Nekromanti Regler vi tar för givet

Rickard

Urverk speldesign
Tänk dig att du gör en rollperson med en nybörjare och den personen ställer frågan: "Vad är en färdighet?".

Personen har inte spelat rollspel tidigare och vet inte om enkla grundläggande saker som att man ska (normalt) använda tärningar till rollspel. Försök någorlunda kortfattat att förklara till vilken nytta det är för någon att fördela en massa poäng på en massa färdigheter.

/Han som blev ställd när han fick den frågan

Ram

Skev
Att man på ett för systemet tydligt sätt kan vara olika bra på saker.

solvebring

Superhero
Tja, jag hade sagt ungefär så här:
För att göra spelet roligare och intressantare så har rollpersonen olika kvaliteter - talanger och kunskaper; vissa saker är den bra på, andra är den dålig på, vissa saker kan den, vissa saker kan den inte. Ta mig till exempel, jag tecknar någorlunda, spelar gitarr medelmåttigt, är värdelös på matematik och kan absolut inte med att meka bil, svetsa och sådant. Det talar mycket om vem jag är och vad jag kan. Precis så fungerar rollpersonens färdigheter; de visar vad rollpersonen kan utföra - vad han/Hon kan - mer eller mindre bra. När rollpersonen sedan ska göra vissa svåra saker i spel kommer du/jag (beroende på) att slå tärning mot värden vi sätter i färdigheterna. Värdet talar om hur väl rollpersonen kan färdigheten. Och på så sätt ser vi hur det går för rollpersonen. Det blir mer drama och spänning kring rollpersonens uppgifter då, det blir roligare helt enkelt.

anth

Vetefan
Han said:
Tänk dig att du gör en rollperson med en nybörjare och den personen ställer frågan: "Vad är en färdighet?".
Färdighet - något man lärt sig och som man kan bli bättre i: svärdfäktning, ridning, laga mat.
(om man kan tävla i det är det en färdighet)

Grundegenskap - beskriver en persons grundläggande förmågor: hur stark man är, hur smart man är, hur stor man är.

Fördel - en bra egenskap som man antingen har eller inte har: ambidexter, fotografiskt minne, sjätte sinne.

Nackdel - en dålig egenskap som man antingen har eller inte har: färgblind, enbent, dyslexi.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
"Saker du vill att din rollperson ska göra och vara bra på" tycker jag räcker. Jag bryr mig inte så mycket om uppdelningar med grundegenskaper och liknande.

anth

Vetefan
Bobby Magikern said:
"Saker du vill att din rollperson ska göra och vara bra på" tycker jag räcker. Jag bryr mig inte så mycket om uppdelningar med grundegenskaper och liknande.
I sånt fall: "Saker du vill att din rollperson ska göra och kunna bli bättre på"
En förmåga som man inte kan bli bättre i är inte en färdighet enligt mig.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
"Se färdighetslistan som betyg från en väldigt konstig skola där man får lära sig allt möjligt kufiskt. Ju högre betyg, desto bättre är du på att göra saker i det ämnet."

Christoffer

It's all pig.
Ett sätt för din karaktär att mer eller mindre framgångsrikt påverka världen runt om henne.

Rickard

Urverk speldesign
Uppföljningsfråga, regler vi tar för givet

En uppföljningsfråga till alla som har svarat.

"Men vad då? Hur och när använder man dem då? Jag förstår inte."

/Han som här någonstans upptäckte hur dumt det är att göra rollpersonerna först

Siffner_UBBT

Veteran
Re: Uppföljningsfråga, regler vi tar för givet

Vi brukar aldrig låta nybörjare göra sina karaktärer själva( Ifall du inte VERKLIGEN vill... )
Det blir liksom att man frågar och hör sig för vad för slags karaktär han vill spela och sen gör man den åt han den första gången/gångerna.

Vi kom fram till att slänga upp en fet regelbok och bara "Ah, här du har 150 poäng välj färdigheter och fördjupningar."*

* Exemplet är lite överdrivet men you get my point.

Christoffer

It's all pig.

Genom att agera med din karaktär i berättelsen.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

När du spelar beskriver du vad din rollperson försöker göra. Färdigheterna används för att se om han eller hon lyckas.

/tobias

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Anthraxus said:
I sånt fall: "Saker du vill att din rollperson ska göra och kunna bli bättre på"
En förmåga som man inte kan bli bättre i är inte en färdighet enligt mig.
eh... Ge exempel på saker man inte kan bli bättre på... Styrka? Att flyga?

anth

Vetefan

Han said:
Svaret skiljer lite från rollspel till rollspel, men jag skulle svarat:

Rollspel är lite som improvisationsteater.
Jag som spelledare beskriver världen. Om vi t.ex. börjar i ett värdshus beskriver jag hur värdshuset ser ut, vilka andra människor som finns i värdshuset, om maten är god, servicen bra o.s.v.
Sedan är det upp till dig som spelare att beskriva vad din rollperson gör. Så länge du gör helt vanliga saker är det inget problem: din rollperson kan äta med kniv och gaffel, han hittar till toaletten och han får upp börsen så att han kan betala notan.
Men säg att han vill göra något ovanligare, som man kanske kan misslyckas med - då slår man tärning för att se om du lyckas eller ej:
Flörta med servitrisen - faller hon för din charm och berättar när hon slutar?
Stjäl den adelsmannens börs vid bordet intill - upptäcker han stölden?
Smyg ut ur värdshuset utan att betala - hinner du ut innan värdshusvärden upptäcker din springnota?
Beroende på om du lyckas eller ej händer olika saker i världen.

anth

Vetefan
krank said:
eh... Ge exempel på saker man inte kan bli bättre på... Styrka? Att flyga?
Låt oss ta flyga som exempel - eftersom jag ser det som två förmågor: en fördel och en färdighet.
Säg att det i världen finns människor med psykiska krafter, vissa av dessa människor kan flyga med tankens kraft - ungefär som stålmannen.
Antingen har man fördelen att man kan flyga, eller så har man inte fördelen att flyga.
Om man kan flyga kan man vara bra eller dålig på det: göra 180 graders svängar i 100 km/h, flyga rakt igenom en fågelflock utan att krocka med fåglarna o.s.v. och då talar vi om färdigheten flyga.

krank

Anthraxus said:
Låt oss ta flyga som exempel - eftersom jag ser det som två förmågor: en fördel och en färdighet.
Säg att det i världen finns människor med psykiska krafter, vissa av dessa människor kan flyga med tankens kraft - ungefär som stålmannen.
Antingen har man fördelen att man kan flyga, eller så har man inte fördelen att flyga.
Om man kan flyga kan man vara bra eller dålig på det: göra 180 graders svängar i 100 km/h, flyga rakt igenom en fågelflock utan att krocka med fåglarna o.s.v. och då talar vi om färdigheten flyga.
Då skulle jag skita i förmågan och bara ha färdigheten. Har du ett värde i färdigheten kan du flyga, annars inte. "Förmågan" känns redundant.

Rickard

Urverk speldesign
Enligt mig är det bara Poppe i tråden som egentligen har svarat på frågan "Vad är en färdighet". Resten har mest svarat på vad man gör med färdigheter, vilket är helt fel sätt att gå. Det är lite som när någon ber en att fråga vad rollspel är för något och någon börjar förklara vad man gör: "Man har en spelledare...". Jag blev glad när majoriteten i tråden Hur förklarar du vår hobby? svarade vad rollspel faktiskt var och inte hur man gör för att spela rollspel.

Det här grundar sig nog i att folk är så vana vid hur regler fungerar att de faktiskt inte stannar upp och faktiskt funderar kring vad en regelmekanik innebär när man spelar. Antagligen också därför man ser så många "grundegenskaper, färdigheter, stridssystem"-system där ute. Folk börjat tänka kring vilka färdigheter man ska ha i sitt system istället för att fundera kring vad färdigheter faktiskt medför till spel.

Vad innebär en färdighet när man spelar? Det är en resurs för spelaren som säger på vilket sätt som rollpersonen kommer att inverka i scenariot. På ett sätt skulle man kunna säga att färdigheter är etableringar för någonting som antagligen kommer att hända senare. Lite som James Bond får sina spionprylar i början av filmen.

/Han som får se om han följer upp med någon liknande tråd någon annan gång

anth

Vetefan
krank said:
Då skulle jag skita i förmågan och bara ha färdigheten. Har du ett värde i färdigheten kan du flyga, annars inte. "Förmågan" känns redundant.
Det är som att säga att du kan skita i att köpa bil och bara ta körkort - för det känns ju "redundant" att köpa bil när man har körkort. :gremlaugh:

anth

Vetefan
Han said:
Enligt mig är det bara Poppe i tråden som egentligen har svarat på frågan "Vad är en färdighet".
Eh ... jo, du har nog rätt.
Vilket framgår ganska tydligt om man frågar hur ett rollspel skulle vara om det inte fanns färdigheter.

krank

Anthraxus said:
Det är som att säga att du kan skita i att köpa bil och bara ta körkort - för det känns ju "redundant" att köpa bil när man har körkort. :gremlaugh:
Systemmässigt kan du representera två saker: 1) att person X har flygförmåga, 2) hur bra person X kan flyga.

Har man 0 i hur bra man är på att flyga, så kan man inte flyga.

Möjligen skulle man kunna tänka sig separata värden för hur snabbt man kan flyga resp. hur god kontroll man har, men då är båda fortfarande saker man kan vara olika bra på, och antagligen bli bättre på.

Jag ser inte riktigt hur din liknelse fungerar; eftersom vi ändå bara talar om hur man väljer att representera något i ett abstrakt system, hur har din liknelse någon relevans alls? har någon bestämt att vi måste simulera dessa två separat på högre ort utan att jag fick vara med?