Tony.Meijer
Ärketeknomantiker
Jag har tänkt mycket på det här med att skrämmas i rollspel och jag har kommit till en slutsats. Dels så är det faktiskt det sublima, dvs spänningen man känner i upptrappningen av händelserna, som jag vill att skuggornas sekel skall handla om. Den känslan är till att börja med extremt atmosfärs och kräver en motpol och en fristad för att bli menningsfullt.
Om den inte finns någon fristad och mörkret är allstädes närvarande så blir räddslan det normala, man skulle kunna jämföra det med att vara jagad av något otrevligt i en mörk skog som kommer allt närmare och man vet att det finns ett värdshus som är en fristad någon kilometer neråt vägen. Tar man bort den utvägen så kommer folk att konfrontera monstret istället, av den enkla anledningen att det inte finns något annat alternativ.
Så, det jag tänker mig är att områden som inte är fristäder har ett hot-värde och att spelarna kan påverka det här hotvärdet, genom att beskriva saker i det. Om det är skräckiga saker som beskrivs så ökar det allmänna skräck-värdet i området, och då är ju frågan varför man vill göra det och jag tänker mig att det finns en hotpool av tärningar, som man måste sänka för att man i slutändan faktiskt ska kunna konfrontera... vad SL nu tänkt sig att spelarna ska konfrontera . Man sänker denna genom att just få bort tärningar från hotpolen till områden, och dessa tärningar kan SL använda för att på olika sätt "anfalla" spelarna.
Min förhoppning är att spelarna dels ska trigga varandra och att det ska bli lite som att gå på en knivsegg, lägger de för mycket tärningar på ett område så kommer det att sluta illa, men lägger de för få så slutar det också illa.
Vad tror ni om den tanken? Någon som har provat något liknande?
Om den inte finns någon fristad och mörkret är allstädes närvarande så blir räddslan det normala, man skulle kunna jämföra det med att vara jagad av något otrevligt i en mörk skog som kommer allt närmare och man vet att det finns ett värdshus som är en fristad någon kilometer neråt vägen. Tar man bort den utvägen så kommer folk att konfrontera monstret istället, av den enkla anledningen att det inte finns något annat alternativ.
Så, det jag tänker mig är att områden som inte är fristäder har ett hot-värde och att spelarna kan påverka det här hotvärdet, genom att beskriva saker i det. Om det är skräckiga saker som beskrivs så ökar det allmänna skräck-värdet i området, och då är ju frågan varför man vill göra det och jag tänker mig att det finns en hotpool av tärningar, som man måste sänka för att man i slutändan faktiskt ska kunna konfrontera... vad SL nu tänkt sig att spelarna ska konfrontera . Man sänker denna genom att just få bort tärningar från hotpolen till områden, och dessa tärningar kan SL använda för att på olika sätt "anfalla" spelarna.
Min förhoppning är att spelarna dels ska trigga varandra och att det ska bli lite som att gå på en knivsegg, lägger de för mycket tärningar på ett område så kommer det att sluta illa, men lägger de för få så slutar det också illa.
Vad tror ni om den tanken? Någon som har provat något liknande?