Nekromanti Regler.

hemingway

Veteran
Är det bara jag som tycker att Eons regler är onödigt krångliga, tabllbaserade och allmänt onödiga?

Jag gillar världen, men systemet får mig att helst välja att annat spel.

Och jag vet, jag kan ju göra om det om jag vill och så vidare men jag vill ha allting behändigt i en bok.

Trött på tabeller./images/icons/sick.gif

Perenna

Swordsman
Är det bara jag som tycker att Eons regler är onödigt krångliga, tabllbaserade och allmänt onödiga?

Jag tycker då inte att det finns en enda krånglig regel.

Trött på tabeller.

De enda tabellerna som egentligen används är ju de som finns under kapitlet om rollpersonsskapande, samt träff- och skadetabellerna. Av dessa är det bara de två senaste som behövs under själva spelandet. Är det alldeles för mycket?

UnConnected

Veteran
Håller med om att reglerna inte är för krångliga.
Om man vill så räcker ju de enklare reglerna till, de mer avancerade och frivilliga reglerna behöver man ju inte använda sig av eftersom eons regelsystem äändå är mycket mer realistiskt än t.ex. AD&D eller DoDs regler även när man bara använder de enklaste reglerna.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
regler och grejer...

Jag citerar: (Eon (Första upplagan), sid 11, Regel nummer ett )

"Om du som spelledare tycker att någon regel i denna bok är onödig eller komplicerad - stryk den eller hitta på en egen regel. Detta är (sic!)av de bästa råden vi kan ge dig som spelledare. Tveka inte att improvisera om du vill!"

Så, gör som jag. Jag anser T.ex. att VINIT bara segar ner striden något fruktansvärt. Jag kör en rundgång runt bordet och sen sköter jag alla fiender.
Realistiskt ? Nej.
Snabbt ? Ja.
Bättre ? Beror på hur du vill ha din Thé-kopp

Re: regler och grejer...

Så gör vi när vi spelar Viking men inte när vi spelar Eon jag vet inte varför så fråga inte.

krazhnaya

Veteran
hmmm, jag kommer ihåg våran första strid som tog 3 timmar IRL... men efter ett tag lärde vi oss alla regler och har desutom lagt till en väldig massa egna regler för tex supa =),
men vi har oxå lagt till ett kvalitets värde, som i wastlands, på alla utrustningar

P|uT0NiUm

Swashbuckler
En historia

Jag har spelat Neotech 1 som första rollspel. Länge.

Sedan kom Neotech 2. En hel del att lära sig. Tufft som fan när ett öga + näsa numera kunde sprängas bort istället för bara "-7 livpoäng".

Sedan testade vi Eon. Segt som attan, men fan så blodigt och detaljerat.

Sedan kom jag på att reglerna var verkligen sega som fan. Så jag beställde All Flesh Must Be Eaten (skitsimpla HP-regler, typ) och testade det.
Spelgruppen hatade det.
"Okej, du blir skadad... ömm... okej den tar 12 HP, men var står det om det sprättar lunga eller inte egentligen???"
Så jag skrev 13 sidor nya regler till det, bara för att det var FÖR simpelt.

Om du har spelat Eon länge, försök bara byta till ett simplare system, så ska du se att du antagligen tycker att det är lite svartvitt jämfört med Eons superrealistiska regler. Men vem vet, du kanske har bra fantasi.

Det bästa tipset är att lära sig reglerna tills man kan dem utantill. Skadetabeller undantaget. Då sitter man bara med krigarens väg uppslagen i knät, SL-skärmen framför sig och några tärningar i handen.
Detta kan du inte plugga in, det kräver praktisk erfarenhet. Alldeles för mycket att tänka på.

Eller så kan du ta regler från nåt skitspel som D&D eller nåt och köra dem i Eons spelvärld.

Bara ett tips...