Nekromanti Reglerna uppfattas olika...

Nix Of Nine

Veteran
Joined
14 Jun 2003
Messages
46
Location
En liten by utanför Storstaden i mellersta Ingenst
hur gör ni när ni "gör" en strid?

Vi brukar börja med initiativ och sånt..
sen får anfallaren bestämma manövrer (öppet)
och sen får försvararen göra sina..

om anfallaren gör ett eller två anfall så är det ju nästan omöjligt att döda nån... han undviker bara... det är segt och hur får man bot på det??

måste man bestämma nån "riktning" när man undviker typ: gå bakåt, hoppa högt, ducka eller är det en "egen grej"??

Har lite svårt för vissa regler och man kan ju knappt skita i dom heller för dom är ganska viktiga...

en annan sak: Mina polare tycker att man är Gud om man typ har 10 i stridsvana... men jag tycker att om man börjar med tex. 5, så dödar man en tirak med bölder där solen aldrig lyse, så får man slå OB3T6 och kommer man över så har man lärt sej nåt nytt... man får då öka till 6..

samma sak med mynten... "du blev rånad på 10 silver"
"NEEEEEJ, där rök min pension..." dom bliv helt tokiga när nånting kostar mer än ett bugg på snabbköpet...

Fan vad mycket det blev...

*Kill with swords, kill with blades, kill with spears, kill with axes, but above all, kill with PLEASURE*
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Jo, det vart ju en hel del. När det gäller Undvika så är Sidosteg, Ducka etc varianter av denna som funkar bättre eller sämre mot vissa typer av anfall. Att använda dessa är dock en Frivillig regel och själva orkar vi inte använda den, strid tar tid nog som det är. "Riktning" på gå bakåt osv är väl lite beroende på hur noga det är att hålla reda på detta, dvs i vilken miljö striden äger rum. Med tennfigurer som hjälp blir det inte särskilt krångligt.

Vem som bestämmer manövrar i vilken ordning? Som SL bestämmer jag alltid för alla SLP först för att inte påverkas av vad spelarna säger, därefter funkar det bra som SL att slumpmässigt peka på en av spelarna, låta denne deklarera sin handling och sen ta nästa. På så vis undviker man lite av den onaturligt höga koordinationen hos spelarna.

Det kan mycket riktigt bli segt om man bara håller sig till ett anfall då paraden på detta blir så lätt. För att komma runt det kan man antingen göra fler anfall, eller använda Fint, allt för att försvararen ska få svårare på sin parering. Snabba anfall funkar också bra. Om du använder Tillbakaknuffning så finns det en helt omvänd taktik om man har ett tungt vapen - satsa på Kraftfulla anfall. Om försvararen inte använder Undvika utan på något sätt försöker Parera eller Blocka med skölden så kommer skadeverkan ofta vara hög nog för att pressa tillbaka och kanske knuffa omkull motståndaren också.

Stridsvana 10 är väl ungefär snitt i startvärde om man har ett krigaryrke, så det är ju högre än gemene man. Men om man saknar Utspel eller andra specialmodifikationer så gör ju 10 att man har bara lite mindre än 50% chans att som Försvarare ta initiativet... Gör du en sökning på t ex VINIT kan du säkert hitta många utlägg kring detta.

Avslutningsvis - våga sålla bland de Frivilliga reglerna för strid och försök inte använda alla, den extra tiden det tar lär nog döda all möjlig "realism" du får ut av alla varianter.


Mvh / Phelan
 

Vehener

Veteran
Joined
12 May 2003
Messages
94
Location
Varhelst hatten faller men med hjärtat på Söder.
Vi brukar börja med initiativ och sånt..
sen får anfallaren bestämma manövrer (öppet)
och sen får försvararen göra sina..
Vad att göra för att undvika att försvararen undviker alltför enkelt? Att försvararen inte i förväg vet exakt vad som skall hända henne eller honom är en bra början.

1) "Initiativ och sånt", blir RP anfallare så bestämmer SL (dolt) vilka försvarsmanövrar SLP kommer att göra varpå spelaren i fråga deklarerar vad han har tänkt ta sig för varefter SL berättar hur SLP kommer att försöka möta detta följt av tärningsrullande.

2) ..., blir RP försvarare så bestämmer SL (dolt) vilka anfallsmanövrar SLP kommer att göra varpå spelaren i fråga deklarerar vad han har tänkt sig för försvarsmanövrar varefter SL kort sumerar vad de bägge parterna tar för sig följt av tärningsrullande.

3) ... slåss två RP så får de kort skriva ner sina manövrar på papper följt av deklamering av vad de kommer att göra följt av tärningsrullande.

Sedan kommer två jämngoda (men inte jämndåliga) kombatanter (med viss rustning) antagligen undvika extraskador tills dess att (1) någon eller bägge blir uttröttade, (2) på grund av småsår får ökad svårighetsgrad, att (3) endera parten försöker spela på marginalen och göra saker som är aningen svårare än vad som är säkert, eller (4) helt enkelt genom gudarnas ingripande (d.v.s. fummel).

Just omkringdansandet, letandet efter luckor, försöket att göra det oväntade (inte minst alla de gånger man stöter med en klubba eller yxa) är något av charmen med striderna i ett förhållandevis realistiskt spelsystem som eon. Sedan kan inskjutas att stridernas komplexitet, konsumerande av tid och (sist men inte minst) dödlighet understryker stridens allvar.
(Mottar som SL alltid lappar med texten "går in i striden med en tyst bön till xxx" med ett lika stort leende som när en RP efter förrättat värv donerar pengar till xxx:s kyrka för att de överlevt ännu en dag.)
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Jag bestämmer alltid vad Slp ska göra innan Rp deklarerar handlingar. När man gör så är det viktigt att SL inte fuskar. Jag fuskar Aldrig. Inte ens när det skulle vara bättre i spelet. Strid är lite heligt för mig, den ska inte fuskas i.

Om man är jämnbra tar strider lång tid, särskilt om båda har en sköld. Specialfallen till undvika brukar mest användas som instinktiva försvar. "Gå bakåt" är dock ett hett tips mot folk med tvåhandsyxor.

Roligt om din vän tycker att det är bra med 10 i stridsvana. Vore ju värre om han var ledsen för att han inte hade 20. 10 är mer än de flesta i världen, så det är inte illa.

..om ni inte redan har konstaterat det så är myntantalet väldigt konstigt. Det är för mycket. Ett enkelt sätt att lösa det på är att dela alla pengar med 10. Blir en aning mer hanterbart.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,233
Location
Göteborg
Om du använder Tillbakaknuffning så finns det en helt omvänd taktik om man har ett tungt vapen - satsa på Kraftfulla anfall. Om försvararen inte använder Undvika utan på något sätt försöker Parera eller Blocka med skölden så kommer skadeverkan ofta vara hög nog för att pressa tillbaka och kanske knuffa omkull motståndaren också.
Om försvararen undviker så knuffar han ju sig själv bakåt (även om risken för att ramla omkull blir lägre). Detta gör att anfallaren inte behöver bry sig särskilt mycket om defensiven, då försvararen pressas tillbaka effektivt. Har man ett stort vapen (4 eller mer i räckvidds-SI) så kan man därmed behålla initiatvet ett tag. Har man en storyxa eller binderakkhammare så är det nästan en nödvändighet att hålla motståndaren på behövligt avstånd.

Är man riktigt ful med storsvärdet så gör man några kraftfulla hugg och sedan kontrar med ett snabbt stick...

[Frivillig regel]
Om försvararen använder manövern Gå bakåt så kommer kombattanterna ut ur involverad strid och får nu öppna striden igen.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Om försvararen undviker så knuffar han ju sig själv bakåt (även om risken för att ramla omkull blir lägre).
Säker på detta? Vi kör bara med Undvika och inga av varianterna och jag var av den uppfattningen att man inte kan bli tillbakaknuffad om man lyckas med sin Undvika. Det finns väl inget som säger att man hamnar på öppningsavstånd igen eller dylikt?

Mvh / Phelan
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
samma sak med mynten... "du blev rånad på 10 silver"
"NEEEEEJ, där rök min pension..." dom bliv helt tokiga när nånting kostar mer än ett bugg på snabbköpet...
I vår grupp så anses 100 som småpengar..... ett problem
En Rp i vår grupp äger ca 7000 silver, han rp är ficktjuv från davals slum...
En av mina rp äger stora gruvor, drar in 200 000 i månaden.
 
Top