Nekromanti Rekommendera ett introäventyr!

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag behöver ett bra äventyr, företrädesvis medeltida eller fantasy, för att kicka igång en ny kampanj. Äventyret kommer att portas till ett eget system och möjligen också en egen värld, så det jag efterfrågar är:
* Inget allt för miljöspecifikt. Om det är till för att visa upp någon särskild feature i det spel det ursprungligen kommer från, typ kampen mellan Lag och Kaos i Stormbringer eller uråldriga fasor i Call of Cthulhu, då är det nog för svåranpassat.
* Inte för mycket magi. Magi är alltid jobbigt att porta mellan spelmiljöer.
* Inte för mycket strid. Om äventyret har attityden att rollpersonerna bör överleva tre-fyra strider på raken är det nog inte så lämpligt, om det inte går lätt att justera.
* Öppna lösningar. Det ska gärna finnas många trådar att spinna vidare på efter äventyret, och mycket spelarna kan undersöka vidare i en fortsatt kampanj (allt beroende på deras egna intressen).
* Inte simpelt. Det här handlar inte om att lotsa in folk som aldrig spelat förr, det handlar om att hitta ett bra avstamp för speltestandet av mitt eget system. Därför bör inte äventyret vara hur enkelt uppbyggt som helst, utan får gärna ha lite tuggmotstånd.

solvebring

Superhero
En spökhistoria är ett scenario från Runan som just är förträffligt lättanvänt till egentligen vilket rollspel som helst. Varför jag just gillar det här scenariot är inte just för att dess grundstory är unik eller genial på något sätt. Faktum är att den är klassisk. Däremot är äventyret skrivet på ett öppet sätt vilket gör att man kan gå lös på det hur mycket som helst. Man kan använda början, utgången, byta ut och lägga till eller dra ifrån scener mest hur man vill. Det viktiga är bara att man behåller grundnyckeln eller vad man ska säga, vad man sedan gör av den är mest upp till en själv. Faktum är att jag själv använt detta scenario för ett antal år sedan för att dra igång en större DoD-kampanj som utspelade sig runt politiska oegentligheter. När man läser bakgrundhistorien i detta scenario är det lätt att spinna vidare på storyn och göra detta till mycket större, än mer episka påföljder.

Bobby, najs haircut btw. Tummen upp! :gremsmile:

Markehed

Warrior
Jag tänkte ju gå till den gamla trotjänaren Attentat: Sypox men nu är det ju fantasy som gäller. Dimön har jag hört ska hålla riktigt bra kvalité.

Mogger

Hipsteranka
Det här blir ett svamlade svar, men jag hoppas att någon annan kan plocka upp handsken.

Det finns ett äventyr, på svenska kanske, om tempelherreorden som på randen till förintelse ska föra ut typ den heliga kalken eller nått ur sin sista fästning. Jag läste igenom det för något år sedan, och det finns som PDF på nätet. Jag vill minnas att det spelades på ett konvent, och kanske tom utsågs till bästa konventsscenario eller liknande.

Nu var det som sagt några år sedan jag läste igenom det, men jag har för mig att det passar väldigt bra in på dina kriterier.

Någon som vet vad jag pratar om?

Nero_UBBT

Warrior
Hej!

Äventyret heter Et in Arcadia Ego och är oerhört (oerhört) ambitiöst skriver. T.ex är karaktärsbakgrunderna på minst två A4 välskrivna sidor. Det finns på Sveroks scenariobank.

Rollpersonerna spelar de sista anhängarna av Merovingerna, en franska kungaätt som ansåg sig ha Kristus blod i sina ådror. Deras mål är att rädda ett barn som de tror är sista ättlingen till Jesus.

Äventyret är välskrivet, men inte lättuggat. Samtidigt kan jag se det fungera för ambitiösa nybörjare (inget för 13-åringar skulle jag tro).

/Johannes, som hoppas att vi faktiskt tänkte på samma äventyr