Nekromanti Regler för "dramaturgiskt flyt" för wrestlingrpg?

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Jag har funderat lite på hur ett wrestlingspel bör vara upplagt. Wrestling är ju ytterst beroende av dramatiskt tajming, iaf vad gäller main event matcher. Matcherna byggs upp försiktigt med ett lugnt tempo och eventuella kraftmätningar. Allt efter som blir kampen intensivare (inte nödvändigtvis snabbare) och brottarna börjar använda mer spektakulära manövrar. Till sist används avslutningsgrepp och trademarks.

En riktigt bra match på den högsta nivån innebär många svängningar. Ena stunden är hjälten döende, men kan plötsligt kontra och få omkull motståndaren. Denne lyckas precis få upp axlarna innan domaren räknat till tre och kanske vända matchen igen, och så vidare. Till sist vinner den ena med sin finish move.

Ett wrestlingsystem bör stödja just den här typen matcher (det finns ju mindre viktiga matcher som inte följer mallen men de är mindre intressanta). En spelare skall aldrig vara helt körd, och tempot skall eskalera, och resultaten skall vara tydliga.

Jag tänker mig att någon form av kortspel skulle kunna fungera bättre än tärningar. Exempelvis Magic eskalerar ju iom att man kan spela ut större och större monster. Alterantivt kan man ju använda sig av tidsgränser som ger spelarna möjlöighet att använda olika förmågor.

Kampen ska pendla framoch tillbaka, där den ena spelaren har övertaget och den andra plötsligt kontrar och får övertaget.

Vinnaren skall inte vinna genom att exempelvis banka ner den andres hp eller skada denne så att han sakta blir sämre på att försvara sig, utan vinsten skall komma plötsligt men övertygande.

Just nu känns det som kort skulle vara det bästa sättet att hantera kampen. Nån som känner till ett bra system som kan inspirera, eller har egna idéer?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
Re: Regler för "dramaturgiskt flyt" för wrestlingr

Jag hade hoppats på en del kloka och coola inlägg i den här tråden, för det här är, i princip, vad jag själv brottas med just nu när vi tar fram en konfliktmekanik till Neotech 3.

Jag tror inte att det finns något system som fixar det här, men i fallet Wrestling hade jag nog kört på en konflikt-o-meter där vissa tekniker "låses upp" ju högre du kommer på mätaren. Ligger du illa till kan du exempelvis låsa upp "mirakulös vändning" och håller du på att vinna kan du låsa upp "Finish him!" och sånt. Inom varje kategori finns ett antal manövrar som spelaren får välja mellan så att man kan profilera sig som snabb, stark, galen, fet eller vad det nu kan vara. Spelaren får också välja var på konflikt-o-metern som manövrarna kan låsas upp.

Det kräver en del speltestning men jag är ganska säker på att det skulle kunna utgöra grunden på ett speligt, dynamiskt och spännande wretlingsystem, som ger det dramaturgiska flyt du talar om.
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Ska det vara kompetativt? För de flesta wrestlingmatcher är ju uppgjorda på förhand, så om du vill simulera riktigt wrestling så handlar det mer om politik och pengar innan matcherna.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Re: Regler för "dramaturgiskt flyt" för wrestlingr

Det ska vara kompetativt. Jag funderar mest kring hur själva matchstilen skulle kunna stödjas av regler. Däremot kan jagtänka mig att olika förmågor eller kort kan innebära att ens Valet interventar eller att nån wrestler göär en run-in med en stol, men det är underordnat matchen.

Jag tänker mig förstås att wrestling är på riktigt i spelet.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Re: Regler för "dramaturgiskt flyt" för wrestlingr

Jag har ett svagt minne av att jag gillade nån variant av L5Rs sätt att hantera dueller. I kortspelet så turades man om att lägga kort dolt framför sig (den utmanade börjar) tills nån väljer att "strike" istället för att lägga ett kort. Då lägger man ihop chi-poäng från karaktären och korten. Den med högst summa vinner, och den andre dör.

För mig innebar detta en del spänning och en känsla av desperation. För att vinna så måste jag offra viktiga kort som jag behöver till annat utan att veta om det ens är lönt att försöka då motståndaren kanske har för bra kort. Och ett misslyckande innebär döden (för karaktären), så insatsen är hög. Eftersom den som väljer "strike" kommer att ha lagt ett kort mindre så vågar man inte strika när man är osäker på hur bra man ligger till, och därför väljer man kanske att lägga ännu ett kort vilket innebär att insatsen ökar ytterligare. När nån får slut på kort måste denne strika.

Lite rörigt beskrivet kanske, och antagligen inte alls så spännande när man vet hur man ska spela. Jag har spelat nåt enstaka parti bara.

I rollspelet tror jag man höjde svårighetsgraden istället för att lägga kort, att Void satte gränsen för hur många höjningar man fick göra och att den som valde strike var den som blev anfallen först. Jag har aldrig provat detta system själv.

Nånting i den stilen är jag ute efter. Duell systemet passar nog utmärkt till westernspel, men själva det pressade läget och att allt ställs på sin spets tilltalar mig. Men jag vet inte hur jag skall gå till väga.

Kanske nåt för N3 om dueller spelar nån roll.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
Re: Regler för "dramaturgiskt flyt" för wrestlingr

Coolt. Jag har aldrig spelat L5R i någon form, men nu blev jag nyfiken. Finns rollspelet fortfarande?
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Re: Regler för "dramaturgiskt flyt" för wrestlingr

Jag tror det finns i 3e edition som kom för nåt år sedan. Någon tidigare version använde d20-systemet men de gick tillbaka till orginalet. Jag har faktiskt aldrig spelat det själv men jag har för mig att min verion var 1e edition.
 
Top