Nekromanti regler till DoD6!!

Zirkasa

Veteran
Tjena
Är inte stridsreglerna lite för orealistiska egentligen. Jag syftar på att man utför samtliga handlingar när det är ens egen tur i stridsrundan. Om man tex har en långbåge och vinner initiativet hinner man skjuta båda sina pilar(om man har två attacker) innan näste man i rundan hinner göra nåt.
Ganska sjukt enligt mig . En annan grej som stör mig är att det är svårt att räkna ut hur många kp man får tillbaka varje natt man sover om man har tagit skada både från totala kp och från de enskilda kroppsdelarna. Vi säger att en rollperson har tagit 15 poäng i skada i en strid med bara totala kp medans en annan har tagit 3 poäng i skada i 5 olika kroppsdelar. Det betyder att rp 1 bara får tillbaka 1 kp medans rp 2 får tillbaka 5 kp per natt. Det finns ju ingenting som säger att man bara är skadad på ett ställe för att man använder total kp. Ett antal kluriga situationer kan uppstå när man använder båda systemen inte minst pga att man får halvera sin kp när man bara kör med totala kp i en strid....
Hoppas ni hängde med på resonemanget.

Zirkasa

finnsson

Veteran
"Jag syftar på att man utför samtliga handlingar när det är ens egen tur i stridsrundan."

Om du vill kan du köra med att alla får använda sin första handling före någon får börja på sin andra. Jag har inte regelboken här (och jag har inte studerat reglerna ännu) men om vi antar att det maximala antalet handlingar i en stridsrunda är 3 så skulle man kunna ha ett system där:
<OL>
[*]Alla med 2 eller 3 handlingar får använda en</li>
[*]Alla får använda en handling</li>
[*]Alla med 3 handlingar får använda en</li>
</OL>

Finnsson

Lord Samuel

Warrior
De som har fler än 3 handlingar då? När får de använda sina?
Jag vet inte hur det är i de nya reglerna, men i de jag har så får man plus en handling om han har 18+ smidighet, 21+ FV, sköld eller två vapen. Det betyder att man kan ha 5 om alla dessa uppfylls räknat från att alla har 2 som grund. Har jag felaktiga regeluppgifter eller behöver striden modifieras för att de ska passa in?

Archer

Swashbuckler
Re: dod6 - förflyttning

Jag har för mig att det står olika, på ett ställe står det 10 sekunder, och på ett annat 5 sekunder.
Personligen så kör jag med 5 sekunders ronder.
Och när det gäller handlingar så håller jag med, men man kan lösa det genom att använda följande enkla lilla regel. Först alla utför sin första handling enligt turordningen, sedan utför alla sin andra handling och så vidare...

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)

Meduriol

Veteran
Re: regler till DoD6!! (initiativ)

En annan sak som för vissa kanske kan verka lite mer komplicerad vore väl att man delade upp sitt initiativ i antalet attacker.

om lars står så han får initiativ 8, och sedan har 4 attacker. Får han först en attack vid initiativ 2, sen en till vid 4 sen en till vid 6. . osv osv. .

jag har inte förstått riktigt hur eller om man har negativ initiativ. . men har man det borde man ju faktiskt få en till attack .. .en spelare som får -3 i initiativ borde väl få anfalla minst två gånger mot någon som har initiativ 9. ..

ps. en sak som ni säkert tagit upp massvis med gånger. . krigasrens färdighet ilmarsch? vart tog den vägen?

--------- www.rollspel.nu

Dart

Warrior
Tycker det är bra att en RP får utföra alla sina attacker på sitt initiativ. Det är ju mer realistiskt att när du anfaller en motståndare så sler du en serie slag istället för att slå sen vänta tills personen bredvid dig har slagit och sen slå igen. Man får helt enkelt tänka sig att allt händer ungefär samtidigt bara.

"Cowards die many times before their deaths;
The valiant never taste of death but once."

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Realism? Doh! Du spelar fel spel. Slappna av och njut av showen istället. ;-)

/Wilper

Lord Samuel

Warrior
Jo därför föredrar jag att tänka det så att den som vinner initiativet snarare blir den som attackerar i stridsrundan och den andre försvarar sig och sen beroende på antalet handlingar så kanske försvararen inte kan försvara sig mot alla attacker... synd...
Men att man attackerar en serie slag mer vanligt än ovanlig (tränar ju.jutsu), så det är enligt mig helt klart att man gör.