Nekromanti Regler för utmaningar: Är det värt det?

Christoffer

It's all pig.
Det är precis så Linked test fungerar. Antingen slår du själv, eller så slår ni som grupp. Någon har en intention, ni bestämmer hur många slag och vad som skall testas, spelledaren bestämmer för varje slag en eventuell konsekvens av ett misslyckande. Ett lyckad slag ger en tärning extra slag som kommer efteråt, eller misslyckat slag höjer svårighetsgraden. Sen kan en spelare slå alla slagen, ni kan dela upp dem och dra nytta av vem som har vilka färdigheter osv.

Mogger

Hipsteranka
Ok, vi tolkade startinlägget olika, det är inga problem. Egentligen ville jag bara ge en annan bild av ditt, och för all del även solvebrings, inlägg som bara visade upp dåliga lösningar utifrån ett ganska ensidigt perspektiv "gör man så blir det tråkigt om man gör det på ett tråkigt sätt och det tycker jag är tråkigt"). Inte för att ni på något sätt har fel, vilket ni så klart inte har, utan för att det finns mer än en sida av saken.

Gordeg

Hero
Hm, den här tråden har visst dragit iväg åt ett helt annat håll än ursprungfrågan, men för att snacka utmaningsregler: Visst, jag använder mig av skill challenges i D&D4 (i något modifierad form) och tycker att det är bättre än resolution i form av enskilda färdighetsslag.

Många av oss har funderat länge på varför det är så svårt att göra situationer utanför strid lika spännande som strid. En uppenbar faktor är att stakes är tydliga i strid, man kan ju dö eller nåt.
I de flesta spelsystem avgörs strid genom ett detaljerat subsystem med långa serier av tärningslag så att man kan följa rollpersonernas med- och motgångar innan situationen är avgjord, det kan bölja fram och tillbaka ungefär som en fotbollsmatch.
Icke-strid har traditionellt avgjorts genom ett enda tärningsslag, och om man ska använda fotboll som metafor är det som att bara det ena laget går ut på planen, slår en straffspark, och går in och duschar. Inte så stimulerande för publiken...

Utmaningsregler kan helt enkelt göra alla utmaningar mer stimulerande för publiken, dvs spelarna. Om reglerna är väl utformade.

rjonas

Hero
Gordeg said:
Visst, jag använder mig av skill challenges i D&D4 (i något modifierad form) och tycker att det är bättre än resolution i form av enskilda färdighetsslag.
Intressant, berätta gärna mer. Har du nåt exempel?

Christoffer

It's all pig.
Bara för att jag känner mig skyldig till att dra iväg din tråd åt något helt annat håll (moderatorer, ryck loss konfliktresolution och pudelsnack till en egen tråd kanske?), och för att jag faktiskt gillar den här typen av regler, så här kommer ett svar som är riktat till din huvudfråga.

Så, jag tycker det här är grymma grejer. Det finns precis som du säger i flera spel, Linkes tests som Måns tar upp är ett exempel från Burning Wheel och i nya Conspiracy of Shadows finns något liknande som mer påminner om hur det fungerar i D&D4e.

Jag tycker om de här reglerna, de är ett snyggt sätt att skapa en sekvens av händelser som i slutändan avgör något. Den senaste gången jag spelade Burning Wheel med Hans. (står skrivet om det krönikeforumet) så använde vi oss av linked tests relativt frekvent, han var då ensam och slog alla slagen själv, men man kan ju lika gärna splitta upp dem. Det var helt enkelt så simpelt som att han ville ha pengar, jag frågade hur, han ville stjäla från någon rik familj, och vi tog en serie tester där vi droppade ner i situationer där han bröt sig in, smög förbi den sovande familjen och snodde pengarna. Är man flera eller inte är i lika akut behov av pengar kan man rigga upp riktigt komplicerade situationer där någon observerar huset och kartlägger familjens vanor, en annan köper utrustning medans den tredje gör det faktiska inbrottet, osv.

Så, helt klart värt det! Och en stor ursäkt att din tråd drog iväg åt något helt annat håll.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Utbruten deltråd

Jag bröt ut den spretiga deltråden till en ny diskussion. Jag är inte alls säker på att jag bröt på rätt ställe. Om någon har några åsikter om det är jag redo att lyssna.

/tobias

Gordeg

Hero
rjonas said:
Har du nåt exempel?
Ja, jag kan exemplifiera.
Skill challenges, som jag vill ha dem, blir bäst när hela gruppen engagerar sig istället för att man bara kollar vilken rollperson som har bäst chans att lyckas med en relevant färdighet och sedan låter honom, uppbackad av de andra, slå för samma färdighet hela tiden tills han kommit upp i rätt antal lyckade slag.
När jag har möjlighet att förbereda en skill challenge antecknar jag en liten bonus som spelarna får första gången de lyckas med en av utmaningens primära färdigheter. Antagligen inget de inte fått veta om/när de klarar hela utmaningen men det är något att bygga vidare på om de klarar ett par slag men misslyckas med utmaningen som helhet. Det gör jag för att uppmuntra spelarna att använda flera olika färdigheter istället för bara den mest optimala.
Självklart kan de använda andra färdigheter också om någon kommer på en tillämpning som jag inte tänkt på.

Mina anteckningar kan se ut så här:

Hitta tjuven som stal den gyllene dildon
Skill challenge, svårighethetsnivå 2 (6 successes före 3 failures)
Streetwise DC 17 (första lyckade slaget: stulna prylar brukar säljas till någon av hälarna i hamnkvarteret)
Diplomacy DC 20 (första lyckade slaget: ni har byggt upp ett visst förtroende och får gratis en extra success)
Insight DC 20 (första lyckade slaget: ni märker att nästan alla dvärgar ni pratar med skruvar extra oroligt på sig)
Om skill challengen lyckas: Ni får veta att tjuven heter Runck, han tillhör ett gäng flåbusar som bedriver "beskyddarverksamhet" mot dvärgkvarteret i staden. Han har ofta kontakt med en hälare som heter Dick och som har sitt tillhåll i hamnen.

När jag inte förberett skill challengen, tex när spelarna hittar på nya planer under spelets gång, försöker jag improvisera "första slaget"-bonusen så gott jag kan.
Jag har inte ännu inte läst DMG2s uppdateringar av skill challenges så det är möjligt att det redan finns officiella regler för en liknande variant.

rjonas

Hero
Jag gillar din variant. Vad tillför utmaningen som ni inte hade kunnat komma åt med rollspel, undrar jag hederligt?

Ond bråd död

Swashbuckler
Skill challenges i d&d4 var väldigt ogenomtänkt och antagligen inte speltestat på allvar. Det blev bättre om man improviserade utmaningarna beroende på vad spelarna ville göra istället för att låsa sig vid en lista med skill checks. Dock känns det som om man slutat använda sig av utmaningar och gått över till vanligt rollspelande i så fall. Antagligen lika bra det.

Gordeg

Hero
rjonas said:
Vad tillför utmaningen som ni inte hade kunnat komma åt med rollspel, undrar jag hederligt?
Just det här exemplet var en social utmaning så den hade kunnat rollspelas ut utan problem. Jag kan inte påstå att något är omöjligt, med lite god vilja kan man väl rollspela även andra typer av utmaningar, som att följa spår i skogen, leta information i ett bibliotek eller att klättra upp på ett svårt berg.
Så man får ställa sig frågan hur man vill ha det. Fast om man gillar lösa regeltyglar kanske man inte ska spela D&D? Det finns andra spel som gör sånt bättre.

Gordeg

Gordeg

Hero
Som jag förstått det var D&D4s ursprungliga version av skill challenges att man hanterade dem på ett sätt som väldigt mycket liknade strid, men initiativordning och allt, men det scrappades. På något ställe i regeltexten har jag sett en artefakt från det ("when the characters turn comes up in a skill challenge"...).

Dimfrost

Special Circumstances
Gordeg said:
Som jag förstått det var D&D4s ursprungliga version av skill challenges att man hanterade dem på ett sätt som väldigt mycket liknade strid, men initiativordning och allt, men det scrappades. På något ställe i regeltexten har jag sett en artefakt från det ("when the characters turn comes up in a skill challenge"...).
Oj, coolt! Vet du om det fanns hp och sånt också? Någon länk till mer information?

Gordeg

Hero
Dimfrost said:
Någon länk till mer information?
Har ingen ytterligare info tyvärr...
Bara den konstiga meningen i regelavsnittet, första gången jag läste den förstod jag inte riktigt. Sen var det någon person på internet som skrev det där om skill challenges upplägg på designstadiet. Tror att det var på Wizards forum så det räknas som hörsägen.

Eftersom det blev en annan version som gick till tryck antar jag att det var något som inte fungerade bra. Eller att WotC helt enkelt inte tyckte att den ökade komplexiteten var värd besväret.

Gordeg

Dimfrost

Special Circumstances
Okej, det var synd. Ett så genomgående speligt spel som D&D4 tycker jag verkligen skulle tjäna på ett speligt socialt konfliktsystem också. Jag borde spåna på ett någon gång. :gremsmile: