Nekromanti regler???

doom

Veteran
kan nån förklara hur strids,magi,stridskonst reglerna funkar please...

Xzarjo

Warrior
Nej.

Att någon här på forumet skulle vara så obotligt snäll att han ingående skule förklara strax över 40 sidor regler finner jag otroligt. Dessutom tror jag att tomtarna som skriver EON skule börja kasta förbannelser över den som gjorde det och andvända den legendariska träskosparken.
Köp bökerna, dom förklarar faktiskt väldigt ingående. Sedan om vissa regler är förnuftiga att använda eller inte är upp till dej.

Mvh Vätten

Fahnen

Swordsman
Det strider mot copyrighten (antagligen). Köp/låna M&M för magin, stridkonsterna vet jag inte riktigt vart det står om dem ( Det finns i grundboken) krigarens väg är ett ställe att börja leta på (om du har tillgång till den).

Krike

Veteran
det är simpelt.. läs grundboken ca300 sidor KV ca65 sidor M&M ca100-150 sidor (inte säcker har den här nånstans) så vet du allt om strid,magi,stridskonst... om inte de räcker så får du väll läsa riddaren (ganska bra bok) vandöda & nekromanti(ganska tråkig) sen kan du rulla tummarna i 1-2 månader tills vapenmästaren kommer(rullar redan tummarna) och vill du veta lite om dvärgana i strid kan man läsa Dvärgar: stenens söner(antagligen den bästa modulen jag har läst gillar den.. har alltid gillat dvärgar...) och om du gillar att ha tråckigt så lär alver: förbannelsens folk.. jag har aldrig läst den men den värkar tråkig...

Fahnen

Swordsman
Alv-modulen är enligt mig väldigt rolig att läsa men jag har nästan aldrig andvänt den ( 1 gång. Jag håller med om att dvärgmodulen är jä***** bra.

nicole

Warrior
Det är bättre om du återkommer med konkreta frågor på sådant som du inte förstår (helst med sidhänvisningar) så kan många här hjälpa dig.

Jag sitter själv foch brötar med stridsreglerna och skall snart börja med de avancerade reglerna. Utan avancerade regler verkar det stört omöjligt att slåss mot två fiender samtidigt hur tuff man än är. Att det går långsamt för mig att lära mig regler handlar väl om att jag egentligen ser regler som ett nödvändigt ont...

En av mina spelare har slagit fast att man inte låter bli strid främst för att det är farligt utan för att det är krångligt och tidskrävande.

I "Monster och Varelser" finns tabeller för förenklade stridsregler, och om du söker i forumet kan du hitta flera tips på hur du skall snabba upp striderna.

Perenna

Swordsman
Jag sitter själv foch brötar med stridsreglerna och skall snart börja med de avancerade reglerna. Utan avancerade regler verkar det stört omöjligt att slåss mot två fiender samtidigt hur tuff man än är. Att det går långsamt för mig att lära mig regler handlar väl om att jag egentligen ser regler som ett nödvändigt ont...

Det räcker väl att lägga till regeln om flera handligar per runda för att reda ut problemet?
Jag tror att det är lite onödigt att plugga in hela det avancerade systemet för den sakens skull... :gremsmile:

Duddmannen

Hero
Riktigt svar

I grund och botten handlar det om Ob-slag, det vill säga slag på en T6 där varje sexa slås om med två tärningar tills det inte finns några sexor kvar. I teorin kan man alltså få oändligt högt resultat.

STRID
ObXT6 mot färdighetsvärde i vapen
ObXT6 i skada beroende på vapen

MAGI
ObXT6 mot färdighetsvärde i besvärjelsen
ObXT6 i skada/effekt för besvärjelsen

STRIDSKONSTER
+ObXT6 på vissa manövrar i strid
Specialregler på andra manövrer i strid

Läs grundreglerna, eller be någon läsa dem högt för dig. Ta ett stycke i taget. Det ÄR inte svårt att förstå.

/Duddmannen

doom

Veteran
typ vad är allat detta med alstra stuff... :gremconfused: och vinit fattar jag inte rigtigt...

Legolas

Veteran
En av mina spelare har slagit fast att man inte låter bli strid främst för att det är farligt utan för att det är krångligt och tidskrävande.
Det eviga problemt med Eon, iallafall i min spelgrupp är det samma. Man har jätte bra flyt i spelet, stämmningen ligger på top, alla är inne i sina karaktärer. Sen kommer striden. Det är som att köra en långtradare in i en betongväg! All stämmning försvinner. Det är synd, särskilt eftersom jag gillar Eons system i övrigt.

nicole

Warrior
Tyvärr är alternativet att karaktären blir en påse hitpoints (DnD) och det är ju inte så kul. Känner du till något bra stridssystem som man kan använda istället, eller är det outbytbart?

Pendragon

Swashbuckler
Försök få tag ett gammalt Drakar och Demoner, förslagsvis version 4 eller 5 (Chronopia) och Krigarens handbok.

Det är enklare men är inte alls utan brister.

/Joel