Nekromanti Regler för rättegångar

God45

#PrayersForBahakan
Jag älskar advokat tv-serier och filmer. De är spännande, dramatiska och har ofta jäkligt bra dialog och one-liners.

You know why I never go to vegas? Why play with money when I can play with human lives?

Jag känner att det här också är någonting som skulle fungera bra som ett rollspel. Spelarna spelar antingen försvars eller åklagar teamet. Någon spelar 1st chair advokaten, någon spelar utredaren och så vidare. Men jag kan inte hitta några bra regler för att köra något i den här stilen. Förutom det där japanska rollspelet där man löser det genom att slåss med mechs... Har ni några förslag?

Krille

Super Moderator
I de fall där rättegångar förekommer så är det som en tillfällig grej i andra rollspel. Lustigt nog har det oftast skett i Västmark att folk har dragits inför tinget eller i Pendragon att riddare anklagas för brott.

I Västmark har jag oftast löst det som nån slags primitiv "skill challenge" (en serie motsatta slag för passande färdigheter) plus ett normalt äventyr för att leta upp vittnen och bevis som man tar inför tinget. Den som vinner flest motsatta slag, med modifikationer från bevisen och vittnena man letar upp, vinner fallet. Om den anklagade förlorar så är det inte hela världen, utan leder oftast till en bot baserad på ens mansgäld, eller om boten inte betalas så döms denne fredlös.

I Pendragon så blir det alltid en massa intriger i hovet och tissel och tassel innan den felande riddaren släpas inför kung Arthur för sin dom, varvid den anklagade alltid kräver en prövning i strid så att Gud kan visa vem som har rätt genom att låta den sidan segra i en duell. Och sen får målsäganden/den tilltalade (eller deras förkämpar) slåss om saken. Ibland förlorar den tilltalade, varvid han blir utkastad från det Runda Bordet och måste soloäventyra för att visa sig värdig kungens förlåtelse och amnesti, eller helt enkelt drar sig tillbaka och låter sin arvtagare ta över.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Vornheim har de bästa reglerna för rättegångar. Värt att köpa pdfen bara för det. Dock är tanken där att rättegångar är något som äventyrare råkar ut för ibland, inte huvudskliga temat.

Patrick Bateman

Warrior
Burning wheel har ett helt eget subsystem för diskussioner/sociala konflikter som heter Duel of wits. Systemet kan liknas vid en social strid där du kan anfalla med egna argument, kontra på motståndarens argument, bluffa m.m. Det borde vara lämpligt för att åskådliggöra en plädering mellan advokater i en rättegång.

Tyvärr tror jag att subsystem i Burning wheel är illa lämpade för att plockas ut och portas till andra system.
Krille said:
Mouse Guard tog det systemet och använde det för alla konflikter, oavsett om det är rättegångar, resor eller strid mot farliga ormar.