Nekromanti Regler för att spela ett magiskt vapen i OSR D&D

God45

#PrayersForBahakan
Jag skrev från börjar upp regler för att spela ett magiskt vapen i Fantasy! Men jag kände för att konvertera dem till D&D så jag gjorde det. Så här är återigen:

Runsvärd

"Drink your fill hellblade... We have earned it you and I"

Runsvärd är svärd smida vid tidernas gryning av herrarna och damerna som härskar över kaos. De är fruktansvärda själsätande vapen som endast de med de starkaste av viljor kan använda någotsånär säkert.

Runsvärd kan inte röra sig själva förutom om de är i händerna på en bärare. Då kan svärdet blockera attacker och attackera av egen kraft genom att styra bärarens händer tillfälligt. Detta gör att bäraren kan attackera på sin tur och svärdet kan attackera på sin tur under samma runda. Vill bäraren hindra svärdet från att attackera eller blockera måste hon slå svärdet i en strength rullning. Svärdet kan dock aldrig attackera bäraren.

Runsvärd kan prata precis som vanliga karaktärer.

Runsvärd har stats, saves och attackbonusar precis som en fighter. Runsvärd kan inte skadas eller förstöras förutom ifall det utsätts för vulkan eller drakeld. Om detta händer läker det en HP per själ det slukar. Varje gång runsvärdet dödar en intelligent besjälad varelse slukar svärdet dess själ. Runsvärd levlar som Fighters. Om ett runsvärd används som ett vapen av en Fighter har runsvärdet en attack och skadebonus lika med halva runsvärdets level rundat uppåt.

Runsvärd lär sig en magisk formel per Spell level på samma nivåer som en Magic-user hade lärt sig sin första formel på den Spell leveln. Runsvärdet kan använda varje magisk förmåga en gång per dag och behöver vila 8 timmar för att återfå sina magier.

Runsvärd kan tekniskt sett vara vilket alignment som helst men är oftast Chaotic, Evil eller båda.

Eksem

Champion
Tycker de får för många spells, och har för lite kontroll över sin situation. Skulle vilja se autonomiregler som påminner mer om de för magiska svärd i OD&D, fast applicerat på klassen. I övrigt verkar det nice.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Magnus Seter skrev en artikel om detta (fast till d20, som var det stora då) i Fenix 1/2005.

Kanske finns ytterligare inspiration att hämta där.
Magnus Seter said:
Jag och Anders Blixt skrev den. Kul artikel. Vete fan hur man tillämpar allting.

God45

#PrayersForBahakan
Eksem;n1053 said:
Tycker de får för många spells, och har för lite kontroll över sin situation. Skulle vilja se autonomiregler som påminner mer om de för magiska svärd i OD&D, fast applicerat på klassen. I övrigt verkar det nice.
Jag har dålig koll på autonomireglerna. Vilken del av dem är det du tycker borde tillämpas? Jag tänker att magin är något de kan använda för att påverka världen även när någon inte håller i dem om de tex blir iväg slagna eller kastade i en sjö eller så.

Eksem

Champion
Egoism-reglerna för magiska vapen tycker jag är lite roliga, typ om svärdet är tillräckligt mycket intelligentare än sin bärare så kan det få bäraren att inte byta vapnet mot mäktigare vapen, kräver en del av skatten för att pryda sig med ädelstenar, leder bäraren in i farliga strider och sånt.

God45

#PrayersForBahakan
Eksem;n1454 said:
Egoism-reglerna för magiska vapen tycker jag är lite roliga, typ om svärdet är tillräckligt mycket intelligentare än sin bärare så kan det få bäraren att inte byta vapnet mot mäktigare vapen, kräver en del av skatten för att pryda sig med ädelstenar, leder bäraren in i farliga strider och sånt.
Det är roliga regler men jag tror att det är sådant som är bättre om det kommer genom rollspelande. Klart svärdet kan kräva sin rättvisa del av skatten för att sedan bara ligga på pengarna. Sedan är tanken att antagligen kommer vara det mäktigaste magiska vapnet som spelarna lägger händerna på eftersom det ska vara lika mäktigt som de andra spelarna trots att det inte kan röra sig.