För att inte smutsa ner SR-tråden med mer halvrelevant jox tänkte jag skapa en ny tråd om den här enligt mig intressanta frågeställningen...
Frågeställningen
Om man talar om ett rollspel (säg, Mutant:UA eller Nobilis) - är detta då regelsystemet eller spelvärlden? Med andra ord, är ett spel sitt regeksystem? Det är ju modernt nuförtiden att prata om att system does matter, och det kan jag väl ställa upp på med reservationen att det inte med nödvändighet måste betyda att regeksystem måste knytas till spelvärld eller rollspelsprodukt, men hur mycket diskuteras det egentligen kring förhållandet mellan regelsystem och spelvärld idag?
Hur jag resonerar
Om jag spelar M:UA med regler från Star Wars, så säger jag fortfarande att jag spelar M:UA, "med reglerna från star wars". Det är liksom fortfarande samma rollspel, bara med andra regler. Jag säger inte att jag spelar Star Wars fast med M:UA's värld.
Och det är nog så jag tänker också: Spelvärld är ju det jag egentligen är mest intresserad av, så semifricformare jag är, så det är väl spelvärlden jag ser som central - spelvärlden är grunden, så att säga. Sedan kan man använda olika regelsystem för att belysa eller simulera olika delar av eller perspektiv på spelvärlden...
Jag skulle kunna tänka mig att, som någon på Nobilisforumet föreslog, spela Nobilis med GURPS-regler. Det blir lite annan känsla, men jag tycker nog att det fortfarande är samma spel.
Kanske är det det som gör att jag har mycket svårt att se forge-spel där regelsystemet ges huvudrollen som kompletta rollspel - det finns för lite värld...
EDIT: Kanske ska påpeka att jag inte är ute efter att övertyga någon om att jag tänker rätt, eller att själv bli övertygad om något. Den här tråden finns här för att jag kände för att, lite lojt och utan sådär jättemycket bråk, diskutera saken. Inte för att komma fram till något, utan bara diskutera för diskuterandets skull.
Frågeställningen
Om man talar om ett rollspel (säg, Mutant:UA eller Nobilis) - är detta då regelsystemet eller spelvärlden? Med andra ord, är ett spel sitt regeksystem? Det är ju modernt nuförtiden att prata om att system does matter, och det kan jag väl ställa upp på med reservationen att det inte med nödvändighet måste betyda att regeksystem måste knytas till spelvärld eller rollspelsprodukt, men hur mycket diskuteras det egentligen kring förhållandet mellan regelsystem och spelvärld idag?
Hur jag resonerar
Om jag spelar M:UA med regler från Star Wars, så säger jag fortfarande att jag spelar M:UA, "med reglerna från star wars". Det är liksom fortfarande samma rollspel, bara med andra regler. Jag säger inte att jag spelar Star Wars fast med M:UA's värld.
Och det är nog så jag tänker också: Spelvärld är ju det jag egentligen är mest intresserad av, så semifricformare jag är, så det är väl spelvärlden jag ser som central - spelvärlden är grunden, så att säga. Sedan kan man använda olika regelsystem för att belysa eller simulera olika delar av eller perspektiv på spelvärlden...
Jag skulle kunna tänka mig att, som någon på Nobilisforumet föreslog, spela Nobilis med GURPS-regler. Det blir lite annan känsla, men jag tycker nog att det fortfarande är samma spel.
Kanske är det det som gör att jag har mycket svårt att se forge-spel där regelsystemet ges huvudrollen som kompletta rollspel - det finns för lite värld...
EDIT: Kanske ska påpeka att jag inte är ute efter att övertyga någon om att jag tänker rätt, eller att själv bli övertygad om något. Den här tråden finns här för att jag kände för att, lite lojt och utan sådär jättemycket bråk, diskutera saken. Inte för att komma fram till något, utan bara diskutera för diskuterandets skull.