Rickard
Urverk speldesign
Ehm, jag håller på och ändrar mina regeltermer till BRP-spelet EDoD (slå 1T20 lika med eller under värdet) och då främst de som man använder under spelets gång. Tanken är att termen ska kännas naturligt i en mening, men ändå påvisa att man använder en regelterm. Följande termer finns och jag vill gärna ha någon spontan kommentar, typ om termen känns naturlig att använda i en mening. Risken för missförstånd finns alltid, så det behöver du egentligen inte påpeka.
<font size="3">Namn som stannar</font size>
Svårighetsgrad
Egentligen så finns det fem Svårighetgrader, men jag tänkte samla dem i en och samma rubrik. Dessa är Mycket svår, Svår, Utmaning, Lätt och Mycket lätt. Normal svårighetsgrad är Utmaning (±0).
"Att klättra upp för muren är Lätt."
Nivå
Alla färdigheter är indelade i fem Nivåer. Dessa är Oerfaren, Duglig, Rutinerad, Mästare, Erkänd mästare. Tanken är att när en spelare frågar en annan om exempelvis dess kunskaper i ritt, så ska inte spelaren svara "Jag har 15 i Rida".
"Jag är en Rutinerad ryttare."
Skada
Kroppspoäng.
"Du läker fyra i Skada under resans gång..."
Utmattning
Mental påfrestning, även vid längre fysiska aktiviteter och drogpåverkan.
"...men på grund av matbrist får du får fyra i Utmattning."
Utslagen
När man har ådragit sig väldigt mycket i Skada eller Utmattning. Normalt behöver man inte säga detta, då poängen i sig markerar när man blivit Utslagen.
<font size="3">Namn som ändrats</font size>
Resultat
Hette förut Effekt. Det tärningen visar vid ett tärningsslag. Vid magi så minskar den Utmattning för en besvärjelse och i strid så visar den Skadan. Låga slag säger att man precis lyckades med handlingen.
"Vad blev Resultatet?"
Erfarenhet
Hette förut Äventyrspoäng för jag tycker det hör hemma i ett rollspel där man ska spela just äventyrare. Fast egentligen borde väl det vara bättre att kalla det Erfarenhet, då det ligger bättre i munnen. Även om det inte spelar någon roll, för detta är inget man använder under själva speltillfället. Erfarenhet är i alla fall poäng som man kan spendera till olika saker, exempelvis höja färdigheter och köpa förmågor.
"Du får tre Erfarenhet."
En bekant
Hette förut Inflytande, men då sade man "Jag spenderar ett Inflytande". En poängpott som spelaren får ifrån början och kan köpa med mer Erfarenhet. Genom att spendera en poäng så kan spelaren hitta på personer som rollpersonen känner, antingen genom att anknyta till sin familj eller sina färdigheter och sysselsättning. Personerna kan vara sådana som spelledaren har hittat på eller som spelaren själv hittar på och måste i regel även vara knutet till sin samhällsklass.
"Jag känner en bekant som är örthandlare" eller "Den där vakten är en bekant till mig".
Öde
Termen heter Öde just nu, men jag vill ändra på detta (en ännu äldre term var Ödespoäng). Jag har dock inte bestämt mig för vad jag ska ta. Öde är även det en poängpott som spelaren kan få från början och kan köpa med Erfarenhet. När spelaren spenderar ett Öde så lyckas rollpersonen med en handling med fullt Resultat. Har rollpersonen 15 i färdighetsvärde så får denna 15 i Resultat. Spelaren måste dock hitta på eller använda sig av något som har etablerats i miljön för att det ska fungera. Jag funderar på något kort som "Gudar!" eller "Vid Gud", men det skulle lika gärna kunna vara en mening på fyra eller fem ord, typ "Gudarna måste vara oss nådiga". "Gudar!" kan i sig ersättas med namnet på guden. En tanke kan vara att så fort man säger Gud (eller gudens namn), så bör spelledaren förutsätta att en av dessa poäng används. Man måste ju ändå få in en företeelse i miljön i beskrivningen.
Jämför "Jag spenderar ett öde på att..." med "Vid gud! Se där! Ett träd har fallit över stupet som vi kan knalla över."
<font size="3">Namn som behöver förslag</font size>
Stridsmanövrar
Samlingsnamn för tre variationer av handlingar i strid. Normal kan man anfalla och försvara sig, men man kan även Utmanövrera, Satsa eller göra en Vildsint attack och försvar. Med satsning och vildsinta manövrar, så säger man dessutom ett siffra som sänker ens färdighetsvärde. Siffrar drar sig ifrån den andres försvarsvärde respektive adderas till Skadan. Man måste även förklara hur manövern går till för att den ska få effekt. En vildsint attack kan vara att kasta sand i ögonen på motståndaren. Det är inget bra namn så jag vill gärna byta.
"Jag hugger Vildsint med 3 flera gånger mot min motståndare och Satsar 4 för att träffa huvudet." (totalt -7 på färdighetsvärdet)
Kritisk skadegräns
Ett värde som baseras på Fysik och som kan höjas beroende på rustningen man eventuellt har. Anger hur mycket Skada en individ ska ta för att bli Utslagen direkt. Funderar på att byta till (stryk)Tålighet istället. Det skulle vara ballt att kalla det Stryk också, för att få in slangmeningen "Hur mycket stryk tål dem?".
"Råttmännens kritiska skadegräns är sex."
Kritisk skada
En välriktad träff som direkt slår ut den skadade. Om det är en spelare som slår ut en icke namngiven person så får spelaren fritt hitta på hur rollpersonen orsakar en skada som oskadliggör motståndaren. Det här är inget som man normalt säger under strider, då den kritiska skadegränsen på alla icke namngivna motståndare sägs i början av striden.
Tillgångar
Ett värde som spelarna slår emot om de vill ha någon specifik utrustning. Färdigheter, samhällsklass och sysselsättning kan påverka värdet i Tillgångar. Jag skulle gärna vilja byta namn på denna term.
"Slå för Tillgångar.."
<center><hr size="1" noshade="noshade" width="80%" /></center>
För att tydligare markera att man ska använda ordet i en mening, så funderar jag på att sätta citattecken runt termen på rollformuläret. Jag tänker då främst på "En bekant" och "Vid gud".
/Han som borde sova nu och får ta och skapa sin andra trådstart imorgon
<font size="3">Namn som stannar</font size>
Svårighetsgrad
Egentligen så finns det fem Svårighetgrader, men jag tänkte samla dem i en och samma rubrik. Dessa är Mycket svår, Svår, Utmaning, Lätt och Mycket lätt. Normal svårighetsgrad är Utmaning (±0).
"Att klättra upp för muren är Lätt."
Nivå
Alla färdigheter är indelade i fem Nivåer. Dessa är Oerfaren, Duglig, Rutinerad, Mästare, Erkänd mästare. Tanken är att när en spelare frågar en annan om exempelvis dess kunskaper i ritt, så ska inte spelaren svara "Jag har 15 i Rida".
"Jag är en Rutinerad ryttare."
Skada
Kroppspoäng.
"Du läker fyra i Skada under resans gång..."
Utmattning
Mental påfrestning, även vid längre fysiska aktiviteter och drogpåverkan.
"...men på grund av matbrist får du får fyra i Utmattning."
Utslagen
När man har ådragit sig väldigt mycket i Skada eller Utmattning. Normalt behöver man inte säga detta, då poängen i sig markerar när man blivit Utslagen.
<font size="3">Namn som ändrats</font size>
Resultat
Hette förut Effekt. Det tärningen visar vid ett tärningsslag. Vid magi så minskar den Utmattning för en besvärjelse och i strid så visar den Skadan. Låga slag säger att man precis lyckades med handlingen.
"Vad blev Resultatet?"
Erfarenhet
Hette förut Äventyrspoäng för jag tycker det hör hemma i ett rollspel där man ska spela just äventyrare. Fast egentligen borde väl det vara bättre att kalla det Erfarenhet, då det ligger bättre i munnen. Även om det inte spelar någon roll, för detta är inget man använder under själva speltillfället. Erfarenhet är i alla fall poäng som man kan spendera till olika saker, exempelvis höja färdigheter och köpa förmågor.
"Du får tre Erfarenhet."
En bekant
Hette förut Inflytande, men då sade man "Jag spenderar ett Inflytande". En poängpott som spelaren får ifrån början och kan köpa med mer Erfarenhet. Genom att spendera en poäng så kan spelaren hitta på personer som rollpersonen känner, antingen genom att anknyta till sin familj eller sina färdigheter och sysselsättning. Personerna kan vara sådana som spelledaren har hittat på eller som spelaren själv hittar på och måste i regel även vara knutet till sin samhällsklass.
"Jag känner en bekant som är örthandlare" eller "Den där vakten är en bekant till mig".
Öde
Termen heter Öde just nu, men jag vill ändra på detta (en ännu äldre term var Ödespoäng). Jag har dock inte bestämt mig för vad jag ska ta. Öde är även det en poängpott som spelaren kan få från början och kan köpa med Erfarenhet. När spelaren spenderar ett Öde så lyckas rollpersonen med en handling med fullt Resultat. Har rollpersonen 15 i färdighetsvärde så får denna 15 i Resultat. Spelaren måste dock hitta på eller använda sig av något som har etablerats i miljön för att det ska fungera. Jag funderar på något kort som "Gudar!" eller "Vid Gud", men det skulle lika gärna kunna vara en mening på fyra eller fem ord, typ "Gudarna måste vara oss nådiga". "Gudar!" kan i sig ersättas med namnet på guden. En tanke kan vara att så fort man säger Gud (eller gudens namn), så bör spelledaren förutsätta att en av dessa poäng används. Man måste ju ändå få in en företeelse i miljön i beskrivningen.
Jämför "Jag spenderar ett öde på att..." med "Vid gud! Se där! Ett träd har fallit över stupet som vi kan knalla över."
<font size="3">Namn som behöver förslag</font size>
Stridsmanövrar
Samlingsnamn för tre variationer av handlingar i strid. Normal kan man anfalla och försvara sig, men man kan även Utmanövrera, Satsa eller göra en Vildsint attack och försvar. Med satsning och vildsinta manövrar, så säger man dessutom ett siffra som sänker ens färdighetsvärde. Siffrar drar sig ifrån den andres försvarsvärde respektive adderas till Skadan. Man måste även förklara hur manövern går till för att den ska få effekt. En vildsint attack kan vara att kasta sand i ögonen på motståndaren. Det är inget bra namn så jag vill gärna byta.
"Jag hugger Vildsint med 3 flera gånger mot min motståndare och Satsar 4 för att träffa huvudet." (totalt -7 på färdighetsvärdet)
Kritisk skadegräns
Ett värde som baseras på Fysik och som kan höjas beroende på rustningen man eventuellt har. Anger hur mycket Skada en individ ska ta för att bli Utslagen direkt. Funderar på att byta till (stryk)Tålighet istället. Det skulle vara ballt att kalla det Stryk också, för att få in slangmeningen "Hur mycket stryk tål dem?".
"Råttmännens kritiska skadegräns är sex."
Kritisk skada
En välriktad träff som direkt slår ut den skadade. Om det är en spelare som slår ut en icke namngiven person så får spelaren fritt hitta på hur rollpersonen orsakar en skada som oskadliggör motståndaren. Det här är inget som man normalt säger under strider, då den kritiska skadegränsen på alla icke namngivna motståndare sägs i början av striden.
Tillgångar
Ett värde som spelarna slår emot om de vill ha någon specifik utrustning. Färdigheter, samhällsklass och sysselsättning kan påverka värdet i Tillgångar. Jag skulle gärna vilja byta namn på denna term.
"Slå för Tillgångar.."
<center><hr size="1" noshade="noshade" width="80%" /></center>
För att tydligare markera att man ska använda ordet i en mening, så funderar jag på att sätta citattecken runt termen på rollformuläret. Jag tänker då främst på "En bekant" och "Vid gud".
/Han som borde sova nu och får ta och skapa sin andra trådstart imorgon