Nekromanti Rekommendera mig ett rollspel.

Ond bråd död

Swashbuckler
Jag gillar Burning Wheel/Empire, men det verkar ganska speciellt. Finns det några rollspel som liknar det som ni skulle rekommendera? Det jag kan tycka är lite fel med BW är att det är så mycket specialregler, så jag skulle gärna hitta något mer "strömlinjeformat".

Annars är jag intresserad av rollspel med nya idéer också.

Tack

Christoffer

It's all pig.
Själv ser jag just skalbarheten som BWs stora styrka, en liten effektiv och väldigt intressant regelmotor i grunden som sen kan fördjupas genom extrareglerna. Men jag tror det är viktigt att se dom just om extraregler, Fight! är inte tänkt att användas vid varenda strid, om man har många sådana, utan när det verkligen gäller och spelaren efterfrågar att Fight! används. Då är det mer på spel, mer kontroll och vi zoomar in och ser slag för slag osv. Likadant med Duel of Wits, Range and Cover, Firefight osv, kasta ut dom tills dess att det känns som att det finns något som en spelare inte är villig att låta ett enda tärningsslag avgöra, först då som dom fyller en viktig funktion. Innan dess är de mest ivägen. Och en medelväg finns i och med bloody versus test och I corner him and stab him in the face.

Christoffer

It's all pig.
HJK said:
Jag gillar Burning Wheel/Empire, men det verkar ganska speciellt. Finns det några rollspel som liknar det som ni skulle rekommendera?
Och som rekommendation tror jag jag skulle utnämna Dresden Files RPG. Mycket därför att det finns hela den här World Burning grejen som BW/BE kör rätt hårt med, där man skapar staden där historien skall utspela sig i. Narrative Control har haft några avsnitt där de tagit upp Dresden och det kändes väldigt intressant.

Annars Mouseguard RPG om det är någon variant på BW du är ute efter (inte släppt än). Och så kanske Reign och/eller Houses of the Blooded om det är det stora perspektiven som lockar.

Foggmock

Myrmidon
I corner him and stab him in the face.

Ett spel med en regel som heter som ovan bara -måste- jag köpa. Det finns numera på min julklappslista. :gremcool: