Nekromanti Regeltermer i meningar [lång hjälptråd]

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,318
Location
Helsingborg
Ehm, jag håller på och ändrar mina regeltermer till BRP-spelet EDoD (slå 1T20 lika med eller under värdet) och då främst de som man använder under spelets gång. Tanken är att termen ska kännas naturligt i en mening, men ändå påvisa att man använder en regelterm. Följande termer finns och jag vill gärna ha någon spontan kommentar, typ om termen känns naturlig att använda i en mening. Risken för missförstånd finns alltid, så det behöver du egentligen inte påpeka.

<font size="3">Namn som stannar</font size>

Svårighetsgrad
Egentligen så finns det fem Svårighetgrader, men jag tänkte samla dem i en och samma rubrik. Dessa är Mycket svår, Svår, Utmaning, Lätt och Mycket lätt. Normal svårighetsgrad är Utmaning (±0).

"Att klättra upp för muren är Lätt."

Nivå
Alla färdigheter är indelade i fem Nivåer. Dessa är Oerfaren, Duglig, Rutinerad, Mästare, Erkänd mästare. Tanken är att när en spelare frågar en annan om exempelvis dess kunskaper i ritt, så ska inte spelaren svara "Jag har 15 i Rida".

"Jag är en Rutinerad ryttare."

Skada
Kroppspoäng.

"Du läker fyra i Skada under resans gång..."

Utmattning
Mental påfrestning, även vid längre fysiska aktiviteter och drogpåverkan.

"...men på grund av matbrist får du får fyra i Utmattning."

Utslagen
När man har ådragit sig väldigt mycket i Skada eller Utmattning. Normalt behöver man inte säga detta, då poängen i sig markerar när man blivit Utslagen.

<font size="3">Namn som ändrats</font size>

Resultat
Hette förut Effekt. Det tärningen visar vid ett tärningsslag. Vid magi så minskar den Utmattning för en besvärjelse och i strid så visar den Skadan. Låga slag säger att man precis lyckades med handlingen.

"Vad blev Resultatet?"

Erfarenhet
Hette förut Äventyrspoäng för jag tycker det hör hemma i ett rollspel där man ska spela just äventyrare. Fast egentligen borde väl det vara bättre att kalla det Erfarenhet, då det ligger bättre i munnen. Även om det inte spelar någon roll, för detta är inget man använder under själva speltillfället. Erfarenhet är i alla fall poäng som man kan spendera till olika saker, exempelvis höja färdigheter och köpa förmågor.

"Du får tre Erfarenhet."

En bekant
Hette förut Inflytande, men då sade man "Jag spenderar ett Inflytande". En poängpott som spelaren får ifrån början och kan köpa med mer Erfarenhet. Genom att spendera en poäng så kan spelaren hitta på personer som rollpersonen känner, antingen genom att anknyta till sin familj eller sina färdigheter och sysselsättning. Personerna kan vara sådana som spelledaren har hittat på eller som spelaren själv hittar på och måste i regel även vara knutet till sin samhällsklass.

"Jag känner en bekant som är örthandlare" eller "Den där vakten är en bekant till mig".

Öde
Termen heter Öde just nu, men jag vill ändra på detta (en ännu äldre term var Ödespoäng). Jag har dock inte bestämt mig för vad jag ska ta. Öde är även det en poängpott som spelaren kan få från början och kan köpa med Erfarenhet. När spelaren spenderar ett Öde så lyckas rollpersonen med en handling med fullt Resultat. Har rollpersonen 15 i färdighetsvärde så får denna 15 i Resultat. Spelaren måste dock hitta på eller använda sig av något som har etablerats i miljön för att det ska fungera. Jag funderar på något kort som "Gudar!" eller "Vid Gud", men det skulle lika gärna kunna vara en mening på fyra eller fem ord, typ "Gudarna måste vara oss nådiga". "Gudar!" kan i sig ersättas med namnet på guden. En tanke kan vara att så fort man säger Gud (eller gudens namn), så bör spelledaren förutsätta att en av dessa poäng används. Man måste ju ändå få in en företeelse i miljön i beskrivningen.

Jämför "Jag spenderar ett öde på att..." med "Vid gud! Se där! Ett träd har fallit över stupet som vi kan knalla över."

<font size="3">Namn som behöver förslag</font size>

Stridsmanövrar
Samlingsnamn för tre variationer av handlingar i strid. Normal kan man anfalla och försvara sig, men man kan även Utmanövrera, Satsa eller göra en Vildsint attack och försvar. Med satsning och vildsinta manövrar, så säger man dessutom ett siffra som sänker ens färdighetsvärde. Siffrar drar sig ifrån den andres försvarsvärde respektive adderas till Skadan. Man måste även förklara hur manövern går till för att den ska få effekt. En vildsint attack kan vara att kasta sand i ögonen på motståndaren. Det är inget bra namn så jag vill gärna byta.

"Jag hugger Vildsint med 3 flera gånger mot min motståndare och Satsar 4 för att träffa huvudet." (totalt -7 på färdighetsvärdet)

Kritisk skadegräns
Ett värde som baseras på Fysik och som kan höjas beroende på rustningen man eventuellt har. Anger hur mycket Skada en individ ska ta för att bli Utslagen direkt. Funderar på att byta till (stryk)Tålighet istället. Det skulle vara ballt att kalla det Stryk också, för att få in slangmeningen "Hur mycket stryk tål dem?". :gremsmile:

"Råttmännens kritiska skadegräns är sex."

Kritisk skada
En välriktad träff som direkt slår ut den skadade. Om det är en spelare som slår ut en icke namngiven person så får spelaren fritt hitta på hur rollpersonen orsakar en skada som oskadliggör motståndaren. Det här är inget som man normalt säger under strider, då den kritiska skadegränsen på alla icke namngivna motståndare sägs i början av striden.

Tillgångar
Ett värde som spelarna slår emot om de vill ha någon specifik utrustning. Färdigheter, samhällsklass och sysselsättning kan påverka värdet i Tillgångar. Jag skulle gärna vilja byta namn på denna term.

"Slå för Tillgångar.."

<center><hr size="1" noshade="noshade" width="80%" /></center>
För att tydligare markera att man ska använda ordet i en mening, så funderar jag på att sätta citattecken runt termen på rollformuläret. Jag tänker då främst på "En bekant" och "Vid gud".

/Han som borde sova nu och får ta och skapa sin andra trådstart imorgon
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
Jättebra tänk! Jag önskar att fler spel tänkte på det vidare sammanhangen!

Ffa tycker jag att "bekant" är en fyndig regelterm. Du blir lite slarvig med stor bokstav i de sista exempel. Är tanken att alla termer ska Markeras på ett tydligt sätt i löpande text?
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,318
Location
Helsingborg
Re: Regeltermer i meningar

Är tanken att alla termer ska Markeras på ett tydligt sätt i löpande text?
Det beror på. Jag har gjort en liten lista på vilka termer som ska markeras med Inledande Versal, men sådant blir jobbigt om det blir många stora tecken i löpande text. Termer som är uppenbara som termer eller det inte gör något om man menar något annat kommer att sättas i gemener. Stegkostnad, bonus och utslagen är exempel på den sista kategorin. I trådstarten försökte jag däremot sätta inledande versal på alla termer.

/Han var dock trött, så han glömde tyvärr det i vissa meningar
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,105
Location
Göteborg
På dina Nivåer:
Man kan visserligen använda alla dina termer i löpande meningar, och grejen med löpande text är att den med fördel ska kunna formuleras om, men om du vill vara konsekvent tänkte jag bara nämna att man måste formulera sig olika med "jag är en Rutinerad ryttare" och "jag är en Erkänd Mästare när det gäller att rida". Mästare går att adjektivisera till Mästerlig, men Erkänd Mästare är svårare.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,318
Location
Helsingborg
Mästare går att adjektivisera till Mästerlig, men Erkänd Mästare är svårare.
Ja, jag borde ta och ändra om Erkänd mästare till Beryktad, för det är faktiskt vad det är.

/Han som tackar för påpekandet
 

Axhind

Veteran
Joined
21 Apr 2004
Messages
7
Location
Norrköping
Ang. "kritisk skadegräns". Kunde man inte kalla det för "tålighet" eller någon snarlik, enkelordig term. Alltid enklare så. Fast jag tycker själv att ordet "tålighet" låter lite B. Vette tusan varför?
 

Grog

Swordsman
Joined
7 Dec 2003
Messages
505
Location
Munchen
Du har konsekvent tagit bort -poäng från termerna vilket jag förstår varför. Tyvärr gör det ont i öronen ibland, zum Beispiel:
"Du får tre Erfarenhet."
Det skulle kännas bättre med "Du får tre Erfarenhetpoäng." eller "Du får tre i Erfarenhet." eller "Du får tre Erfarenheter." eller "Öka Erfarenhet med tre."

---

En sak jag reagerade över för ett tag sedan men aldrig orkade skriva ett inlägg om var Krilles råd om att återanvända svenska ord i rollspelstermer även om de inte tradionellt har något med saken att göra. Motsvarigheten i D&D var "Feats". Jag minns hur jag grunnade på vad i helvete Feats hade med förmågor att göra innan jag var tvungen att bara acceptera denna mystiska term. I dessa fall blir det bara förvirrande, och jag skulle faktiskt ha föredragit en förkortning med tre versaler (ha!). Vad man vill ha är ett variabelnamn, och om texten ska läsas men inte skrivas hade egentligen en röd groda och en gul drake fyllt samma funktion. Kopplingen mellan "Feats", "KP", "erfarenhetspoäng" och vad de betyder måste ju ändå göras.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,318
Location
Helsingborg
Re: Regeltermer i meningar

Namn som ändrats

"Erfarenhet"
Termen förkortas "erf" på formuläret, vilket blir en bra hänvisning till gamla DoD-system.

"Bekant" (forna "En Bekant" och innan det Inflytande)
"En bekant" kändes konstigt som term, så jag nöjer mig om spelarna använder "bekant" som nyckelord för att aktivera poängpotten där de kan hitta på spelledarpersoner.

"Gud" (forna Öde)
Det kändes dramatiskt rätt att kalla detta för "Gud" då jag ser framför mig i strid hur rollpersonen vrålar ut sin guds namn och motståndaren slås av en blixt, ett träd faller över individen eller liknande. Notera att kravet att spelaren måste hitta på något i miljön för att aktivera poängpotten, så det kan inte vara ett stridsvrål för att hugga någon.

"Slås ut på..." (forna Kritisk Skadegräns)
Jag funderade först på "Utslagen på", men då jag också vill kunna använda termen i pluralis, så blev detta bättre. Jag ogillar egentligen regeltermer som har flera ord i sig, men det fick bli på detta sätt. Den här termen kan jag ana att den ligger rätt i munnen under ett spelmöte. "Orcherna slås ut på 13" exempelvis.

Jag laddar upp ett experiment på rollformuläret. Jag ska testa att ha "aktiveringsord" inom citattecken på formuläret. Gud, Bekant, Slås ut på... och alla stridsmanövrar är sådana ord.

/Han som glömde nämna "silvermynt" som är en poängpott för att tillfälligt höja Tillgångar när spelaren slår mot det
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,318
Location
Helsingborg
Alla färdigheter är indelade i fem Nivåer. Dessa är Oerfaren, Duglig, Rutinerad, Mästare, Erkänd mästare. Tanken är att när en spelare frågar en annan om exempelvis dess kunskaper i ritt, så ska inte spelaren svara "Jag har 15 i Rida".
Fast orden känns inte naturliga i munnen, så jag tänkte ändra dem till mer vanliga ord.

Oerfaren -- > Dålig
Duglig får vara kvar
Rutinerad --> Duktig
Mästare --> Mästerlig
Erkänd mästare --> Beryktad

Från att ge nivån ett namn som man kan uppnå (likt karate och deras bälten) så har jag istället gått till att mäta kvaliteten i den speciella förmågan. Jag behåller "mästerlig" och beryktad då jag fortfarande vill ha kvar någon sorts fantasyton.

/Han som någon gång ska ta och byta ut alla termer i regel-filen *puh*
 
Top