Nekromanti Reincarnate från elf --> human = vad händer?

rks

Warrior
Bakgrund: Sun Elf, lvl 6, dör. Reincarnte läggs. Slår human. Så långt allt väl.

Enligt spellen (PHB p270) så tar man bort de rasliga modifikationerna till STR/DEX/CON och lägger sedan till nya sådana, om sådana finns. I detta fallet försvinner -2 från CON och ersätts med +0 CON.

Sedan börjar strulet:
Enligt spellen så behåller man "any class abilities, feats, skill ranks it formerly possessed". Därtill får man "all abilities associated with its new form, including forms of movement and speeds, natural armor, natural attacks, extraordinary abilities".

Effekter av moon elf -> human genom reincarnate
* Low light vision försvinner. (Alver har andra ögon än männisor)

* Samma sak med elven senses (+2 to spot/listen/search) och automatic search for hidden doors (Alver har förfinade sinnen jämfört med människor.)

* Favored class går från wizard (elf) --> any (human)

Vad jag anser inte vara lika glasklart
* Immunity to sleep spells/+2 racial saves vs enchantment spells/effects försvinner detta helt (=det sitter i kroppen) eller behålls (sitter i sinnet)?

* Får hon en extra feat (som är en racial trait för humans) eller inte?

* Får hon bonus skill points som människa från lvl 1 eller inte?

* Får hon bonus skill points som människa från nästa level eller inte?

* Försvinner hennes förmåga att slåss med vissa vapen, då de är vanliga i alviska kulturer som long sword och long bow? Är en racial trait och borde försvinna, eller sitter detta i den mentala delen och bör finns kvar?

Jag har frågat runt lite på olika boards och ingen verkar veta egentligen. Det finns inget i FAQ/errata, även om ett rykte säger att Sage Advice har tagit upp detta "nyligen", utan att specificera vad som gällde.

Å ena sidan kan man resonera att alla racial traits borde följe med, å andra sidan borde inte skill points/feat komma till - man blir inte bättre för att man har varit död. Men å tredje sidan är detta människornas racial trait, och utan detta är det underbalanserat jämfört med alver.

Jag fattar noll, men är glad i vart fall att hon har lite mer hit points numera.

Pom

Swashbuckler
Det är luddigt.

Själv skulle jag låta balansskälen avgöra och sudda bort allt som kom av själva rasen, inkl de alviska vapenträningarna och allt annat rasmässigt, mentalt som fysiskt. Detta även om det uttryckligen står att man behåller alla feats (alltså bokstavligen även Martial Weapon Proficiency (longsword), t ex).

Sedan skulle jag retroaktivt införa allt som kommer av den nya rasen: 1 bonusfeat, extra skill points.

Allt går ju att rättfärdiga i spelet, så jag skulle inte bekymra mig om att vissa av rasförmågorna är mentala och vissa fysiska - gränsen mellan dessa kategorier är ändå alltid knepig att dra.

Jag skulle definitivt ta bort Immunity to Sleep etc.
Sedan skulle jag "skapa" om karaktären som om den hade varit human från level 1. Dvs. Den får allt en human skulle ha haft från starten.

Reincarnation är i min mening en av de SÄMST genomtänkta spellsen i hela DnD's format. Rent idé-mässigt och "fluff" mässigt fungerar den helt enkelt inte, den kan sabba så otroligt mycket för en karaktär, jag skulle 100% av gångerna hellre väla döden och ett nytt karaktörsblad!

Nightowl

Champion
Ekkes anekdoter (vagt OT)

Rent idé-mässigt och "fluff" mässigt fungerar den helt enkelt inte, den kan sabba så otroligt mycket för en karaktär, jag skulle 100% av gångerna hellre väla döden och ett nytt karaktörsblad!
I basic D&D-epoken var Reincarnation en spell för trollkarlar, inte präster. Det var deras sätt att återuppväcka folk.

Jag har drabbats av den två gånger, bägge gånger då vi körde one-shots till gamla D&D. Bägge gångerna spelade jag druid, bägge gångerna var jag gruppens enda prälle, bägge gångerna dog jag (=ingen helning), bägge gångerna yttrades de magiska orden "Jag lägger Reincarnation!"

Bägge gånger återföddes jag som lizard man . Viss trötthet råder, att spela Companion-äventyr med ett par enstaka HD suger. (I bägge fallen sade vi att han var en monster spellcaster, så lite bättre blev det.)

Erik