Nekromanti regler (?)

Svarte_Riddaren

Veteran
just nu har jag skrivit på ett rollspel ett tag och jag har nu börjat tänka lite på regler och dyligt, fast är det ens viktigt?

Borde inte ett perfekt rollspel vara där man inte behöver ha läst igenom stridsreglerna och rulla tärningar varje gång man gör nåt?

iallafall, så var min grundläggande fråga så här: kan man utforma reglerna efter att rollspelet är klart eller måste man ha regler i huvudet hela tiden?

P.S svara på vilken fråga ni än vill men frågan jag VILL ha svar på är den sista ^_^

Rising

Vila i frid
Om du gör ett någorlunda traditionellt rollspel där reglerna skall ge trovärdiga utfall i handlingsresolutioner, då kan du gott vänta med att pula med dem förrän du har all text klar.

Det är mest i konstiga system, där reglerna får helt andra funktioner, som det kan vara direkt nödvändigt att man skriver dem samtidigt (eller före) man klurar på världen.

Sedan... om regler behövs eller inte beror på vilken spelstämning man vill åt. Ibland tycker jag att regler är helt onödiga (såsom i mitt dogmaspel Bravado) medan jag i andra lägen kan sitta och brottas med mycket komplicerade regler hur länge som helst.

Man Mountainman

Storsvagåret
kan man utforma reglerna efter att rollspelet är klart eller måste man ha regler i huvudet hela tiden?

När rollspelet är klart så har du redan gjort reglerna. Du kanske undrar huruvida man kan utforma regler efter att spelvärlden är klar och här är svaret "naturligtvis". Det kan till och med anses vara en fördel eftersom att du då kan skriva reglerna med utgångspunkt i spelvärlden. Om du inte känner för att skriva regler finns även möjligheten att bara skriva en spelvärld och sedan ta något system du gillar och anpassa det till den världen.

Borde inte ett perfekt rollspel vara där man inte behöver ha läst igenom stridsreglerna och rulla tärningar varje gång man gör nåt?

Vad ett perfekt rollspel är varierar givetvis från person till person. Det verkar dock lite märkligt med ett system där man inte behöver ha läst igenom stridsreglerna för att kunna använda dem; så intuitivt tror jag inte att något system är.

just nu har jag skrivit på ett rollspel ett tag och jag har nu börjat tänka lite på regler och dyligt, fast är det ens viktigt?

Inte egentligen. Som sagt så kan du ju välja att ta något färdigt regelsystem och använda det, eller så kan du spela utan regler helt och hållet; det finns många som gör det.

Krille

Super Moderator
Regler!

"Borde inte ett perfekt rollspel vara där man inte behöver ha läst igenom stridsreglerna och rulla tärningar varje gång man gör nåt?"

Bara enligt friformsfascister. Ett perfekt rollspel är ett som 1) inte kommer ivägen för rollspelandet, 2) fungerar som sin värld, samt 3) engagerar och inspirerar spelare och spelledare. Varje regelsystem som måste ignoras för att det kommer i vägen, inte fungerar som världen eller inte engagerar/inspirerar är ett trasigt regelsystem.

"kan man utforma reglerna efter att rollspelet är klart eller måste man ha regler i huvudet hela tiden?"

Det spelar faktiskt inte någon större roll, så länge som värld och regler fungerar ihop. Lancelot gjorde reklam för Khelataar som ett "fjärde generationens rollspel", vilket de ansåg vara ett rollspel där reglerna skrevs efter att världen var klar.

Så gör man reglerna först så gäller det att identifiera vad reglerna innebär rent världsmässigt, och sedan skriva världen så att den stämmer med det. Gör man regler och värld samtidigt så måste man hela tiden utvärdera så att värld och regler säger samma sak. Gör man regler sist så gäller det att skriva dem så att reglerna faktiskt gör vad världen säger att de ska göra.

Snow

Swashbuckler
Jag skulle inte kalla det ett rollspel om det inte innehöll åtminstone en referens till ett regelverk (typ: använd reglerna från DoD).

I väldigt få rollspel måste man läsa igenom stridsreglerna varje gång man ska utföra en handlning. :gremlaugh:

iallafall, så var min grundläggande fråga så här: kan man utforma reglerna efter att rollspelet är klart eller måste man ha regler i huvudet hela tiden?
Man kan skriva reglerna efter världen. Jag antar att du frågar efter risken att man målar in sig i ett hörn där man förklarat något i världen som inte går att realisera i regler. Det enda jag kan komma att tänka på då är mystiska och magiska föreeteelser. Om du kommit fram till en väldigt detaljerad beskrivning av närstrid eller knyppling så kan det vara risk att det inte heller går att göra på ett bra och enkelt sätt.

Lindenius

Swashbuckler
Hermeneutik!

Det går inte att titta på det lilla utan att titta på det stora hela… anser jag. Jag tror det är ondvikligt att regelsystem och världs/berättelseutveckling går hand i hand, ty i mitt sinne är de två olika sidor av samma mynt. Regelsystemet berättar något om världen.

Ja, detta talar starkt emot D20.

//erik. lyckas förolämpa D20-systemet för andra gången på en vecka.

Saxifrage

Hero
Praktik...

Om vi tänker lite praktiskt: rätt få rollspelsprojekt verkar bli färdiga. Därmed tycker jag att det verkar vettigt att lägga krutet på det som faktiskt är intressant, dvs världen. Om jag får välja mellan en halvfärdig värld med halvfärdiga regler, eller en komplett värld utan regler, så väljer jag världen när som helst; hemkokade regelsystem är ändå sällan tillräckligt intressanta för att titta närmare på. Varför inte göra klart världen och sedan köra några äventyr med regler från något annat, liknande spel? Efter ett tag lär du ju vilja göra tilläggsregler för att bättre passa spelandet i din värld, och då har du regelbiten automatiskt!

Kaoin

Veteran
Nu ska jag vara lite drastisk (förutom att skriva mitt första inlägg på evigheter) och säga att jag tycker att regler och världen inte går att skilja åt. Och då menar jag inte endast i betydelsen att reglerna måste stödja det som skall gå att göra i världen utan också att reglerna är själva naturlagarna till spelet. Har du inga regler för hantera språk och kulturkrockar kommer dessa nästan oundvikligen hamna i bakgrunden (på gott och ont). Är dina stridsregler relativt riskfria för rollpersonerna så ökar det chansen (risken?) att de kommer slåss för att lösa konflikter. Et cetera.

Så för att svara på din sista fråga: Ja, du kan göra reglerna efteråt, givetvis. Så länge du har i åtanke att reglerna förmodligen formar den sorts äventyr ni kommer ha lika mycket som världen gör. Själv föredrar jag att skissa ut världen på en 10-20 sidor, börja skriva regler och sen fortsätta fylla på med världen allt eftersom. De går hand i hand i mitt huvud. Men det är ju en smaksak.

Sen måste jag säga jag tycker det är en liten lustig fråga. Vet du inte själv bäst vad som passar dig? :gremsmile: