rjonas said:
Ja, jag kan exemplifiera.
Skill challenges, som jag vill ha dem, blir bäst när hela gruppen engagerar sig istället för att man bara kollar vilken rollperson som har bäst chans att lyckas med en relevant färdighet och sedan låter honom, uppbackad av de andra, slå för samma färdighet hela tiden tills han kommit upp i rätt antal lyckade slag.
När jag har möjlighet att förbereda en skill challenge antecknar jag en liten bonus som spelarna får första gången de lyckas med en av utmaningens primära färdigheter. Antagligen inget de inte fått veta om/när de klarar hela utmaningen men det är något att bygga vidare på om de klarar ett par slag men misslyckas med utmaningen som helhet. Det gör jag för att uppmuntra spelarna att använda flera olika färdigheter istället för bara den mest optimala.
Självklart kan de använda andra färdigheter också om någon kommer på en tillämpning som jag inte tänkt på.
Mina anteckningar kan se ut så här:
Hitta tjuven som stal den gyllene dildon
Skill challenge, svårighethetsnivå 2 (6 successes före 3 failures)
Streetwise DC 17 (första lyckade slaget: stulna prylar brukar säljas till någon av hälarna i hamnkvarteret)
Diplomacy DC 20 (första lyckade slaget: ni har byggt upp ett visst förtroende och får gratis en extra success)
Insight DC 20 (första lyckade slaget: ni märker att nästan alla dvärgar ni pratar med skruvar extra oroligt på sig)
Om skill challengen lyckas: Ni får veta att tjuven heter Runck, han tillhör ett gäng flåbusar som bedriver "beskyddarverksamhet" mot dvärgkvarteret i staden. Han har ofta kontakt med en hälare som heter Dick och som har sitt tillhåll i hamnen.
När jag inte förberett skill challengen, tex när spelarna hittar på nya planer under spelets gång, försöker jag improvisera "första slaget"-bonusen så gott jag kan.
Jag har inte ännu inte läst DMG2s uppdateringar av skill challenges så det är möjligt att det redan finns officiella regler för en liknande variant.