Nekromanti Regelsystemet T6, bu eller bra?

Morgoth

Swashbuckler
Utformar en hypersnabb regelmotor, vars grundslag baseras på en och alltid en T6a. Regelsystemet kommer enligt planerna användas till tre rollspel, T6 Lite, T6 Advanced och T6 Expert. Tillnamnet efter T6 beskriver nivån av rollspelshobbyn som beskrivs i regelboken. Alltså rollspelsläromedel och snabb regelmotor som låter spelet fokuseras på själva spelarten, medans regelmotorn bara pumpar på som ett gammalt ånglok. T6 Lite (vilket jag jobbar på nu) är ett lite oseriöst försök att klassa ut D20 motorn.../images/icons/smile.gif Frågan är bu eller bra. Desto fler som säger bra, desto fler illustratörer, bollplank och speltestare behöver jag. T6 är en planerad ifyllning för det tyvärr nerlagda Istid.

Insignia

Swashbuckler
Det är svårt att säga om det är ett bra system när allt man vet är vilket tärning som används :gremwink: Men det kan säkert funka. Jag ser fram emot resultatet :gremsmile:

Duddmannen

Hero
Avser systemet användandet av endast EN T6 eller en uppsättning om FLERA T6or?

Utan att ha sett ditt koncept kan jag bara komma med en kommentar om de uppenbara problemen som JAG ser det (andras åsikter välkomnas):

Endast EN T6 ger ganska få (sex stycken) olika resultat. Helt OK om man tänker sig ett system där man bara är intresserad av resultaten Bra, Ok, Dåligt eller liknande värdegraderingar. Det kan innebära problem om man skall använda sig av olika modifikationer. Varje plus eller minus blir ganska hårt styrande av resultatet om man bara kör med T6.

Rekommenderar en koll på Tribe8 eller något av de andra spelen från Dream Pod Nine som exempel i så fall.

Just nu säger Duddmannen: BRA!

Muggas

Hero
Bra!! Skicka gärna lite mer detaljerad info om hur du har tänkt lägga upp det hela. Regelsystemet ska vara bra, snabbt och enkelt så att fokuseringen på själva rollspelandet blir optimal. Använder själv ett eget konstruerat T6-system (eller tänker använda, när det blir klart). Vi får se vilken av oss som lyckas bäst...
M

keno

Veteran
All tärningar är personliga och har en viss känsla.
Här tar jag och konverterar en idè från Krille.

t3 Dodge Viper: Snabb som sjutton men har stora problem i svängarna.
[color:red]Sämst i test</font color=red>

t4 En gammal Jaguar: Den är ett måste för dig men den får mest stanna i garaget då du inte riktigt vågar ta ut den.

t6 Volvo 240 Kombi: Ah. Den duger till allt, den håller hur länge som helst, och precis lagom med plats för alla. [color:448800]Bäst i test.</font color=448800>

t8 Amerikansk Pickup: Desto fler som upptäcker dess breda användningsområde desto fler skaffar en. På väg in.

t10 SAAB 900: Håller också hur länge som helst, har däremot inte lika mycket plats som Volvon. Är svår att köra in.

t12 Toyota Corolla: Lite exlusiv, lite vanlig. Det finns egentligen ingen som får grepp om denna bil. Lite skrämmande då den inte finns i den svenska folksjälen.

t20 Ford Mustang: Total körglädje men inget för den som inte gillar att mecka. Kräver ständig översyn.

t50 Koenigsegg CC: Bilen ingen har hört talats om och ingen har sett. Och ändå finns den. Och den är COOL! Framtidens sportbil för den som har pengar. Se bifogad bild.

t100 SAAB 9000: Samma sak som 900 bara i en ny tid. Lite tuffare och kan användas till lite fler saker.

Skuggvarg

Hero
Det låter ju iaf väldigt bra. Jag är nyfiken på att se mer av det, inklusive att vara bollplank (så länge du inte envisas med att kasta medicinbollar i huvudet på mig, då).

/Skuggvarg

Rickard

Urverk speldesign
Jaha?

Undrar bara vad du ville ha för respons.. Ville du bara ge bekräftande på att prjektet är igång? Ska man veta någonting om "Istid" för att fatta vad du skrev?

Själv ställer jag samma fråga som Duddmannen.. Används bara en tärning?
I min T10-motor så använder jag också bara en tärning men där står spelaren för slumpen då han gissar på ett tal mellan 1 och 10.. Ju längre ifrån 5 spelaren gissar desto bättre blir resultatet om det lyckas men däremot blir det svårare att lyckas (som nu blivit snabbt då jag gjorde en tabell som man kunde kolla uträkningarna på)..

/[color:448800]Han</font color=448800> som dock tycker det verkar som en kul idé att göra flera olika versioner beroende på hur man tänkte spela

Morgoth

Swashbuckler
Re: Jaha?

Jo, en (1) sex sidig tärning används. Jag är ledsen att jag inte kan komma med så mycket konkret just nu, för jag spekulerar som sagt (läs den posten) lite om hur regelsystemet ska fungera.

Morgoth

Swashbuckler
BING - BONG

Ursäkta, lite krux... syftade visst på ett inlägg som jag börjat skriva men som av någon oförklarlig anledning aldrig blev klar -ni får ursäkta mig, jag har ganska hög feber just nu. Jag kan ta och lägga till att Istid egentligen inte har något annat att göra med T6, förutom att T6 är till för att (delvis) fylla hålet som lämnas kvar när hobbyprojektet Istid läggs ner (ett rollspel som jag kan arbeta på själv och som jag inte måste samarbeta med en galen utvecklare).

Uhmm.. Varifrån har du fått den geniala idén? Men det Torde vetas lite mer om det hela innan man kan kommentera det mer... Fast.. Har du tre olika typer av regler kan det förstås vara jobbigt att i detalj förklara vad som skiljer dem åt.. Men det låter förstås bra./images/icons/thinks.gif

Storuggla

Champion
Re: West End Games?

Hm, jo det kan ju bli bra. Släng en flukt på omslaget till Metabarons från West End Games dock, tror banne mig att mitt ex har en klisterlapp som det står "D6 POWERED!" på eller nått.
Kan vi se fram emot en copyright-fajt måntro? /images/icons/wink.gif

Bara ett uselt skämt, men jag har alltid tyckt att DP9 och WEG har bra system... och det är ju T6or ju...

Storuggla, som just kom på att han för pröjs för det här