpslå, sjunga, spela instrument)
5. Svara
6. Påverka individs förmåga
7. Ändra funktion (ex hantera fällor, reparera, spränga hus, hantverk)
8. Motstå påverkan (ex undvika, kroppspoäng, fysik, skräcktabell)
Alla exempel är förslag på vad färdigheterna representerar ifrån andra rollspel.
Valmöjligheter
Jag älskar valmöjligheter och möjligheten att skräddarsy en rollperson så mycket som möjligt. Inte bara i rollpersonens mentalitet, utan även i dess kompetens.
Detta nya system, som givet inte är jätteenkelt har fördelen att man kan satsa på att bli idiotsäker på enklare saker, eller ha större chans att klara komplicerade saker. Även detta kan ha flera orsaker.
Exempelvis kan den som enbart satsar på att klara komplicerade saker vara en ganska inkompetent turknutte. Den som är mästare på enkla saker kan vara en skicklig yrkesman som stelnar av pressen om det blir för komplicerat osv.
Mentaliteten ska gärna hänga ihop med den praktiska kompetensen.
Hur slår man sen då?
Man slår alltid minst 2 tärningar och tärningarna är alltid av samma valör. (t4, t6, t8, t10, t12, t20)
Alla kan använda t20, men för att få använd de andra tärningarna måste de prickas i för varje respektive färdighet, tärningarna kan vara substitut för grundegenskaper.
Varje färdighet har även ett eget värde från 1 upp till oändligt.
Även motståndsvärden finns från 1 till 15
Förutom detta kan man ha extraordinära förmågor och resurser. Båda dessa påverkar hur MÅNGA tärningar man slår. Skillnaden är att om man exempelvis har 2 i en extraordinär förmåga får man 2 extra tärningar var gång förmågan används. Har man 2 i resurs kan dessa två tärningar bara användas en gång under spelmötet. Det är möjligt att dela upp dem.
Ett exempel på en extraordinär förmåga är högre studier så som läkare eller jurist.
Ett exempel på resurs är "massa pengar".
Sedan är det upp till spelaren att använda dessa. "läkare" kan man ju oftast använda när man "påverkar förmåga" positivt, men sällan negativt. "massa pengar" är ju mest lämpligt att använda för att "skaffa föremål".
Nu ska vi slå!
Man slår minst 2 tärningar, flera om man använder resurser och/eller extraordinära förmågor. Man väljer själv vilka tärningar man använder av de man har prickat i på färdigheten. t20 kan jag alltid använda. Så om jag har prickat i t4 och t8 kan jag använda t4, t8 och t20. Alla tärningar man slår ska vara av samma typ.
Den högsta slagna tärningen måste bli högre än motståndsvärdet. Den lägsta slagna tärningen måste bli lika med eller lägre än färdighetsvärdet. Om man exempelvis har färdighetsvärde 7 och använder t6:or måste man ju enbart slå över motståndsvärdet på en av tärningarna.
Man kan alltid lyckas, även om man bara får slå 2 tärningar, har fv 1 och motståndsvärde 15. Chansen är typ en dryg 1%.
Man kan alltid misslyckas. Även om man får slå oändligt med tärningar och har oändligt i fv och motståndsvärdet är 1. Man måste slå ÖVER motståndsvärdet. Alla tärningar kan i teorin landa på 1.
Om ni nu har orkat er igenom detta, kommentera gärna! Kom med kritik, tips, frågor, ja vad som! Please.
En lämplig fråga att utgå ifrån: kan jag förenkla något med bibehållna valmöjligheter?