Nekromanti Regler

Khronos

Veteran
Det är mycket prat om teknikaliteter här, regler osv. Ni får naturligtvis prata om det ni vill men jag undrar bara varför det är så mycket snack om regler. Regler är ju bara regler, är regler ivägen för er ta bort dem eller ändra dem så att de passar er.
Rollspel är inget matematiskt utan mer en konstform. Man kan naturligtvis spela på hundra sätt. Inget är mer rätt än det andra. Jag tycker bara att det är synd när Neogames skriver bok på bok som bara tycks trassla till det för er. (Komihåg att det är en värld en känsla ni skall förmedla) Detta är min åsikt då. Inget är rätt eller fel.

Med vänliga hälsningar

Pendragon

Swashbuckler
Alla gillar inte 100% friform. Gör man inte det vill man ha regler som passar spelstilen och hjälper känslan i spelet. Regelmässigt tycker jag verkligen inte att Neogames trasslar till det med varje bok som skrivs, det är ju egentligen bara Vapenmästaren som gör några ändringar i grundregelsystemet.

Sen finns det faktiskt folk som tycker det är roligt att diskutera och modifiera regler (eller kanske rent av lever för det, eller vad säger du regelslaktaren? :gremwink:).

Jag har faktiskt väldigt svårt att relatera till ditt lilla utbrott.

/Joel

Krille

Super Moderator
"Ni får naturligtvis prata om det ni vill men jag undrar bara varför det är så mycket snack om regler."

Därför att det upplevs att det finns konstigheter i dem.

Regler må vara regler och regler kan ignoreras. So what? Är det ett skäl till att inte diskutera konstigheterna i dem? Knappast. Det är nämligen så, att bara för att man kan ignorera konstigar regler så innebär det inte att man måste ignorera dem. Man kan även använda reglerna som de är, bortförklara dem, försöka finna om det finns en bakomliggande tanke eller till och med reparera dem.

Så min uppmaning är att skicka tillbaka din åsikt: om regeldiskussioner stör dig, ignorera dem.

Khronos

Veteran
Jag förstår inte alls vad du menar med utbrott. Jag ställde en fråga som du svarade på. Vilket resulterar i en diskussion om vad rollspel kan vara, vad ni tycker det kan vara. Precis som jag skrev i mitt inlägg, det finns inget rätt eller fel, jag ville höra er åsikt. Jag förstår inte alls vad du menar ?

Mouja

Hero
Denna fråga har jag fått ofta, inte på forumet men i verkligheten (kan man säga så?)... jag omformulerar:
Denna fråga har jag fått rakt i ansiktet ett antal gånger.
Det jag brukar ge som svar är:
Utan regler så brister limningen i spelstrukturen. Visst det kanske fortfarande är realistiskt, men förklaringar om varför det blev just så kan bli ganska jobbiga att förklara om man inte använder tärningar eller regler.
Magin i Eon skulle bli den typiska "kasta-eldklot-på-allt-som-rör-sig" a lá DoD. För det är själva regelsystemet som gör magierna roliga, också den extremt utarbetade förklaringen går in där.

Johan K

Gammal & dryg
Det är mycket prat om teknikaliteter här, regler osv. Ni får naturligtvis prata om det ni vill men jag undrar bara varför det är så mycket snack om regler. Regler är ju bara regler, är regler ivägen för er ta bort dem eller ändra dem så att de passar er.
Exakt, det behöver ju inte vara svårare än så.. Allt eftersom så hittar man ju på sina egna regler & sådant. Fast det kanske är en bra början att köra med orginalreglerna & sedan testa sina egna allt eftersomm an blir varm i kläderna när det gäller spelet.

Rollspel är inget matematiskt utan mer en konstform. Man kan naturligtvis spela på hundra sätt. Inget är mer rätt än det andra. Jag tycker bara att det är synd när Neogames skriver bok på bok som bara tycks trassla till det för er. (Komihåg att det är en värld en känsla ni skall förmedla) Detta är min åsikt då. Inget är rätt eller fel.
Ett X antal moduler är ju aldrig fel.. Fast om det blir för många så kanske det kan bli lite rörigt. men man har ju alltid ett val, man kan ju strunta i vissa moduler & köpa dem som man verkligen är intreserad av.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
"Det är mycket prat om teknikaliteter här, regler osv. Ni får naturligtvis prata om det ni vill men jag undrar bara varför det är så mycket snack om regler. Regler är ju bara regler, är regler ivägen för er ta bort dem eller ändra dem så att de passar er.
Rollspel är inget matematiskt utan mer en konstform. Man kan naturligtvis spela på hundra sätt. Inget är mer rätt än det andra."

Regler är enkla att prata om. Eons regelsystem är stort och stundvis lite tungrott och då kommer det uppstå många frågor på vägen om hur man faktiskt använder sig av regel X i situation Y. Märk väl att det oftast är de nyare användarna som frågar om regler medan den de som hängt här lite längre har en tendens att hellre diskutera Mundana då de redan behärskar sina regler. Sedan är allmänna diskussioner om hur man spelar rollspel på olika sätt inte riktigt i aktuella i Eonforumet utan i det allmänna rollspelsforumet varför du inte ser sådana diskussioner här särskilt ofta :gremwink:

"Jag tycker bara att det är synd när Neogames skriver bok på bok som bara tycks trassla till det för er. (Komihåg att det är en värld en känsla ni skall förmedla) Detta är min åsikt då. Inget är rätt eller fel."

Tja, inte vet jag om det verkligen stämmer. Kolla på landsmodulerna och rasmodulerna som faktiskt beskriver Mundana. Det är inte särskilt mycket regler i dom utan nästan bara realia som beskriver världen. Naturligtvis kommer en bok om magi eller en bok om strid innehålla regler på grund av Eons regeltunga tradition.

Nu får jag det att låta som jag tycker att Neogames är dumma som inkluderar många regler i sina rollspel, men det tycker jag verkligen inte. Jag håller faktiskt med Krille i frågan. Den absoluta merparten av alla regler är faktiskt markerade som frivilliga och är således mycket lätta att strunta i eller ignorera. Jag blir faktiskt lika chockad varje gång jag tänker på hur minimalt stridssystemet är med endast dom obligatoriska reglerna.

/Naug

Khronos

Veteran
Jag tror ni har missförstått mig. Jag säger inte att det är fel med regler, jag har också regler. Min fråga var varför det diskuteras så mycket regler här. Det var något som sa att det var kul att diskutera regler. Bra då har jag fått ett svar på min fråga. Jag säger inte att det är fel, ni får prata om vad ni vill, jag ställde bara en fråga inget mer. Naturligtvis vore det kul med fler synpunkter.

Grendel

Warrior
RPG kontra RL

*Flum på*
Hmm. Kanske ett sätt att försöka förstå hur vår riktiga värld (jo, detta är den riktiga, rollspel är på låtsas :gremgrin:) fungerar. Man strävar efter att göra regelsystemet så verklighetstroget och vettigt som möjligt, att det ska spegla verkligheten (åtminstone vad gäller Eon inbillar jag mig). Alltså gräver man sig djupare in i sin egen verklighet... :gremsmirk:
*Flum av*

Eller så vill man bara tjôta lite eller briljera med sina kunskaper. :gremgrin:

Mouja

Hero
"Jag tror ni har missförstått mig."

Nja.. det tror jag inte ritkigt.

"Min fråga var varför det diskuteras så mycket regler här."

- - - Diskuteras det mer regler här än på andra forum menar du?

"Jag säger inte att det är fel, ni får prata om vad ni vill, jag ställde bara en fråga inget mer."

Jo, jag förstår det..

" Naturligtvis vore det kul med fler synpunkter. "

Och det fick du..

Khronos

Veteran
Okej, jag vet inte eftersom jag inte kan reglerna till Eon. Det var längesedan jag läste dem, jag kommer ihåg väldigt lite om jag skall vara ärlig. Okej så det här är en sida som skall reda ut reglerna till Eon?

Krille

Super Moderator
Vad Eon-forumet är till för

" Okej så det här är en sida som skall reda ut reglerna till Eon?"

Det här är en sida som är till för att spelare ska kunna prata om Eon. Det är faktiskt inte svårare än så: har det med Eon att göra så hör det hemma här. Vill man prata regler så pratar man regler. Vill man prata spelvärld så pratar man spelvärld. Vill man prata äventyr så pratar man äventyr. Vari ligger det svåra att förstå?

Khronos

Veteran
Nej det har jag inte en aning om eftersom jag bara är här en gång om halvåret. Dessutom det enda forum jag är på. Jag pratar enbart om detta forum.

Khronos

Veteran
Re: Vad Eon-forumet är till för

Bra då vet jag. Eftersom som folk har blivit så fruktansvärt upprörde tänkte jag att det kanske finns saker man inte får diskutera här. Om det är så ber jag om ursäkt.

Krille

Super Moderator

"Eftersom som folk har blivit så fruktansvärt upprörde tänkte jag att det kanske finns saker man inte får diskutera här."

Tvärtom, skulle jag vilja säga. Upprördheten tror jag kommer av att folk uppfattar ditt inlägg som att du tycker att man inte ska få diskutera regler.

Khronos

Veteran

Nej det har jag aldrig sagt. Inte en enda gång faktiskt. Jag ställde bara en fråga, inget mer inget mindre.

Krille

Super Moderator

"Nej det har jag aldrig sagt. Inte en enda gång faktiskt. Jag ställde bara en fråga, inget mer inget mindre."

Du ställde inte bara en fråga. Du skrev en del annat också, som gjorde att frågan uppfattades som negativ kritik.

Låt mig förklara: det är en väldans stor skillnad på vad du skriver och vad folk uppfattar att du skriver. Du ställde frågan varför det pratas så mycket regler, åtföljt av påståendet att regler är bland det mindre viktiga i ett rollspel. Ur din synvinkel så var det säkert motiverat att ställa en sådan fråga och åtfölja det av ett sådant påstående.

Men nu uppfattades det inte så. Istället uppfattades frågan som kritik av existensen av regeldiskussioner, och din motivation uppfattades som att de som diskuterar regler spelar fel. Påpekandet att "det finns inget rätt, det finns inget fel" ignorerades eller uppfattades som "jaja, ni får väl spela som ni vill, puckon".

Khronos

Veteran

Jag hade aldrig ställt en fråga till er om jag hade uppfattat er som puckon. Jag är här för att diskutera. Jag hade inte gått hit för att diskutera något med er om jag hade sett er som puckon. Jag skriver inte för något självändamål. Jag skrev för att jag ville ha en diskussion med er.

hraufnir

Swordsman
Re: RPG kontra RL

<FLUM>Jag påstår att alla har vi en egen verklighet som vi kan fly till när vi inte tycker om den "vanliga" verkligheten. Så enligt mig är ju min verklighet lika verklig som RL som du refererar det till. Problemet är bara att våra kroppar har valt att leva i RL (även om våra sinnen inte måste det) så det räcker inte att äta i RPG för att bli mätt... *sörjer* </FLUM>

hraufnir

Swordsman

Vi förstår det nu... men jag förstår vad krille och alla andra försöker säga med eftersom jag själv har vid flera tillfällen gjort det misstag du gjorde... Du vet precis hur du tänker, och därför låter det du skriver vara helt logiskt... däremot för en person som aldrig träffat dig eller vet vad du tänker så kan det bli lite tjorv i förståelsen av dina texter och de misstolkas eftersom alla tänker olika.