Nekromanti Regler suger! Fast de är beroendeframkallande!

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,060
Nädå, ta det lungt. Jag skall inte komma med några provocerande åsikter eller häva ur mig något om erat favoritspel. Så ni behöver inte bli arga :gremgrin:

Jag skall prata lite om regler. Regler till förbannelse. Jag kommer att använda DoD och D&D som exempel i den här tråden (och kanske lite Eon och Mutant:UA).

Jag har blivit beroende av regler!

Ja, faktiskt. Det är läskigt. När jag köpte D&D förfasades jag över antalet regelböcker och över hur jäkla krångliga reglerna var. För det första är de många. För de andra är de rätt osammanhängande och för de tredje så kryllar de av korsberoenden och andra konstigheter som gör det hela till en djungel att hitta rätt i. Jag fick klia mig i huvudet både en och två gånger innan jag fick så pass mycket rätsida på dem så att jag över huvud taget kunde sätta mig ned och knåpa ihop en rollperson (den första tog väl fyra-fem timmar att göra, och då fick jag ändå MVG på mitt nationella prov i matteB i måndags :gremsmile: ).

Att börja spelleda var det förstås inte frågan om. Jag fick sitt a med som spelare under DanCon, ledd av den store D&D-mogulen Dante själv, och förvånades då över hur lite regler man var tvungen att använda sig av. Nu var iofs äventyret rätt basic (Sunless Citadel) men ändå.

Nu har jag börjat spelleda så smått med min tjej som enda spelare och det flyter på rätt bra, även om det blir en hel del bläddrande under spelsessionerna (tack älskling för att du har tålamod). Sakta men säkert har jag börjat fascineras av reglerna, och de är nästan sådär skönt beroendeframkallande så att man måste tända lampan på kvällen när man försöker sova, bara för att bläddra lite i Dungeon Masters Guide för att kolla upp något man undrar över.

Det här är förstås inte bara bra. Reglerna är skitkrångliga, och som ny spelledare känner man sig förtvivlad från och till när man inte förstår och samtidigt har en regellunta på nästan tusen sidor (Players Handbook, Dungeon Master Guide och Monster Manual) att plöja. Men det är en skön känsla när man börjar förstå, och känner ett sug efter att få veta mer.

DoD6 expert är raka motsatsen. De reglerna är inte ens en tredjedel så tjocka som D&D, men de har på något sätt lyckats bli så krångliga och buggiga att den sköna känslan av att förstå aldrig infinner sig (den har inte gjort det hittills i varje fall). Krångliga regler som inte är det minsta beroendeframkallande, tvärtom - man vill bränna skiten när man sliter sitt hår och försöker förstå varför det står att Social Status påverkar ens starkapital fast det inte gör det när man läser under rubriken "Startkapital".

Ett tredje exempel är Eon. Reglerna är svåra att förstå sig på, men är trots allt välgjorda. Däremot har jag aldrig lyckats uppnå den snabbhet och enkelhet som man upplever när man börjar lära sig D&D:s regler. Men visst, jag förstår att det tilltalar många spelare.

På andra sidan av skalan har vi Mutant:UA. Där har vi skitenkla regler som man lär sig på en timme och sedan kan sätta igång och spelleda som om man aldrig hade gjort något annat. Väldigt, väldigt bra, men inte lika beroendeframkallande som D&D. Där är det istället världen som är beroendeframkallande (även om den är skit, för att den är smal och oanvändbar till allt utom just Mutant: UA) för att den är så underfundig och fascinerande.

Så jag hatar alltså regler. För de ställer till det för nybörjare, slöar ned spelet och är allmänt ett aber att handskas med. Samtidigt tycker jag att det är skitkul att lära mig reglerna. Krångliga regler som är väl genomtänkta kan vara skitkul. Krångliga regler som inte är genomtänkta är skit, och enkla regler som är genomtänkta är kul, men saknar det som trollbinder mig.

Synpunkter?

/Vulf
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Du suger! Fast du är beroendeframkallande! 8)

"Där är det istället världen som är beroendeframkallande (även om den är skit, för att den är smal och oanvändbar till allt utom just Mutant: UA) för att den är så underfundig och fascinerande."

Vilket är sort of poängen med världar. Vill man bo i en slumptabell så kan jag tänka mig att man inte behöver en värld, men vill man bo i en värld så hjälper det om världen är lite större än en slumptabell och en bok med platser som inte hör ihop.

För övrigt har du glömt en kategori regler: de enkla, okomplexa och beroendeframkallande systemen, till exempel de i Star Wars d6 eller Usagi Yojimbo RPG.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,060
Jag är som kaffe, smakar skit i början men...

För övrigt har du glömt en kategori regler: de enkla, okomplexa och beroendeframkallande systemen, till exempel de i Star Wars d6 eller Usagi Yojimbo RPG.
Nejdå, jag har inte glömt dem, jag har bara inte spelat dem :gremsmile:

Fast skall man tro kalcidis så är ju Usagi Yojimbo en höjdare. Är det en BRP-klon eller är det ett helt eget system?

Star Wars D6. Hur fungerar det?

Upplys mig!

/Vulf
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Rymdsamurajer och kaninsamurajer

"Fast skall man tro kalcidis så är ju Usagi Yojimbo en höjdare. Är det en BRP-klon eller är det ett helt eget system?"

Det använder Fuzion, ett generellt system som sedan skruvas på till sina respektive världar. Det finns en klase kommersiella Fuzion-spel (inklusive Bubblegum Crisis, Cyber Generation, Sengoku mfl), och en ännu större klase gratisvarianter.

Fuzion bygger på att man tar ett attribut, ett färdighetsvärde och ett slumptal (som beroende på hur systemet är skruvat kan bestå av 1T10 eller 3T6). Kommer summan över en svårighet så lyckas man. Kroppspoäng har man och rustning absorberar skada.

Den Fuzion som finns i Usagi är en variant som kallas Instant Fuzion, och den är väldigt regellätt. Hela systemet, inklusive skillista och avancerad strid, hade kvalificerat sig till Trobergs dogma-utmaning (det sammanfattas faktiskt på två sidor i regelboken). De största skillnaderna är att man har skalat bort sånt som inte behövts och man har plockat in taktikkort i systemet.

"Star Wars D6. Hur fungerar det?"

Man har sex attribut och ett antal färdigheter. Attribut och färdigheter mäts i antal tärningar - attributen ger ett grundläggande antal tärningar (en typisk medelsvensson har två tärningar i attributen) och färdigheterna bygger vidare på det (en specialist har två tärningar till i sina specialistkunskaper, totalt fyra tärningar). När man gör något, leta upp rätt färdighet eller rätt attribut, slå så många tärningar och kom över en svårighet. Eller slå så många tärningar mot motståndares hög tärningar om man gör ett motsatt slag.

Skada mäts i skadetyper, och man får reda på vilken skadetyp genom att man slår ett skadeslag (ett antal T6) och jämför med ett... tja stryktålighetsslag (som utgörs av attributet Strength plus lite extra tärningar för rustning), som om det vore ett vanligt motsatt slag. Ju mer över stryktålighetsslaget som skadan blir desto värre är skadan.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Hemmm, kan ju hålla med dig om att vissa regler kanske är lite väl konstiga & svåra att använda...
Som tur är så kan man ju göra om det hela, så att det passar en själv klart mycket bättre.

/ Johan K, som "bara" har 5 timmar tills jag slutar...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Rymdsamurajer och kaninsamurajer

Hela systemet, inklusive skillista och avancerad strid, hade kvalificerat sig till Trobergs dogma-utmaning (det sammanfattas faktiskt på två sidor i regelboken).
Näpp. det är tryckt på ett format som inte är A4 och det refererar till material som inte är med på de två tillåtna sidorna.

Det är bara eliten som får vara med!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Rymdsamurajer och kaninsamurajer

"Näpp. det är tryckt på ett format som inte är A4 och det refererar till material som inte är med på de två tillåtna sidorna."

Fel på båda punkterna.

Det är faktiskt såpass mycket marginal på de två sidorna att det får plats på två A4 även utan storleksminskning. Kravet var att det skulle få plats på två A4, inte att det skulle vara två A4 - mitt eget bidrag var ju 4 A5 till exempel.

De två sidorna refererar inte till material som inte står med på de två sidorna. Korten är bara praktiska, men inte nödvändiga. Du kan använda sten-sax-påse för taktikvalen eller skrika om du så vill. Och du kan slå en sexsidig tärning tre gånger.

Så jo, det borde vara godkänt.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Rymdsamurajer och kaninsamurajer

Det är faktiskt såpass mycket marginal på de två sidorna att det får plats på två A4 även utan storleksminskning. Kravet var att det skulle få plats på två A4, inte att det skulle vara två A4 - mitt eget bidrag var ju 4 A5 till exempel.
Men det ska i slutänden bli två jämna A4-sidor, något jag kommer att vara hårdare på nästa gång (det var ett jäkla jobb att fixa alla som använde den amerikanska "nästan-A4", vilket var nästan hälften). Ditt bidrag var skrivet på två A4, vilket man skrev ut dubbelsidigt och sedan vek på mitten.

Dessutom så är inte Usagi Yojimbo på svenska, norska eller danska, vilket diskvalificerar det i vilket fall. Och det var inte inlämnat innan sista inlämningsdatum...
 
Top