Nekromanti Rekommendera ett samberättarspel för nybörjare?

Genesis

Ni dés ni maître
Nybörjare när det gäller samberättarspel, alltså, inte rollspel i allmänhet. Jag har en spelgrupp (mer eller mindre. Det är snarare en mängd personer som spelar rollspel än någon egentlig grupp) som jag vill introducera till samberättande. Varken jag eller någon annan i gruppen har provat på det tidigare. Jag vill prova det för att uppmuntra dem till mer levande beskrivningar ("Jag skjuter han") och kanske vänja dem vid tanken att själva spelleda "traditionella" rollspel. Och vem vet? Vi kanske tycker att samberättande är världens grej!

Så, jag undrar nu vilket spel vi bör prova. Helst ett gratisspel, så vi kan se om vi gillar det först.

Rickard

Urverk speldesign
Re: Rekommendera ett samberättarspel för nybörjare

Ok, först två stycken historieberättarspel. Det är inte rollspel per se.

Universalis
I det här spelet så sitter endast en person och berättar tills denne blir avbruten. Det börjar med att alla sätter sig i en ring och hittar på några element (ska utspela sig på skepp, en ros ska förekomma, någon kommer att dö) som ska förekomma i berättelsen. Sedan använder man sig av mynt för att få berättarordet, för att hitta på nya saker i miljön, för att hantera konflikter med mera.

Once Upon a Time
Kortspel, där alla deltagare har var sitt slut att sträva mot. Likt Universalis så är det endast en som sitter och berättar. Personen som lyckas avsluta sagan med sitt slut vinner och till sin hjälp tillika hinder så har denne ett antal kort på sin hand som denne måste väva in i berättelsen. De andra personerna har också kort och om berättaren säger något av deras kort, så får den personen som sitter med kortet avbryta och ta vid där berättelsen avbröts.

Jag har mött få rollspelare som inte gillat kortspelet.

Feng Shui
Det här är ett vanligt rollspel där reglerna mer ska ses som spelledartips. Den mest kända regeln för Feng Shui är hur man hanterar mooks under strider, alltså hantlangare som inte har något annat i berättelsen att göra, förutom att nedgöras. Om spelaren slår tillräckligt bra på sitt anfallsslag så får denne berätta hur rollpersonen oskadliggör sin motståndare. Det kan vara att bryta nacken av denne, att skjuta ner en stor kristallkrona över motståndaren eller helt enkelt knuffa denne ut genom fönstret.

I Feng Shui så ska inte heller spelledaren beskriva så noggrant. Vill spelaren att en bil ska passera på gatan, så får denne hitta på att en bil ska passera på gatan. Vill spelaren att det ska finnas ett fönster som denne kan knuffa ut någon från, så får denne hitta på det. Hela grejen är att spelaren inte heller får beskriva så noggrant, så att spelledaren alltid kan hitta på saker för att förändra (och kanske försvåra) miljön.

Jag fick "Wow!"-känsla första gången som jag läste igenom Feng Shui. Det spelet förändrade mig som spelledare. Spelet är ett actionrollspel som försöker fånga filmkänslan. Det görs rätt bra. Läs förmågorna på följande sida för att få ett intryck av spelet.

/Han som "feng shuiar" de flesta rollspel nu för tiden

MrG

Swashbuckler
Re: Rekommendera ett samberättarspel för nybörjare

Rekomenderad inkörsport tycker jag är Once up on a time följt av Baron Munchaussen. Ena är lite enklare att komma igång med och andra är en bra variant av samberättande som ger lite tanke på att berätta underhållande.