Nekromanti Regler vs Improvisera

parasite

Veteran
Vad tycker ni är bäst? Ska man följa alla regler som guds budord? Eller ska man bara sitta och komma på nya regler eftersom? Reglerna i eon är ju jävligt många så...

Kan säga att i våran spelgrupp improviserar vi mycket, ingen orkar läsa igenom böckerna helt /images/icons/devil.gif

Johan K

Gammal & dryg
Både &

Jag tycker att man ska ha en regelgrund att stå på & improvisera där det tar för lång tid.

Krille

Super Moderator
Reglerna i Eon är byggda kring en rätt enkel grundprincip: slå en kasse ObT6 mot en chans. Under eller lika med så går det bra, över så går det dåligt. Ju fler ObT6 som slås desto svårare är det.

Alla regler är byggda kring denna princip. Kan man grundprincipen så är det inga problem att improvisera den regel man behöver för stunden. Det är heller inte så svårt att komma ihåg en given regel - för det mesta är det bara "lägg till en tärning" eller "ta bort en tärning".

Eon har många regler, jovisst, men som förklaras på åtskilliga ställen (bland annat här och i regelboken) så är syftet med reglerna att de kan användas. Det är upp till dig att välja att använda dem.

Se regelboken som ett stort smörgåsbord. Plocka det du vill ha, och strunta i resten. Vill du ha allt så räkna med att bli läbbigt spyfärdigt mätt - det är i så fall bättre att ta tid på sig och börja i ena änden.

Deishun

Veteran
Regler är en hjälp till improviserande. De bör vara riktlinjer, inte något fast och oföränderligt. Om SL i någon situation vill att något annat skall ske än vad reglerna säger så bör han göra som han vill istället för att hindras av reglerna.

Att bara improvisera hela tiden kan dock vara svårt och kan lätt bli litet inkonsekvent. Regler är då till stor hjälp.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Vad tycker ni är bäst?

Faktum är att det regeltätaste kapitlet i vilket rollspel som helst, är stridskapitlet.
Eon, är inget undantag.
Vi (jag egentligen som är SL) varierar mängden regler från situation till situation.
EX Om dom ska in i en barfajt med 20 deltagare, så är det extremt sparsamt med reglerna.
EX 2 Om dom ska slåss mot 6 tiraker och 2 trukher samt ett litet stimm Gûrder så blir det också sparsamt med reglerna.
Varför ?
Jo, för att varken jag eller mina spelara vill sitta en halv dag och reda ut en bar fajt, eller en skogsstrid mot en kasse Tiraker.

Däremot...
Däremot, om mina spelare slåss mot den onda rovriddaren och hans högra hand, endast.
Då används mer eller mindre alla tänkbara (och otänkbara) regler.
Varför ?
Jo, för att det är mer acceptabelt att sitta och strida mot den stora antagonisten i 4 timmar, än att strida mot ett stimm gûrder i 4 timmar.

Det är så vi använder reglerna i alla fall.

å, ja just det. Vi använder nästan aldrig VINIT, utan kör en gammal hederlig vandring runt bordet istället.

soda_UBBT

Warrior
ja tycker definetivt att man ska följa reglerna till viss mån men det är klart man ska inprovisera en del också...

insiktsfullt av dig....

Mouja

Hero
Enligt mig...

...ska du kunna böckerna utan och innan upp och ned (!). MEN du skall även vara uppen för improvisering... och du ska improvisera ofta... och då du improviserar ska det vara realistiskt.

om men inte kommer ihåg regeln man är i behov av så är det ju lättast att improvisera/images/icons/clever.gif