Nekromanti Regelteknisk fråga kring stridskonster.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Hej alla.

Jag har en enkel regelteknisk fråga om Stridskonst Tekniken "2 Vapen" i Neotech Offensiv på sid. 170.

Jag citerar:
"Rollpersonen kan slåss med två vapen samtidigt.
Rollpersonen får ett extra anfall som sker i samma handling som det första anfallet. Extraanfallet sker med det andra vapnet och svårigheten modifieras enligt tabell NO-89. Skadeverkan på det andra anfallet halveras."

Nu kan tolka det här på lite olika sätt.

Det ena sättet man kan tolka det på att är att man får 1 och endast 1 extraanfall varje runde, efter det första anfallet man utför i rundan.

Det andra sättet att tolka det på är att varje gång man gör ett anfall i rundan, så får man ett extra anfall som ligger i samma handling som det föregående anfallet.

Om det vore som det andra fallet så skulle det innebära att man med en godkänd FC (typ 15-16) kan göra 4 anfall i rundan om man har högsta nivån i 2 Vapen.
Detta känns ganska skäggigt eftersom om motståndaren försöker blockera eller undvika 4 anfall så har han extremt svårt att göra någonting under sin TO (förutsatt att snubben med 2 vapen agerar först).
Fast, å andra sidan så är man duktig på att slåss (med 2 vapen) så är man duktig liksom.

Vad säger forumfolket ?

/Naug

Tippis

Warrior
Jag tolkar det enligt variant 2: varje attack åtföljs av en extraattack med det andra vapnet, och ja, det blir lite skäggigt på högre nivåer. Lyckligtvis behöver jag inte bry mig om det, personligen, eftersom mina spelare skäggar väldigt lite i alla fall i närstrid - de brukar bara skaffa sig färdigheten "klubba" eller "improviserade vapen" eller dylikt och banka loss med inredningen... /images/icons/grin.gif

För att väga upp, eller snarare skägga mer, skulle jag dock säga att tekniken kan användas för block- och paradändamål också, så att två personer med tekniken hamnar på jämn fot igen, och inte behöver slösa bort en massa aktiva eller responshandlingar på att försvara sig mot andra närstridsgökar med samma teknik.

DAKRilla

Hero
"Rollpersonen får ett extra anfall som sker i samma handling som det första anfallet."

Ett extra anfall som man endast får från det första anfallet. Alltså får man maximalt en extra attack per runda med tekniken Två vapen. Så tolkar jag det som i alla fall.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
För att väga upp, eller snarare skägga mer, skulle jag dock säga att tekniken kan användas för block- och paradändamål också, så att två personer med tekniken hamnar på jämn fot igen, och inte behöver slösa bort en massa aktiva eller responshandlingar på att försvara sig mot andra närstridsgökar med samma teknik.

Blir inte det snett med tanke på att grundsvårigheten för att blockera med ett vapen på högsta nivån av blockera (IV) är bara ynka Ob1T6 ?

/Naug

Tippis

Warrior
Jo...

...det är möjligt. Det var mest en känsla jag hade - jag har inte speltestat det, eller ens tänkt igenom eventuella följder. Jag menar, om man har tränat sig till förmågan att med två vapen klämma in fler attacker, borde man ju även tränat in fömågan att parera mer med hjälp av samma två vapen. Det beror ju som sagt lite på om två vapen i sig skall ge en extra attack för varje normal attack, eller inte. Om så är fallet, kommer ju bara användandet av block, även på högsta nivån, inte räcka långt.

Åter igen, med den spelstil vi har i vår grupp så spelar det inte stor roll, eftersom folk 1. inte kampsportar så mycket med sina rollpersoner, och 2. väldigt sällan använder sina aktiva handlingar till annat än förflyttning och "invänta mål". Som SL skulle jag dock, med dessa regler, kunna slänga på dem cyberninjan från MGS, som parerar allt man skickar åt hans håll...

Vad jag kan se, vid en snabb översikt, är att om man kör exakt en extraattack per runda med två vapen så fungerar allt bra som det är, men blir lite trist, medan min tolkning (en extraattack per aktiv handling/en extrablock per block) kräver förändringar på annat håll, men kan göra saker och ting roligare...

hmm.... funderar vidare... /images/icons/hairy.gif