Nekromanti Regler för fältslag till Star Wars D20

Eagle

Swordsman
Vad ska jag använda för fältslagsregler till Starwars D20?

1. Hur avgör man ett stort slag i rymden där rollpersonerna bara utgör en liten del av den stora helheten - och där det finns både fregatter, jaktskepp och stjärnjagare?

2. Hur avgörs utgången av ett slag på marken (djungel, berg, stad, öken, etc), utifrån de truppslag man har till förfogande?

Och framförallt....

Hur drar man paralleller mellan rollpersonernas framgång i slaget och armen eller flottans framgångar i övrigt?

Lindenius

Swashbuckler
Jag tycker inte alls. Star Wars är (enligt mitt tycke) ett matinérollspel, vilket innebär att fokus aldrig bör ligga på själva slaget. Slaget är bara en bakgrund till den viktiga berättelsen – hjältarnas.

Mitt förslag är därför att du helt fokuserar på rollpersonernas händelser och bestämmer helt själv hur slaget ska gå. Det enda som kan vara osäkert är huruvida den "viktiga händelsen" lyckas bli utförd av spelarna. D v s om de lyckas spränga dödsstjärnan, stjäla ritningarna, hämta fångarna etc.

Det vill säga

Slagets skeende är oberoende av vad rollpersonerna hittar på, men dess utgång kan vara helt beroende på om spelarna lyckas med den strategiskt viktiga grejen. Och eftersom Star Wars som sagt var är ett matinérollspel så är det alltid karaktärerna som har chansen att utföra det. Har de inte fått ordern från början sp kommer läget ändå uppenbara sig.

//erik. bråttom bråttom

Pom

Swashbuckler
Själv tycker jag att det är tråkigt att bestämma själv hur någonting skall gå om det inte finns några särskilda kampanjskäl att ena sidan MÅSTE vinna. SL vill ju också bli underhållen - ialla fall den här SLn.
Jag vill inte bara vara George Lucas, jag vill vara tredje snubben på rad 4 i salongen (och Darth Ditt och Darth Datt och alla andra).

Gamla snäva men fulländade DnD Rules Cyclopeida/Basic-Immortal fattade detta och hade regler för att avgöra fälttåg med några tärningsslag, men sedan dess har jag inte sett så mycket i den vägen.

Men för att inte deraila för mycket: hur var det med det där systemet för tusenhövdade arméer som nämndes på chatten som icke helt kompatibelt med kommande SW?

Dewil

Skrivbordsgeneral
Du kan ju alltid stjäla fältslagsreglerna från gamla Drakar och Demoner Gigant - de är abstrakta, systemoberoende och inkluderar händelser för rollpersonen. (Oklart om rollpersonens agerande kan påverka slagets utgång, det var ett tag sedan jag läste dem.) De kan förmodligen utan större problem moddas för att passa i ett modernare sammanhang än fantasy.

Dewil

Organ

Out of time, out of mind
Vad ska jag använda för fältslagsregler till Starwars D20?
Jag har för mig att det ska finnas någonting ihopslängt till D&D och dessa borde utan alltför mycket klurande kunna konverteras till SW. Jag har inga länkar men gör ett sök på WotCs forum så borde du komma rätt (om inte annat så borde det finnas fler trådar om samma problem där som skulle kunna vara till hjälp). En annan variant är att du slänger ihop något själv. En tredje är att du helt sonika bestämmer vad som händer.

Hur drar man paralleller mellan rollpersonernas framgång i slaget och armen eller flottans framgångar i övrigt?
Ett sätt att lösa båda dina problem är att du låter spelarnas strid vara en minivariant av det stora slaget. Låt dem springa på en mindre styrka vars storlek och stridskapacitet motsvarar hela fiendestyrkans storlek gentemot hela den egna sidans. Om t.ex. fiendesidans styrkor är 50% starkare än den egna sidans så låter du spelarna slåss mot en mindre styrka som är 50% starkare än de själva. Resultatet av denna strid avgör sedan hur huvudstriden går. Om du dessutom är noga med att tala om detta för spelarna så får du dem även att känna sig delaktiga i de större händelserna även om de i de spelet bara är några i mängden.

/Anders