Svarte Faraonen
Sumer is icumen in
Förutom raserna (där jag fortfarande har svårt att hitta större raser som ersättare för tjuvar, krigare och köpmän) ägnar jag mig även åt att fixa nya magiskolor. En av de viktiga skillnaderna mellan Reigns och DoD:s magisystem är att Reign använder en mängd olika metoder för sin magi (dans, runor, magiska ord, etc), medan DoD har samma metod för alla skolor, utom de för vilka hela grejen är att de har en annan metod (stavmagi, harmonism, etc). Jag föredrar approachen från Reign. Detta får flera saker till följd:
Dels får de olika "specialskolorna" (t.ex. harmonism) ett mer uttalat fokus. Det räcker inte längre med att vara "en magiker som spelar musik" för att ha en unik stil, utan själva effekten av besvärjelserna måste också tas med.
Dels fälls vissa av de gamla skolornas funktioner in i mer intressanta skolor. Eftersom harmonismen hade en del läkefunktioner fäller jag även in animismens helande funktion i denna skola -- alla primärt läkande magiker använder nu sång eller musik.
De följande skolorna är de jag tänkt mig:
Röstmagi sammanfogas med jordinriktad elementarmagi. Alla jordmagiker manipulerar nu sitt element med röstens hjälp. Röstmagin i övrigt tappar sina mer känsloinriktade element (t.ex. kommando och varningsrop -- däremot finns möjligheten att orsaka rädsla kvar, för den passar väl in) och sysselsätter sig mest med fysiska företeelser.
Harmonismen handlar nu om två saker -- att manipulera känslor och att läka skador och sjukdomar. "Snällmagi" som potentiellt kan bli väldigt elak.
Den gamla nekromantin hade egentligen två inriktningar -- dels att faktiskt ha med odöda att göra, dels att vara allmänt jävlig. Den förstnämnda delen slås ihop med spiritismen, den andra delen med häxkonster som en form av allmän "förbannelsemagi".
Eldmagin använder mer eller mindre Flame Dancers från Reign rätt av. Samma sak med luftmagin och Wings of Words. De delar av animismen som inte är läkekonst täcks åtminstone delvis av tre magiskolor från Reign -- Equine Unity, Night Hunter's Art och Way of the Wood. De två förstnämnda rör djur (hästar respektive vargar), den sistnämnda växter. Varför jobba när man kan få saker gratis?
Mentalismen delas likaså i två delar -- dels en "siarkonst" som berör telepati, sannsyn, fjärrskådning och liknande, med lite spåkonst inlagt för smaks skull, dels den "somatotrofi" som beskrivs i romanen Svavelvinter och involverar allehanda förvrängande av kroppen.
Illusionismen blir som den är.
Gråalvernas vågmästare får stå som grund för den nya skolan havs- och vattenmagi.
Några saker jag är osäker på om jag ska ha med: renodlad köldmagi (om den inte ska vävas in i havsmagin), mörkermagi (baserad på Shadowbinders från ett av supplementen till Reign, fast med de odödrelaterade besvärjelserna utbytta mot något annat), fler djurrelaterade magiskolor (jag har fått önskemål om såväl grodor som spindlar och apor -- åtminstone den förstnämnda har ju ett trakoriskt existensberättigande). Vad tycker ni?
Dessutom behöver jag hjälp med att hitta på balla namn (på svenska) till skolorna. Gärna sådant som har referenser till världen (att nämna Inashtar, Ereshkigal, Ghumgakk och liknande är alltså helt OK, och dessutom eftersträvansvärt).
Dels får de olika "specialskolorna" (t.ex. harmonism) ett mer uttalat fokus. Det räcker inte längre med att vara "en magiker som spelar musik" för att ha en unik stil, utan själva effekten av besvärjelserna måste också tas med.
Dels fälls vissa av de gamla skolornas funktioner in i mer intressanta skolor. Eftersom harmonismen hade en del läkefunktioner fäller jag även in animismens helande funktion i denna skola -- alla primärt läkande magiker använder nu sång eller musik.
De följande skolorna är de jag tänkt mig:
Röstmagi sammanfogas med jordinriktad elementarmagi. Alla jordmagiker manipulerar nu sitt element med röstens hjälp. Röstmagin i övrigt tappar sina mer känsloinriktade element (t.ex. kommando och varningsrop -- däremot finns möjligheten att orsaka rädsla kvar, för den passar väl in) och sysselsätter sig mest med fysiska företeelser.
Harmonismen handlar nu om två saker -- att manipulera känslor och att läka skador och sjukdomar. "Snällmagi" som potentiellt kan bli väldigt elak.
Den gamla nekromantin hade egentligen två inriktningar -- dels att faktiskt ha med odöda att göra, dels att vara allmänt jävlig. Den förstnämnda delen slås ihop med spiritismen, den andra delen med häxkonster som en form av allmän "förbannelsemagi".
Eldmagin använder mer eller mindre Flame Dancers från Reign rätt av. Samma sak med luftmagin och Wings of Words. De delar av animismen som inte är läkekonst täcks åtminstone delvis av tre magiskolor från Reign -- Equine Unity, Night Hunter's Art och Way of the Wood. De två förstnämnda rör djur (hästar respektive vargar), den sistnämnda växter. Varför jobba när man kan få saker gratis?
Mentalismen delas likaså i två delar -- dels en "siarkonst" som berör telepati, sannsyn, fjärrskådning och liknande, med lite spåkonst inlagt för smaks skull, dels den "somatotrofi" som beskrivs i romanen Svavelvinter och involverar allehanda förvrängande av kroppen.
Illusionismen blir som den är.
Gråalvernas vågmästare får stå som grund för den nya skolan havs- och vattenmagi.
Några saker jag är osäker på om jag ska ha med: renodlad köldmagi (om den inte ska vävas in i havsmagin), mörkermagi (baserad på Shadowbinders från ett av supplementen till Reign, fast med de odödrelaterade besvärjelserna utbytta mot något annat), fler djurrelaterade magiskolor (jag har fått önskemål om såväl grodor som spindlar och apor -- åtminstone den förstnämnda har ju ett trakoriskt existensberättigande). Vad tycker ni?
Dessutom behöver jag hjälp med att hitta på balla namn (på svenska) till skolorna. Gärna sådant som har referenser till världen (att nämna Inashtar, Ereshkigal, Ghumgakk och liknande är alltså helt OK, och dessutom eftersträvansvärt).