Nekromanti Regeltvätt Starchallenge

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Under den här tråden tänkte jag helt enkelt ställa er en del frågor jag vill ha feed back på vad det gäller regeltvätten av Starchallenge. Efterssom speltestare och regelläsare är hårdvaluta så är jag ständigt intresserad av fler läsare då många tvingas upphöra. Reglerna ligger på google docs och är kommenterade bitvis av andra läsare.

Varje ny fråga får en egen "svarstråd" till denna huvudtråd.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Fordonsregler

SC bygger på att man ofta använder större skepp som använder solar som energikälla och slår ut en del av det traditionella rymdskeppstänket. De har korta distansvärden men kan användas för försvar av planeter etc. Men som sagt: Stora tunga skepp som inte är regelstyrda alls har också en stor plats.

Det finns regler för att strida med skepp och fordon men en del av mig börjar fundera över om man bara ska ha ett enkelt system där mann snabbt avgör om ens sekvens lyckas eller inte - oavsett om det är en jakt,strid eller undannavigering.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
12 sidor sysselsättningar

Det här är ett släp från förra reglerna. Sysselsättningar tilldelar kapital, färdigheter och i vissa fall en del bonus. De beskrivs oftast med 1/3 dels a4. 12 sidor sysselsättningar - är det överdrivet i ett karaktärsdrivet system?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Sammanfattning

Mina systemregler tillsammans med karaktärsskapande bör ligga kring 60 sidor. Då systemet bitvis säkert är helt nytt för en del så är min tanke följande.

Man vill snabbt komma in i systemet för att börja spela. Kan inte en sammanfattning, kanske rent av i början av reglerna, vara en idé. Man kan använda det då man börjar spela för att snabbt orientera sig och man kan använda det för att snabbt ta sig in i spelets system?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Sammanfattning

Niklas73 said:
Man vill snabbt komma in i systemet för att börja spela. Kan inte en sammanfattning, kanske rent av i början av reglerna, vara en idé. Man kan använda det då man börjar spela för att snabbt orientera sig och man kan använda det för att snabbt ta sig in i spelets system?
Det är en mycket bra idé.
Jag tycker att man kan ha en översikt, eventuellt utan alla specialregler etc man har, i början av regelkapitlet. Med sidhänvisningar.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: 12 sidor sysselsättningar

Niklas73 said:
är det överdrivet i ett karaktärsdrivet system?
Bara om du fokuserar på färdigheter, kapital och bonusar. Så länge det också finns stämningsgivande flufftext fylld av användbara krokar är det helt OK.

Tycker jag.

Rickard

Urverk speldesign
Re: Fordonsregler

Niklas73 said:
Det finns regler för att strida med skepp och fordon men en del av mig börjar fundera över om man bara ska ha ett enkelt system där mann snabbt avgör om ens sekvens lyckas eller inte - oavsett om det är en jakt,strid eller undannavigering.
Varför funkar det inte som vanlig strid?

/Han som aldrig har stött på ett bra specifikt fordonssystem, utöver möjligtvis Star Wars d6

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Re: Fordonsregler

Nej jag vet att du inte har det, stött på bra fordonsregler. Edit: men du kan ju läsa mina, de är typ 10 sidor.

Jo det funkar som vanlig fysisk konflikt (dvs Starchallenge gör ingen eller liten skillnad på alla typer av konflikter inom samma genre) - skillnaden är att ett fordon har olika divisioner som kan samarbeta för att öka chanserna till att lyckas med sina intentioner.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Re: 12 sidor sysselsättningar

Majoriteten text per sysselsättning är fluff.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Världskapitlet

Hur funkar det här?

x antal kapitel som en miniroman i början av boken som ger er bakgrund, setting, mål i spelet och känsla.

En referensdel där ni kan slå upp de ord ni inte är helt med på.

En förklaring till Stjärnkartan där ni kan läsa om de olika delarna och där eventuella religioner och andra utsvävningar tas upp.

En kort sammanfattning av kapitlen så de som vill kan skippa introromanen och få ett klassiskt "Bakgrundskapitel".

Jag kommer inte ha de 500 sidor jag har idag. jag vill få ned det här markant men 50 sidor känns inte orealistiskt in alles.