Något som jag suttit fast på väldigt länge är hur jag hanterar rustningar i mitt scifi-rollspel.
Att bara ha ett rustningavärde som direkt räknas av skadan är nog inget alternativ. Det känns lite för tråkigt.
Jag har ett system som mer påminner om Neotech. Där ammo har penetration och rustning har skydd. Överstiger penetration skydd, gör man full skada. Lika mycket i båda, halv skada. Och om skydd överstiger penetration, går det helt enkelt inte igenom.
Men om skottet går igenom. Bör rustningen försämras? Minus 1 i skydd för varje träff som slår igenom är inte hållbart eftersom skuddsvärden kommer ha ett lågt och kort spann mellan typ 0-5.
Om man får in en kritisk träff men skyddsvärde överstiger penetration, vad händer då? Eller ska en kritisk träff alltid innebära att skyddavärdet ignoreras? Ovanstående fråga kvarstår isåfall.
Anledning till att jag frågar är ju att konsekvenserna av att ha en trasig rustning/dräkt kan ju ha ganska ödesdigra konsekvenser i scifi - ni vet, rymden, giftiga atmosfärer och temperaturer vi inte upplever på jorden.
Spelet i sig är ganska regeltungt. Så jag är ju på ett sätt inte rädd för ytterligare sådana, men besparar gärna mig själv och min spelgrupp med att bokföra skotthål och ska anker i rymddräkterna...
Förslag? Vilka scifi-spel gör det här bäst idag tycker Du?
Att bara ha ett rustningavärde som direkt räknas av skadan är nog inget alternativ. Det känns lite för tråkigt.
Jag har ett system som mer påminner om Neotech. Där ammo har penetration och rustning har skydd. Överstiger penetration skydd, gör man full skada. Lika mycket i båda, halv skada. Och om skydd överstiger penetration, går det helt enkelt inte igenom.
Men om skottet går igenom. Bör rustningen försämras? Minus 1 i skydd för varje träff som slår igenom är inte hållbart eftersom skuddsvärden kommer ha ett lågt och kort spann mellan typ 0-5.
Om man får in en kritisk träff men skyddsvärde överstiger penetration, vad händer då? Eller ska en kritisk träff alltid innebära att skyddavärdet ignoreras? Ovanstående fråga kvarstår isåfall.
Anledning till att jag frågar är ju att konsekvenserna av att ha en trasig rustning/dräkt kan ju ha ganska ödesdigra konsekvenser i scifi - ni vet, rymden, giftiga atmosfärer och temperaturer vi inte upplever på jorden.
Spelet i sig är ganska regeltungt. Så jag är ju på ett sätt inte rädd för ytterligare sådana, men besparar gärna mig själv och min spelgrupp med att bokföra skotthål och ska anker i rymddräkterna...
Förslag? Vilka scifi-spel gör det här bäst idag tycker Du?