Genesis;n286544 said:
Tack!
Genesis;n286544 said:
Har tittat lite på den och kommer nog att läsa igenom den ordentligt inför rollspelstexter som jag ska skriva. Rent allmänt kan jag tycka att den inte verkar ha så mycket med just rollspelstexter att göra. Nästan alla rekommendationer gäller väl för text i allmänhet? Jag hade gärna sett mer utveckling av "presentera informationen i den ordning den är tänkt att användas", som jag tycker är det svåraste i att skriva en rollspelstext.
Ja, det har du helt rätt i. Det är ju egentligen allehanda tips grundade i rekommendationer från instruktionsmanualer, teknikinformation och klarspråk. Jag har sållat bort de riktlinjer som inte direkt är tillämpbara på rollspelsregler och sammanställt de som jag upplever är användbara.
Just presentationsordningen tänker jag blir extremt beroende av det specifika rollspelet. Men det kanske går att ge några vettiga allmänna tips där, ska klura på det!
Genesis;n286544 said:
En annan kritik är att jag är lite allergisk mot rådet "undvik passiva verb", som jag associerar med ett hittepå av en amerikansk stilhandbok helt utan grund. Vad är det för fel på passiva verb? De är fullt naturliga, tydliga och används hela tiden av massor av folk (inklusive kända och beundrade författare) utan problem. Att omformulera texten till aktiva verb gör den ofta styltig och mångordig, tycker jag. I ditt exempel på rätt och fel i den texten tycker jag att den passiva texten låter bättre än den aktiva.
Aktiva verb är en rekommendation som dyker upp i mer eller mindre varenda källa om att skriva tydliga texter. Det handlar som sagt om att skriva ut en tydlig agent, så att läsaren slipper gissa vem som utför handlingen. Det funkar att skriva passivt, men det gör i teorin meningar svårare att förstå och ökar risken för missförstånd.
Samtidigt har du ju en poäng. I många fall fungerar det ändå, när agenten framgår tydligt genom kontexten. I mitt exempel ser jag nu att jag hade kunnat göra den ännu mer passiv, för att göra skillnaderna mer tydliga.
Spännande nog kopplar det här ju lite till diskussionen om
visualisering. Aktiva verb i instruktioner hjälper i regel läsaren att visualisera utförandet, vilket leder till ökad förståelse och memorering. Men det har vi ju lärt oss att det fungerar väldigt olika för olika personer!
Jag tänker oavsett att det är en bra grundrekommendation för att höja läsbarheten i en text – sen gör man som man vill med det.