Nekromanti Regler jag hatar...

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Sen måste vi väl ha en regler jag hatar också. Först tänkte jag på rollspel jag hatar men det blir för elakt och egentligen varför...? Vissa regler är lättare och blir mer hanterbart. (Tänk lite piruett.se så förstår ni vad som kan bli kul emd en sån här tråd... hoppas jag).

Kör...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Tråkigare ämne, men:

Motståndtabellen i BRP. För att det inte finns någonting den löser som inte kan lösas snyggare, enklare och bättre.

Differensjämförelserna i Götterdämmerung. Seriöst; jag förväntas rulla 1t100, subtrahera det talet från ett FV på 1-100, och sedan jämföra vem som har högst differens varje gång två personer tävlar eller har konflikt om något. Jag förstår inte riktigt hur de tänkte här.

Krille

Super Moderator
d20: HP kopplat till level. Jag har generellt sett svårt för HP, och jag har svårt för levels, men när de kopplas ihop så att HP ökar med level så får man skitskumma effekter och svårt i kvadrat.

d20: Feats. Kul till en början. Sen spårade det ut, och det börjar bli hårigt att hålla reda på alla feats utspridda i en hockeybag med såsböcker.

BRP: Motståndstabellen. Har redan nämnts, men den förtjänas att nämnas igen.

Star Wars d6: Inflation. Det är ingen regel per se, utan en effekt av hur de skrev sina såsböcker. För Luke Skywalker är ju en hjälte och det skulle se illa ut om rollpersonerna hade ihjäl honom, så han har väldigt höga värden, och eftersom Vader är ännu häftigare måste han ha otroliga värden, och eftersom Kejsaren är ännu häftigare så har han ännu högre otroliga värden, och då har vi inte kommit in i Empire Strikes Back än då Luke har fått XP och skillat upp... vilket leder till att samma inflation förstås drabbar rollpersonerna och trissar upp dem. Dessutom påverkar det alla världsböcker när alla författare försöker trumfa tidigare författare, vilket innebär supermegaultra-Dark Side Star Destroyers på sjuttielva kilometer med tjugotusen batterier på Death Star Scale...

Western 3: träffmallen. Den har den skumma effekten att om man är lite halvkass så är det lättare att träffa om man skjuter ungefär en halvmeter vid sidan om målet. Det är nämligen där som så mycket som möjligt av den cirkel som representerar troligaste träffutfallet går över så mycket kropp som möjligt.

(Det fjompigaste är att detta har omsatts i praktiken: genom att analysera medelpoängsumman i dart så går det att ge en spelare en siktpunkt på darttavlan som gör att om en kass eller halvkass spelare siktar där istället för i mitten så kommer medelpoängsumman att öka avsevärt. Så jag borde inte hata den här regeln - den är ju på något sätt realistisk. :gremgrin:)

Fienden

Hero
Petter42 said:
/Petter tycker att FATAL blir "fusk" i en sån här tråd.
Äh, tyst med dig.

Men rent seriöst så avskyr jag idiotiska slumptabeller för skatter från t.ex. D&D.

"Okej, då ska vi se här. Rulla för Art på mantikoran, för det står ju faktiskt 'Standard'. Då ska vi se... Okej, det här spiksvansade människolejonet har en harpa i fint trä och en kam som föreställer en drake."

... Varför har den det? Jaja, jag fattar att "herp derp den tar allt den hittar" men FÖR HELVETE. Nej, usch och fy för dumma loot-tabeller. Sådant skräpade jag under min D&D-tid.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
[OT] Osannolika slumptabeller

Ähh, sånt är ju coolt. I Diablo2 kan en myggsvärm släppa ifrån sig en hillebard, då börjar vi snacka.

Fienden

Hero
Re: [OT] Osannolika slumptabeller

wilper said:
Ähh, sånt är ju coolt. I Diablo2 kan en myggsvärm släppa ifrån sig en hillebard, då börjar vi snacka.
Datorspel är en helt annan grej. Där SKA ju råttor bära på kortsvärd och varenda naken ogre droppar fullrustning.

Fuck slumptabeller.

Storuggla

Champion
Jag ogillar slumptabeller som inte är synkade med fiktionen.
Det låter högtravande, men det är rätt enkelt. Om man, som i ett spel jag inte ska nämna vid namn, beskriver landet utanför stadens murar som ett civiliserat omrpde med bondgårdar, åkrar och lugn och frid - då ska inte slumptabellen för vad man möter direkt utanför stadsporten innehålla mördarmonster, bestar och demoniska helvetesvarelser som vill åt ens liv. Det blir lätt förvirrat då.

Storuggla, en korv till den som gissar rätt

Fienden

Hero
Storuggla said:
Jag ogillar slumptabeller som inte är synkade med fiktionen.
Det låter högtravande, men det är rätt enkelt. Om man, som i ett spel jag inte ska nämna vid namn, beskriver landet utanför stadens murar som ett civiliserat omrpde med bondgårdar, åkrar och lugn och frid - då ska inte slumptabellen för vad man möter direkt utanför stadsporten innehålla mördarmonster, bestar och demoniska helvetesvarelser som vill åt ens liv. Det blir lätt förvirrat då.

Storuggla, en korv till den som gissar rätt
Jag vet inte vilket spel du pratar om, men jag håller med dig! *BRA* slumptabeller är det inget fel på. Det är, som du säger, just när stadsporten besöks av demoniska väsen sådär lite på skoj som något har gått åt helvete (pun intended).

Unfair

Hero
Karisma som en attribut, färdighet, ett värde, etc. Om mina spelare vill övertala någon något så får de prata, rollspela. Inte slå tärning. Usch för att lösa sociala konflikter med tärningar.

Sedan ogillar jag (oftast) hjälte poäng eller liknande. Ska man göra något hjältemodigt så ska man göra det. En heroisk handling är något man gör, inte något man har på lager för att kasta fram när det glänser som mest.

Finns nog fler saker att ogilla men återkommer kanske senare.

Storuggla

Champion
"warhammer rpg."

Fel. Nu har du fel. Varför har du så mycket fel? WFRP har inte ens slumptabeller för vandrande monster. Ju. Det var Empire of the Petal Throne.

Storuggla, som inte har apor men väl bröst

Christoffer

It's all pig.
Hata är ett rätt starkt ord, men det finns en sak som verkligen får det att krypa längs ryggraden, och det är "spendera en poäng och lek SL i två sekunder". Uh. Det är verkligen en av mina otäckaste grejer.

Annars är jag väldigt förlåtande och kan nog gilla det mesta.

Krille

Super Moderator
KULT: stridsreglerna. Ett fasindelat BRP med ett skadesystem som i princip är ett KP-system fast med flera olika valörer och ett sjuhejjans overpowered stridskonstsystem, och som trots dess meckighet faktiskt inte har några egentliga taktiska val.

KULT: färdigheterna. Som för det första var på tok för många, på tok för smala, hade ett otestat effektsystem som gjorde att en normalbra rollperson inte hade en suck i helvete att klara de flesta utmaningar i de publicerade äventyren, utan krävde fetoptade rollpersoner skapade av spelare som tjuvläst äventyret. Att man fumlade och kraschade på var tjugonde motorvägsfärd var inte heller ett plus.

Krille

Super Moderator
Svarte faraonen said:
För att agera djävulens advokat ett tag: varför?
Därför att unfair använde "socialt" som argument. Det är inte socialt att utesluta någon, oavsett om det är på grund av munläder eller spatialt tänkande.

Svarte faraonen said:
Vad är då den stora skillnaden mot att en person som fullständigt saknar sinne för sociala situationer kanske inte känner sig lämpad för rollspelande?
Den stora skillnaden är att det finns flera sätt att vara lämpad för rollspelande på. Ett av de viktigaste är fantasi och kreativitet. Ett av de minst viktiga är munläder.

En person som har kreativitet och fantasi och kul idéer, och framförallt en person som vi trivs med, ska inte uteslutas ur spelgruppen, bara för att han inte är lika bäst på att prata omkull spelledaren. Det är inte i munlädret som rollspelsförmågan ligger.

Unfair

Hero
Re: Regler jag hatar... Fast mest gnäll nu.

Svarte faraonen said:
Krille said:
Just därför att rollspel är ett socialt spel så accepterar jag slag för karisma. Alternativet vore ett spel som utesluter de spelare som inte har välsmort munläder. Och det är inte särskilt socialt, utan tvärtom asocialt.
För att agera djävulens advokat ett tag: varför? I stort sett varje gruppaktivitet har vissa saker som det är positivt om deltagarna är bra på. Om jag fullständigt saknar spatialt tänkande kommer jag kanske känna mig utesluten ur schackklubben. Om jag är fullständigt hopplös när det gäller kondition och bollsinne kanske jag inte trivs så bra i korpfotbollslaget. Vad är då den stora skillnaden mot att en person som fullständigt saknar sinne för sociala situationer kanske inte känner sig lämpad för rollspelande?

Jag tycker däremot att finns en hel del goda argument för någon sorts regelstyrning av sociala färdigheter, framför allt för att det är ett område som öppnar upp för än mer spelledargodtycke än andra saker, men "alla måste vara välkomna, oavsett hur socialt klumpiga de är" behöver inte nödvändigtvis vara sant.
Poniz said:
Jag har faktiskt länge tyckt illa om färdigheter som Övertala, Ljuga och liknande. Inte för att jag nödvändigtvis tycker att man måste vara karismatisk i verkligheten för att ens karaktär är det, men jag har dåliga erfarenheter av hur de har använts.

När en spelare vill övertala stadsvakten att han är oskyldig, men har absolut inga argument som kan styrka det. "Jag slår mot Övertala. Min rollperson skulle ju kommit på nåt att säga, ju."

Liknande exempel finns i mängder.
Precis så! Ni beskriver det utmärkt båda två!

Jag anser att dessa typer av reglers avsikter är bra med att de oftast bli som Poniz säger, missanvända, missbrukade.