Nekromanti Regler

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det här är ett ganska uppenbart svar, men du får det ändå:

1) Det bästa sättet är att spela med någon som redan kan dem.

2) Det näst bästa sättet är att läsa regelboken.

/tobias

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Kom till LinCon och spela Dungeon of Doom

Vi lär dig allt du behöver veta för att komma igång på typ 10 minuter.

Alternativ 2 är att vänta tills D&D Basic Set kommer ut, köpa det och köra det för att få ett hum om reglerna.

Alternativ 3 är att köra vissa speciella situationer separat, öppet som om det vore ett brädspel. Ta god tid på er med varje separat del så att ni känner att ni behärskar det. Låt spelarna testa varianter och låt dem backa om det går riktigt dåligt. När ni känner att ni klarar klara vissa situationer bra, gå vidare till nästa.

Jag skulle ta de i denna ordning:

1. Gör gubbar (level 1 eller 2)
2. Spela en strid mot enkla monster (CR 1 eller 2)
3. Spela en strid mot lite svårare monster (CR 4 eller 5)
4. Ta ett enda rum ur ett äventyr och spela det. Rummet ska gärna kräva att rollpersonerna använder sina färdigheter, som Climb, Swim, Jump och så vidare.
5. Spela sedan en kväll på ett värdshus där rollpersonerna ska försöka använda sina färdigheter som Bluff, Intimidate, och så vidare och undvika att hamna i bråk.

När ni gått igenom ovanstående fem steg och känner att ni klarar det, kasta er över ert första stora äventyr, och spela det som vanligt.

Lycka till!

M.

Troberg

Sinister eater
Hur kan man lära sig D&D reglerna snabbt och bra?
Kör något av datorspelen som är baserade på dem, då får du in känslan för dem. Vill du sedan gräva ner dig i detaljerna så kan du plöja regelböckerna.

Hunk

Hero
Om du äger spelet och har bläddrat igenom det är mitt tips att du börjar med att köra äventyret "the Wizards Amulet" (se nedanstående länk), som är ett enkelt förklarande introduktionsäventyr av karaktären gå från ruta A till B till C etc, där det händer något på varje punkt. Äventyret är inte på något sätt särskilt nydanande, men fungerar väl som en introduktion till D&D.

The Wizards Amulet

Du kan välja att bara spela det äventyret som en introduktion, eller fortsätta med det länkade äventyret Crucible of Freya, som fortfarande borde finnas kvar på SF-Bokhandeln (kolla i deras katalog under White Wolf D&D).

Pregenererade karaktärer finns också att ladda ned här.

Big Marco

Läskig
Re: Dataspel

Jag kan understryka att både Neverwinter Nights (det från Bioware - inte det urgamla från SSI/AOL) och Temple of Elemental Evil är superba att lära ut D&D3:s regler.

Det var så jag själv lärde mig de flesta trixen. ,-)