Nekromanti Reklam på wrnu:en

Andy

Vila i frid
Kollade lite på www.rpg.net (jag hänger inte där) och det som slog mig var deras aktivitet på sidan. Recensioner, reklam, uppdaterad info och massa ball saker. Nu är det en engelskspråkig, stor rollspelsportal men kanske rollspel.nu kan knycka lite trix därifrån.

Det som jag funderade över direkt var reklam. Varför finns det inte reklam på www.rollspel.nu?

Det behöver inte bara vara Järnringen, Fenix eller SagaGames som lägger ut sina logotyper utan jag ser även nätbokhandlare, datorspelstillverkare och andra förlag (även engelska) som möjliga annonsörer. Jag kan lite om sådant här men är det en dålig idé? Går den inte att genomföra?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Andy said:
Det som jag funderade över direkt var reklam. Varför finns det inte reklam på www.rollspel.nu?
Nu vet jag att det jobbas på, men jag blir lite nyfiken: Är det något positivt med sidor som har en massa reklam på sig?

Jag har alltid sett reklam som ett nödvändigt ont för att betala domän- och serverkostnader, och som jag dessutom alltid blockerar via diverse mjukvara...

Andy

Vila i frid
Jag ser reklam lite som en temperaturmätare på sidan. Är reklamen uppdaterad och relevant så tycker jag att den kan vara trevlig.

Typ, reklam om Alver-modulen till Eon eller så.

krank

Andy said:
Jag ser reklam lite som en temperaturmätare på sidan. Är reklamen uppdaterad och relevant så tycker jag att den kan vara trevlig.

Typ, reklam om Alver-modulen till Eon eller så.
Ah, jag fattar.

För mig är all reklam fortfarande som att någon bajsar mig i ögonen, så jag kommer nog att blocka den även i fortsättningen...

Flurtis

Hero
Nu vet jag att det jobbas på, men jag blir lite nyfiken: Är det något positivt med sidor som har en massa reklam på sig?
Money is good??

Personligen skulle jag inte ha något emot att forumet piffades upp med en banner eller två. De få slantar som kommer in kan väll redaktionen hitta på något roligt för som tack för det idéella arbetet eller nått.

//Mattias, just a suggestion.

krank

flurtis said:
Money is good??

Personligen skulle jag inte ha något emot att forumet piffades upp med en banner eller två. De få slantar som kommer in kan väll redaktionen hitta på något roligt för som tack för det idéella arbetet eller nått.
Jag skulle som sagt kunna tänka mig reklam om det behövdes för att driva sidan - betala serverutrymme, betala domänen, och så vidare. Något egenvärde ser jag nog inte, och tycker väl mer att man "piffar ner" sidor genom att gröta in en massa reklam (som i stort sett ALDRIG passar med resten av sidans design) i dem...

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Rollspel.nu har ju faktiskt haft reklam förr. Då vet jag inte detaljerna kring priser, men jag vet att en del småprojekt som rimligen inte har kunnat betala något/mycket fick med banners i rotationen.

Snigels Antioch var väl med bland annat.

--

Det hade jag iofs tyckt vore kul ändå, med reklambanners för de många indie-spelen och projekten som drivs av forumiter.

krank

Wilper said:
Det hade jag iofs tyckt vore kul ändå, med reklambanners för de många indie-spelen och projekten som drivs av forumiter.
Jag skulle hellre se att sådant sköttes genom att man hade artiklar som handlade om projekten - alltså typ recensioner, och presentationssidor. Så kan den som är intresserad av att se sån info gå dit, och så slipper man bli anfallen av reklam vart man än vänder sig.

DesertRain

Hero
Normalt sett så avskyr jag reklam i alla dess former, men lite reklam som är relevant för sidan, typ från de större företagen Neogames, Riotminds osv samt dessutom möjligheter för indiespel och andra projekt från forumiter skulle jag inte ha något emot egentligen. Det skulle i alla fall inte vara lika hemskt som reklam brukar vara. Fast å andra sidan så är det skönt att wrnu är reklamfritt.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Tja. Egentligen behöver man ju inte ha recensioner eller presentationssidor heller. Projekten har ju förmodligen egna sidor på nätet redan som man lätt kan googla sig fram till. Eller om de inte har det så finns det ju faktiskt folk att fråga.

Flurtis

Hero
Nåja det kanske är en smaksak men jag tycker att en snygg banner kan tillföra något till layouten speciellt om det är relaterat till communityn. Men du gillar päron och jag gillar äpplen, inte mer med det.

My point är att jag personligen som medlem här på communityn inte skulle ha något emot ifall redaktionen lade in reklam för att få in någon krona att roa sig för. Sedan om ni gör det eller inte är upp till er.

//Mattias

krank

Wilper said:
som man lätt kan googla sig fram till.
Det handlar om lättillgänglighet. Google är inte ett helt lätt verktyg att hitta saker på ens om man vet vad man letar efter - jag tänkte mer att det finns ett sammanhållet ställe där man kan hitta info specifikt om spel man inte visste att man var intresserad av.

Brynolf

Dum fan
Om reklam skulle innebära att wrnu kan låta bli att avlida klockan 1 varenda natt så gärna för mig.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Med tanke på att reklamen på RPGnet oftast antingen består av puerila gratisspel (typ sådana som säljer in sig med yppiga fantasytjejer i ful-3D-grafik, eller det olyckligt döpta "Race War") eller politiska googleaddar som genererar klagomål på redaktionen (jag vill till exempel minnas att de, till stor kostnad för sajten, fick blockera en annons till förmån för det homofoba Proposition :gremcool: är jag föga lockad att ha motsvarande annonser på vårt forum.