Nekromanti Regler

G

Guest

Guest
Plutonium skrev innan:

(P.S.
Och jag skulle bli glad om ni inte svarade "var inte en sån regeladvokat!" eller nå't så'nt.
Reglerna finns ju ändå av en anledning, och om man skulle ta bort alla reglerna och improvisera fritt (som så många här tycker att man ska göra) så är det ju ingen idé att köpa rollspelsböcker! Dessutom är jag regelfetischist och - jag frågar för att få svar .)

Väl talat plutonium!

Är jag den enda som tycker att man som spelare inte kan veta vad som gäller i lite mer ovanliga situationer (som av något skäl är vanliga för äventyrare... undrar varför?)/images/icons/smile.gif, om SL ändrar regler och improviserar efter tycke?

Till exempel kan man som magiker inte veta hur stor risken är att man förlorar qadosh när man gör en halvstark besvärjelse om SL improviserar fram regler!
(Dåligt exempel, jag vet... men jag är allmänt dålig på exempel så det får ni tåla! /images/icons/wink.gif)

Johan K

Gammal & dryg
Visst så ska man följa reglerna i så stor mån som möjligt. Men alla regler passar ju inte till alla, så en viss improvisation är helt till sin rätt !! Det är ju alltid kul att hitta nya möjligheter. Bara man är konsekvent så...

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>

Vindhand

Myrmidon
Regler kan vara brytvärda :)

Jag har en invändning dock... Ibland kan det vara rimligt att ändra reglerna utan att berätta det för spelarna. T.ex om man hittat på något som inte täcks av reglerna. Säg att den elake som spelarna tänker konfrontera baronen är vandöd och därför varken skadas av blödning eller organskador (enligt SLs påhitt eftersom Demoner & Vandöda ännu ligger långt in i framtiden). Skall man berätta för spelarna varför man inte slår chockslag eller varför han inte drabbas av utmattning? Vore inte det litet att förstöra mysteriet?

Detta är anledningen att jag föredrar spelare som inte bryr sig så mycket om regler. Om det händer något mystiskt försöker de hantera det utifrån deras karaktärers upplevelser och erfarenheter snarare än att gnälla på SL för att han "bryter mot reglerna".

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Re: Regler kan vara brytvärda :)

"Detta är anledningen att jag föredrar spelare som inte bryr sig så mycket om regler. Om det händer något mystiskt försöker de hantera det utifrån deras karaktärers upplevelser och erfarenheter snarare än att gnälla på SL för att han "bryter mot reglerna"."

Jag trodde att det bara var jag som hade det problemet...

Vad ska man göra åt det? Jag har skitmycket problem med det... det mesta andra är redan uppklurat, men det är svårt att ha koboldiska spelare.

Jag brukar få kommentarer som "öhh... jag slog ju två extraskador på 1 på huvud... det är hjärna kommer jag ihåg. Eftersom att jag gjorde 45 i skada så är det otroligt att han lever... han måste ha högt chockvärde...", okej, de klagar inte så ofta direkt, men de insinuerar på så'na där sätt... grovt irriterande.

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red>
Point

Click

KILLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL!

Vindhand

Myrmidon

Jag brukar få kommentarer som "öhh... jag slog ju två extraskador på 1 på huvud... det är hjärna kommer jag ihåg. Eftersom att jag gjorde 45 i skada så är det otroligt att han lever... han måste ha högt chockvärde...", okej, de klagar inte så ofta direkt, men de insinuerar på så'na där sätt... grovt irriterande.

Mjo, jag brukar säga "ja, visst är det konstigt...", le elakt och fortsätta. Den enklaste lösningen jag funnit är att spela i en egenpåhittad värld med egna varelser och enkla regler. Om det inte finns hundra små detaljer att memorera finns det mindre att gnälla om. Om man inte kan studera "monsterboken" (eller motsvarande) har man inte underlag för att gnälla, o.s.v.

Annars tycker jag att det skall räcka med att påpeka för spelarna att man gjort vissa egna förändringar och tillägg och att de inte skall tro att det är av misstag som saker ter sig mystiska. Vissa spelare klarar det sämre än andra tyvärr :(

Staffan

Myrmidon
Min personliga uppfattning om regler är att det visst är OK att ändra dem, men då ska man hålla sig till de ändrade reglerna, och informera spelarna om ändringarna (om det är något de borde veta om).

Som ett exempel kanske spelledaren tycker att magi i Eon är lite för mesigt, framför allt att det är för svårt att alstra större mängder filament. Då är det helt OK för SL att bestämma att alla Alstra-slag är en svårighet lättare (för att ta ett exempel). Dock så bör detta vara något som gäller generellt i så fall - om SL bestämmer att hans favorit-magiker-SLP har en nivå lättare att Alstra men rollpersonerna får slita med de vanliga svårighetsgraderna så är det något ruttet i staten Denver (för att citera Kelly Bundy).

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Sabelkatten

Swordsman

Men det är inte riktigt samma sak. Om en person överlever ett slag som gör 100 trauma kan det bero på magi (som spelarna inte vet om). Men om SL halverar fallskadan, och inte talar om det för spelarna, kommer det bli många sura miner när skurken faller 10m ner på marken, reser sig upp och springer iväg.

_Det_ är att ändra reglerna!

/Henrik

LeJonklev

Swordsman

Jag anser att regler för skador och liknande ska besittas av sl och endast sl. Det enda man ser när man skadar en person är ju hur pass mycket blod det skvätter och hur stilla han ligger, inte att han "tog en allvarlig skada på 12 poäng i överarmen". Och när det är spelarna som blir skadade är det inte "22 poäng i låret. Brytrisk på 2t6" utan "ditt lårben bryts. Det gör satans ont och du trillar ihop på marken. Säg vad du vill göra så berättar jag minusen du får då".
Som exempel:
Jag och min spelgrupp tycker mutant chronicles spelvärld rockar fett men spelsystemet suger hårt. Så sl har designat ett eget. Har faktiskt ingen aning om hur det fungerar. Fast vad man vet är att när en kille får en kula i huvudet eller faller från ett 10-våningshus så dör han.
Och om han inte gör det är det bara att vråla "KÄTTARE" och skjuta som fan...

Länge leve improvisationen!

LL

I found it hard, it was hard to find, oh well, whatever, nevermind.

Emil

Hero

Jag anser att regler för skador och liknande ska besittas av sl och endast sl. Det enda man ser när man skadar en person är ju hur pass mycket blod det skvätter och hur stilla han ligger, inte att han "tog en allvarlig skada på 12 poäng i överarmen". Och när det är spelarna som blir skadade är det inte "22 poäng i låret. Brytrisk på 2t6" utan "ditt lårben bryts. Det gör satans ont och du trillar ihop på marken. Säg vad du vill göra så berättar jag minusen du får då".

Tycker du i så fall att spelarna inte ska få slå skada för sina egna vapen? Det kanske vore en idé, eftersom en smidig spelledare på så sätt kanske kan eliminera problemen med att spelerna alltid väljer de kraftigaste vapnen...

/Emil

Brevis esse laboro, obscurus fio

Eon SE: <A HREF="http://www.eonse.com" target="_new">http://www.eonse.com</A>

Mederian

Warrior

Får man in ett hugg i huvudet och märker att det skär in i kraniet en bra bit och killen ändå överlever, då borde spelarna märka om det är något annorlunda ändå. De förstår att eftersom trots att de slog så bra så överlevde killen, då kan man börja undra vad det är för person.

Jag tror att även om man tolkar det hela från rollpersonernas synvinkel borde man märka om man får in en praktträff i huvudet, och om fienden inte dör då är det något konstigt med honom.

/Mederian síol Ianoty t'un Léarama t'an Machara
- den stolte

WHaLe

Hero

Du får tänka på att det är extremt tråkigt att se sl sitta där och slå tärning efter tärning...

Till personen ovanför emil: Borde inte en rollperson veta ungefär hur ont den har på olika ställen och på det sättet kunna räkna ut vilken handling som är lättast att utföra??

WHaLe

<A HREF="http://come.to/whale" target="_new">http://come.to/whale</A>

Vindhand

Myrmidon
Hur ser spelaren skillnad?

Om en person överlever ett slag som gör 100 trauma kan det bero på magi (som spelarna inte vet om). Men om SL halverar fallskadan, och inte talar om det för spelarna, kommer det bli många sura miner när skurken faller 10m ner på marken, reser sig upp och springer iväg.

Hur skall spelaren skilja dessa fall åt? Skall SL säga: nu får han hundra i trauma men han överlever av någon mystisk anledning eller skall han beskriva det spelarna ser: att hugget verkade träffa bra men att personen inte brydde sig nämnvärt?

Spelarna bör ha förtroende för sin SL.

Vindhand

Myrmidon
Det vet man väl?

Till personen ovanför emil: Borde inte en rollperson veta ungefär hur ont den har på olika ställen och på det sättet kunna räkna ut vilken handling som är lättast att utföra??

Det är väl bara att fråga SL hur ont man har och sedan gissa. Visst, man vet inte exakt hur mycket svårare det blir men det gör man inte i verkligheten heller.

WHaLe

Hero
Re: Det vet man väl?

Visst är det så, men så som LeJonklev formulerade sig tolkade jag det som att han ville att spelaren först skulle välja vilken handling denne skulle utföra och sen få reda svårigheten för denna handling, utan möjlighet att ändra sig.

WHaLe

Vindhand

Myrmidon
Exakt

som i verkligheten. Man är inte van vid att ha senor avskurna i sin vänstra arm så det är rimligt att man inte vet exakt vilka mekaniska begränsningar det ger. Man vet att man har ont och att man helst håller armen stilla. Om man försöker göra något lär man märka hur lite kontroll man har över sin arm, men då lär det vara litet sent att välja någon annan handling i stället.

WHaLe

Hero
Re: Exakt

Ett exempel:
Bengt får en serie smällar och hugg på höger arm.

Bengt bestämmer sig för att hugga mot sin motståndare. SL svarar då med att bengt ska slå ob10t6 mot svärd. Bengt fummlar.

Skulle bengt försökt måtta ett hugg om han var en verklig person?? Jag skulle inte tro det, han skulle ha märkt att smärtan var alldeles för stor och därför satsat på att t.ex. dra sig ur striden istället..

WHaLe

Dizzy

Veteran

Skulle bengt försökt måtta ett hugg om han var en verklig person?? Jag skulle inte tro det, han skulle ha märkt att smärtan var alldeles för stor och därför satsat på att t.ex. dra sig ur striden istället..
Vem vill spela verkliga personer? Jag brukar spela personer som gör saker jag själv aldrig någonsin skulle gjort./images/icons/smile.gif

...att leva är att rollspela sig själv med ödet som sl...

Vindhand

Myrmidon

Du utelämnar det viktiga...
Ett exempel:
Bengt får en serie smällar och hugg på höger arm.

Sl beskiver hur fördjävla ont det gör i hans söndertrasade högra arm och hur den domnar bort. Det är tveksamt, säger SL, om armen alls går att använda.

Målmedveten som tusan försöker bengt bita ihop och ignorera smärtan. Jag får inte förlora! tänker han, med sin hårde läromästares bistra ansikte för sin inre syn.

Bengt bestämmer sig för att hugga mot sin motståndare. SL svarar då med att bengt ska slå ob10t6 mot svärd. Bengt fummlar

... men det går inte, armen lyder honom inte. Svärdet slinker ur hans domnade hand.

Varför inte? Folk gör inte alltid det som är taktiskt mest riktigt. Efter spelledarens beskrivning borde spelaren vetat att armen är i ruskigt dåligt skick och att det kommer vara absurt svårt att använda den till något. Om spelaren ignorerar SLs beskrivning av hur ont det gör är det inte helt orimligt att hans karaktär på samma dumenvisa sätt försöker ignorera smärtan.
Det är problemet om man ger spelaren fullständig information om hur svåra alla hans valmöjligheter är. Han behöver inte bry sig om att leva sig in, han behöver bara räkna på sannolikheter och möjliga utdelningar. Detta tar bort mycket av spänningen från en strid.
I en riktig strid finns det få säkerheter; kommer mitt skadade ben hålla även nästa anfall? Kan jag bita mig fast vid medvetandet tillräckligt länge för en sista attack? Hur länge, innan jag blött för mycket för att kunna stå på benen? O.s.v...
Osäkerhet ger rädsla, rädsla ger spänning.

LeJonklev

Swordsman

Det är inte det minsta tråkigt att se sl sitta och slå slag efter slag. Det går snabbare och det blir mycket lättare att leva sig in i striderna när skador visar sig i form av beskrivningar av hur blod skvätter och folk skriker av smärta än av en bunt siffror att hålla reda på. Man kan visst kombinera dessa båda men tyvärr så blir det ofta så att de visuella effekterna får lämna plats åt siffror.

I övrigt tycker jag Vindhand förklarade vad jag menade bra mycket bättre än vad jag kunnde gjort själv.

LL

I found it hard, it was hard to find, oh well, whatever, nevermind.

Sabelkatten

Swordsman
Re: Hur ser spelaren skillnad?

""Om en person överlever ett slag som gör 100 trauma kan det bero på magi (som spelarna inte vet om). Men om SL halverar fallskadan, och inte talar om det för spelarna, kommer det bli många sura miner när skurken faller 10m ner på marken, reser sig upp och springer iväg.""

"Hur skall spelaren skilja dessa fall åt? Skall SL säga: nu får han hundra i trauma men han överlever av någon mystisk anledning eller skall han beskriva det spelarna ser: att hugget verkade träffa bra men att personen inte brydde sig nämnvärt?"

Den onda baronen får en träff från ett Kraggsvärd som öppnar ett 5cm djupt sår i hans huvud, men fortsätter slåss... Om spelarna inte fattar att det är något skumt med personen får de skylla sig själva.
Men om spelledaren har bestämt att någonting i världen fungerar annorlunda än vad reglerna säger (t.ex. fallskada) och inte talat om det för spelarna, så kommer spelarna att agera på det sätt som de _tror_ att är vettigast (t.ex. inte kasta sig handlöst nerför 10-meters-stup) men SLP kan göra det eftersom _de_ vet om hur världen fungerar.

"Spelarna bör ha förtroende för sin SL."

Om SL hittar på nya regler, och inte talar om hur det ska fungera för spelarna, då har han IMHO förbrukat sitt förtroende.

/Henrik