En historia
Jag har spelat Neotech 1 som första rollspel. Länge.
Sedan kom Neotech 2. En hel del att lära sig. Tufft som fan när ett öga + näsa numera kunde sprängas bort istället för bara "-7 livpoäng".
Sedan testade vi Eon. Segt som attan, men fan så blodigt och detaljerat.
Sedan kom jag på att reglerna var verkligen sega som fan. Så jag beställde All Flesh Must Be Eaten (skitsimpla HP-regler, typ) och testade det.
Spelgruppen hatade det.
"Okej, du blir skadad... ömm... okej den tar 12 HP, men var står det om det sprättar lunga eller inte egentligen???"
Så jag skrev 13 sidor nya regler till det, bara för att det var FÖR simpelt.
Om du har spelat Eon länge, försök bara byta till ett simplare system, så ska du se att du antagligen tycker att det är lite svartvitt jämfört med Eons superrealistiska regler. Men vem vet, du kanske har bra fantasi.
Det bästa tipset är att lära sig reglerna tills man kan dem utantill. Skadetabeller undantaget. Då sitter man bara med krigarens väg uppslagen i knät, SL-skärmen framför sig och några tärningar i handen.
Detta kan du inte plugga in, det kräver praktisk erfarenhet. Alldeles för mycket att tänka på.
Eller så kan du ta regler från nåt skitspel som D&D eller nåt och köra dem i Eons spelvärld.
Bara ett tips...