Rekomendationer på Medeltida estetik, med modern/scifitech i bakgrunden

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag är ute efter förslag på typ konstnärer, bilder, böcker, rollspel, serietidningar, TV-serier, filmer, dataspel, musikvideos, och allt annat ni kan tänkas ha (gärna med mycket visuella inslag, så bild eller video typ) där den huvudsakliga miljön är typ fantasy-europeisk medeltid, men med lite spridda inslag av avancerad tekonologi.

Jag är primärt ute efter typ "europeisk" medeltida estetik (borgar och byar och så), men strunta i historisk korrekthet. Jag räknar exempelvis in Elder scrolls-spelen här. Vikingahjälmar med horn och svärd på ryggen är 100% okej här =).

Inslagen i av teknologi kan för all del vara "typ" nutida så som automatvapen, men eller riktigt avancerad så som cybernetik, laserpuffror. Men jag vill att det fortfarande ska kännas som just "teknologi", inte som magi. Sen om den teknologin bygger på naturvetenskap eller nån slags pseudovetenskaplig magihistoria, bryr jag mig inte så mycket om.*

Och det är just kombination av huvudsaklign "medeltid" med små inslag av framtid jag är ute efter.

Exempel på sånt jag redan är bekant med är Strife (ganska klockrent vad jag är ute efter), Nimona (Filmen. Fast setting känns för modern), Numenera (fast där har teknolgin närmat sig magi lite för mycket), Metal Hurlant Chronicles (Episod King's Crown, och Second Son).

*Det känns oundvikligt att någon kommer att dra det gamla A.C.C-citatet om hur "tillräckligt avancerad tekonologi är oskiljbart från magi". Jag fattar; det är ett bra citat. Men jag hoppas jag gjort det tydligt att jag inte är intresserad av "tillräckligt avancerad teknologi" i det sammanhanget, utan av sånt vi idag definitivt skulle klassa som tekonologi snarare än magi. Sen om det är fantastisk, totalt omöjlig teknologi är helt okej.

JohanL

Champion
R. Scott Bakker, Second Apocalypse (sju böcker). Som ett par exempel är det "magiska" Hägerspjutet i själva verket en bortkopplad lätt laserkanon, och den onda fästningen Golgotterath är ett kraschat rymdskepp. Orch-ekvivalenterna är genmodifierade. Dessutom finns det magi, men det är väl OK?

Intensivt medeltida förutom det - de första tre böckerna är kalkerade rakt av på Första korståget.

Sedan är det onekligen sant som någon sade om serien: "all the Trigger Warnings!"

JohanL

Champion
R. Scott Bakker, Second Apocalypse
Ytterligare varning är att den var tänkt att få en tredje och avslutande trilogi, som av allt att döma aldrig kommer att komma. Så serien slutar på en cliffhanger.

JohanL

Champion
Åh, absolut! Magi OCH teknologi är 100% i linje med vad jag är ute efter =)
En härlig sak med magisystemet är att de flesta som använder magi behöver använda sig av liknelser när de använder sin magi, som i böckerna kallas "anagogisk magi" - ska man ha en eldkvast frammanar man ett magiskt drakhuvud som sprutar eld, vilket funkar men är litet ineffektiv. En av våra huvudpersoner har däremot tillgång till "true gnosis", där man i stället representerar magin abstrakt och geometriskt, vilket är mycket effektivare.

Bitterknekt

Awful Neutral
Inte riktigt vad du är ute efter, men i datorspelet Caves of Qud (weird science fantasy) finns det en fraktion som heter "Putus Templars", det är någon form av tempelriddare där man har "holografiska" riddare som är osårbara så länge deras "Phylactery Squires" är vid liv och håller "phylactery-modulen" igång. I övrigt har de cybernetiska implantat, kastar handgranater och har bl a drönare och mechas som följeslagare och krigare.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
[massa awesome bilder]
Jag har ju hört talas om Fading Suns men aldrig tittat närmare på det, men det verkar ju vara rena guldgruvan på härliga bilder! Rollspelet ser ju lite småkul ut också tycker jag. Får ta mig en betydligt närmare titt på detta tror jag!

Gamiel

Myrmidon
Serien Scion

Första delen av den (tror motsvarande första samlingsvolymen, kanske lite till) publicerades på svenska i antologiserien Magic Fantasy innan den lades ner.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Inte riktigt vad du är ute efter, men i datorspelet Caves of Qud (weird science fantasy)
Det är en bra shout out! Kanske inte så mycket av den _europeiska_ medeltiden jag var ute efter, men det kanske bara beror på att jag inte kommit till dom områdena än =D

Jag finnar Caves of Qud underhållande, men väldigt utmanande.