Ond bråd död
Swashbuckler
Jag har funderat lite på hur ett wrestlingspel bör vara upplagt. Wrestling är ju ytterst beroende av dramatiskt tajming, iaf vad gäller main event matcher. Matcherna byggs upp försiktigt med ett lugnt tempo och eventuella kraftmätningar. Allt efter som blir kampen intensivare (inte nödvändigtvis snabbare) och brottarna börjar använda mer spektakulära manövrar. Till sist används avslutningsgrepp och trademarks.
En riktigt bra match på den högsta nivån innebär många svängningar. Ena stunden är hjälten döende, men kan plötsligt kontra och få omkull motståndaren. Denne lyckas precis få upp axlarna innan domaren räknat till tre och kanske vända matchen igen, och så vidare. Till sist vinner den ena med sin finish move.
Ett wrestlingsystem bör stödja just den här typen matcher (det finns ju mindre viktiga matcher som inte följer mallen men de är mindre intressanta). En spelare skall aldrig vara helt körd, och tempot skall eskalera, och resultaten skall vara tydliga.
Jag tänker mig att någon form av kortspel skulle kunna fungera bättre än tärningar. Exempelvis Magic eskalerar ju iom att man kan spela ut större och större monster. Alterantivt kan man ju använda sig av tidsgränser som ger spelarna möjlöighet att använda olika förmågor.
Kampen ska pendla framoch tillbaka, där den ena spelaren har övertaget och den andra plötsligt kontrar och får övertaget.
Vinnaren skall inte vinna genom att exempelvis banka ner den andres hp eller skada denne så att han sakta blir sämre på att försvara sig, utan vinsten skall komma plötsligt men övertygande.
Just nu känns det som kort skulle vara det bästa sättet att hantera kampen. Nån som känner till ett bra system som kan inspirera, eller har egna idéer?
En riktigt bra match på den högsta nivån innebär många svängningar. Ena stunden är hjälten döende, men kan plötsligt kontra och få omkull motståndaren. Denne lyckas precis få upp axlarna innan domaren räknat till tre och kanske vända matchen igen, och så vidare. Till sist vinner den ena med sin finish move.
Ett wrestlingsystem bör stödja just den här typen matcher (det finns ju mindre viktiga matcher som inte följer mallen men de är mindre intressanta). En spelare skall aldrig vara helt körd, och tempot skall eskalera, och resultaten skall vara tydliga.
Jag tänker mig att någon form av kortspel skulle kunna fungera bättre än tärningar. Exempelvis Magic eskalerar ju iom att man kan spela ut större och större monster. Alterantivt kan man ju använda sig av tidsgränser som ger spelarna möjlöighet att använda olika förmågor.
Kampen ska pendla framoch tillbaka, där den ena spelaren har övertaget och den andra plötsligt kontrar och får övertaget.
Vinnaren skall inte vinna genom att exempelvis banka ner den andres hp eller skada denne så att han sakta blir sämre på att försvara sig, utan vinsten skall komma plötsligt men övertygande.
Just nu känns det som kort skulle vara det bästa sättet att hantera kampen. Nån som känner till ett bra system som kan inspirera, eller har egna idéer?