Nekromanti Regler när de är som värst

malmkvist

Warrior
Re: Kängor

Jag har haft många trevliga sessioner med gamla Rolemaster, tro absolut inget annat.
Jag var inte ute efter att hacka ner på något spel, vilket någon verkar tro, men RM var i min meninga när vi spelade det för stort regelmässigt. Våran SL hade en hög med regelböcker och kompendier för allt, och högen var ca 1meter hög...
Realism är alltid trevligt, men när man bryter ner en spelrunda på fem sekunder i 250 segment...hmmm.
Flexibelt...kanske, om man tar bort en rad onödiga regler, men då kanske man kan nöja sig med att spela MERP...

Återigen, så att ingen får hjärtinfarkt...:) Jag har haft mycket positiva erfarenheter och goda skratt från RM, men det är lite väl mycket regler.

RM_GM Pontus

Veteran
Re: Rolemaster när det är som värst

Där tror jag du träffade pudelns kärna.

Det jag upplevt är att man som spelare istället för att faktiskt utnyttja alla dessa bra ha skills, och levla i lite allt möjligt (så jag antar att systemet är tänkt), så levlar man i det lilla urvalet skills som man har från början. Därmed får man extremt stereotypa karaktärer som har hutlösa bonusar i vapen, men kan knappt gå på toa utan att halka omkull.

Om man inte ska förenkla skillssystemet så åtminstone uppmuntra spelarens bredd (i skills) genom att avkräva ett varierat utnyttjande av skills. Låt ett äventyr gå helt utan strid t ex. Alla som köpte upp fullt i vapen undrar nog varför de inte satsade på klättra och smyga istället.