Nekromanti Rekommenderad musik?

Revann

Veteran
Jag undrar om det ar nan som kan rekommendera narga bra latar/skivor med musik som skulle kunna passa bra in med t. ex. Eon eller Drakar och Demoner?

Revann

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: Rekommenderad musik? (OT)

Det har blivit en sport att föreslå den innan Krille på sådana här frågor!

Det borde vara sport att vara den förste som skriver fler inlägg än Krille, men problemet är att han skrivit typ tio gånger fler än mig själv... så jag tänker inte ta upp stafettpinnen :gremwink:

Troberg

Sinister eater
Det borde vara sport att vara den förste som skriver fler inlägg än Krille, men problemet är att han skrivit typ tio gånger fler än mig själv... så jag tänker inte ta upp stafettpinnen
Inte jag heller. Enda sättet att bräcka honom är att kidnappa honom och tvinga honom att skriva inlägg i mitt namn. :gremgrin:

Tillbaka till ämnet. Eftersom jag rackat ner på Krille för att han är förutsägbar så får jag väl driva lite med mig själv och komma med min käpphäst i ämnet.

Tänk på att inte alla hör så bra. För mig räcker det med högljutt chipspåseprassel för att jag inte ska höra vad som sägs, så musik måste var lågmäld, låg volym och får inte vara "skramlig", annars hör jag inte konversationen.

Andra har säkert samma problem.

Ska jag sedan rekommendera någon musik så rekommenderar jag (som vanligt) MacBeth med Laibach, den har lite kärv fantasystämning, är lång och varierande nog för att kunna loopas och är tillräckligt diskret för att kunna köras som bakgrundsmusik. Prova också Dead can Dance, som gjort mycket som passar bra.

Balderk

Swashbuckler
det beror ju helt på vilken stämning scenariot är i. Om det är värsta High Fantasy med hjältar och troll och en massa andra monster som ska slaktas eller om det är mörkt och smutsigt och hemskt så är det ju två helt olika musikstycken du vill spela till. För det senare kan nog scoret till Donnie Darko vara ett hett tips. För det förstsa kan du använda musiken till icewind dale och baldurs gate spelen t ex. Andra skivor som kan passa bra är soundtracket till The Rock, väldigt bra actionmusik, passar perfekt i strider och jakter och dylikt. Jag kan nog komma på fler, men jag orkar inte tänka så noga idag.

/Balderk

Johan K

Gammal & dryg
tja... Lite klassisk musk a´la beethoven & grabbarna är ju aldrig fel tycker jag.
Sen så är soundtracket till sagan om ringen faktiskt helt ok !

Johan Granberg

Swordsman
Nja

Donnie Darko-soundtracket har väl ändå lite väl modern klang för att passa till Eon eller DoD?

I övrigt vill jag också rekommendera Icewind Dale och Baldur's Gate soundtracksen som är som klippta och skurna för fantasyrollspel. Dessa kan dock vara svåra att få tag på på lagligt vis om man inte vill betala stora fraktpengar (jag är inte helt säker på hur det ligger till men på den tiden då jag sökte skivorna var det i alla fall fullständigt omöjligt att få tag på dom). Lite lättare att få tag på är soundtracken till olika filmer med rätt tema som tas upp på denna ypperliga sida (hoppas jag hinner före krille nu bara så det inte blir tjatigt :gremsmile:): FMRDB

Haha noterade just att Troberg var den som hann före mig, rackarns!

Ulfgeir

Swashbuckler
Förlag på bakgrundsmusik till Rollspel
Om det finns flera filmer i samma serie, så skriver jag bara första. Om du har möjlighet, lyssna på skivorna innan, så du vet vad som är på dem (Finns på en del skivor, låtar som radikalt bryter mot hur resten av skivan låter. Detta kan förstöra stämningen rejält.).

Fantasy-spel (Vanliga stuket)
Arcana – Dark age of reasons
Arcana – Cantar del Procella
Arcana – The Last Embrace
Braveheart (Soundtrack)
Carl Orff – Carmina Burana
Conan (Soundtrack)
Dark Crystal (Soundtrack)
Dead can Dance – Dead can Dance
Dead can Dance – Spleen and ideal
Dead can Dance – Aion
Dead can Dance – The Serpent’s egg
Dead can Dance – A passage in time
Dead can Dance – Into the labyrinth
Dead can Dance – Towards the within
Dead can Dance – Spiritchaser
Gladiator (Soundtrack)
Garmarna – Vittrad
Garmarna – Guds spelemän
Garmarna – Vedergällningen
Hendingarna - Hedningarna
Hedningarna – Kaksi
Hedningarna - Hippjockk
Hedningarana – Trä
Hedningarna – Karelia Visa
Labyrinth (Soundtrack)
Last of the Mohicans (Soundtrack)
Lord of the dance
Lord of the ring (Soundtrack)
Robin Hood (Soundtrack)
Red Sonya (Soundtrack)
Shakespeare in love
Sorkar och strängar – Ätt
Sorkar och strängar – Statt upp och dänge
Three Musketeers (Soundtrack)
Två fisk och en fläsk – Två fisk och en fläsk
Två fisk och en fläsk - Jungfruburen
Willow (Soundtrack)

Fantasy-spel (Riktig medeltidsmusik/renässansmusik)
Compadre Cantare
Convivum Musicum – Mr Arbeau’s school of dancing 1 och 2
Convivum Musicum – Still smiling, music from the time of Leonardo da Vinci
Falsobordone – In vernali
Falsobordone – Cantigas de Santa Maria
Falsobordone & ensemble Alruna – In medias res
Falsobordone - Fikon, Fiddlor och Finlir
Foten i luften, träningsmusik för dans med GAIO och Picarde
Fästigh – Ulven, Räven, Haren
Galtagaldr – Grymt
Gravrost – Spelning på restaurang jord
James Tyler – Music for merchants and monarchs
Joculatories Upsalienses – Antik musik på Wiik
Joculatories Upsalienses – De fyra årstiderna
Joculatories Upsalienses – Skogen, Flickan, Flaskan
Katharco Early Music Consort – Renaissanse-tänze der Orchésographie nach Thoinot Arbeu
Les Haulz et les Bas (Har gjort ett par skivor, kan ej titlar)
Martin Best Mediaeval Ensamble – Songs of Chivalry
Mediaeval Baebes – Salva nos
Mediaeval Baebes – Worldes blysse
Mediaeval Baebes – Undrentide
Mediaeval Baebes – The Rose
Poeta Magica – Minne, Mystik Meistersang
Poeta Magica – In Tabera…Mori
Poeta Magica – Raben, Runen, Raukar
Poeta Magica – Ferox
Poeta Magica – Ragnar
Poeta Magica Troy
Pro Cantione Antiqua – The Thriumps of Oriana (Bara massa madrigaler)
Saltatio Mortis - Tavernakel
Sorkar och strängar – Statt upp & dänge
Sångensemble Gycklare Blå – Premiär
Thomas Binkley – Chanterai por mon coraige
The Camerata of London – Popular music from the time of Queen Elizabeth I
Wisby vaganter – Gotlands Wiisa
Wisby Vaganter – Cuncti simus
Wolgemut – Schauspeluden
Wolgemut – Schauspeluden II
Wästra Aaros Piipare – Musik kring Wasa
Diverse skivor från bolaget Naxos (serien Early music)

Ok, Sorkar och strängar är inte medeltida men mer lajv-musik. Poeta Magica blandar riktiga medeltida låtar med låtar som är nyskrivna men låter meddeltida.

Sedan finns grupper som Corvus Corax.

/Ulfgeir

Troberg

Sinister eater
Komplettering

Vill man ha medeltida stuk så finns ju även Miranda Sex Garden.

Ulfgeir

Swashbuckler
Re: Komplettering

Det jag hört av dem har varit mer Goth-influerat.
Fast sångerskan från Miranda Sex Garden är ju den tjejen som drog igång Mediaeval Baebes, och är deras lead singer.

F.ö. Skall det komma en ny skiva med brudarna nu i november. Skall bli en julskiva. =^_^= Gissa om den står på min att-köpa lista.

/Ulfgeir

Eksem

Champion
Re: Nja

"Donnie Darko-soundtracket har väl ändå lite väl modern klang för att passa till Eon eller DoD?"

Det där tycker jag är fel tänkt. Det är väl inte så att musiken ska låta som den spelas av ett gäng trubadurer som hänger i bakgrunden? Jag är å andra sidan liberal i mitt musikval.

Min åsikt om spelmusik är i stort sett densamma som när jag skrev följande inlägg:

http://forum.rollspel.nu/showthreaded.ph...amp;o=&vc=1

Johan K

Gammal & dryg
Smaskig lista !!

Jaha, tor även att jag ska ta & våldgästa närmsta skivbutik & se ifall de har de här skivorna !!
Tackar för tippsen !

Ulfgeir

Swashbuckler
Re: Smaskig lista !!

Många av de skivorna med medeltidsmusik får man tyvärr ta direkt via grupperna. :gremfrown: Så de kan vara svåra att få tag i.

/Ulfgeir

Johan Granberg

Swordsman
Re: Nja

Jag tycker absolut att musik med en mer medeltidsartad känsla ger ytterligare en dimension till stämningen i ett spel som DoD. Annars håller jag med helt och hållet i det du säger i inlägget du länkade till, men när det gäller just fantasy av typen standardmedeltid 1.0 är jag faktiskt helt säker på att tidsenlig musik, eller åtminstonde musik som enklare förknippas med det, ger bättre inlevelse. Personligen spelar jag inte mycket sådant av just den anledningen att spelen nästan kräver att spelas på ett visst sätt för att det ska bli bra, men när jag gör det vill jag ha musik som bidrar till inlevelsen och inte bara fungerar som stämningsskapare.

Troberg

Sinister eater
Re: Komplettering

Det jag hört av dem har varit mer Goth-influerat.
Möjligt, jag köpte en skiva av dem på rea efter ett tips. Den är rätt medeltida.

Mouja

Hero
"Tänk på att inte alla hör så bra. För mig räcker det med högljutt chipspåseprassel för att jag inte ska höra vad som sägs, så musik måste var lågmäld, låg volym och får inte vara "skramlig", annars hör jag inte konversationen."

Och vissa av oss har en mycket usel röst som inte hörs speciellt bra... är musiken för hög hör inte spelarna mig.

"Ska jag sedan rekommendera någon musik så rekommenderar jag (som vanligt) MacBeth med Laibach, den har lite kärv fantasystämning, är lång och varierande nog för att kunna loopas och är tillräckligt diskret för att kunna köras som bakgrundsmusik."

Det låter som bra bakgrundsmusik... jag måste nog ta en titt på dem.

Johan K

Gammal & dryg
Okay !

mmkay !
Det var ju synd ju ! För det skulle ju vara klart kul att ha dem ! Vet du om det finns nån/några av grupperna som har hemsidor eller nått sådant.

Magnus_UBBT

Veteran
Hmm, de skivor jag brukar rekommendera är ju inte med i Krilles databas.

Jaja, soundtracken till Riven och Myst 3 är iallafall excellenta, komponerade av Robyn Miller respektive Jack Wall. Finns att få tag i via Amazon. Om du har kvar skivan till det gamla toppenliret Quake så har Trent Reznor gjort en del bra spår som passar till vadsomhelst du vill ha lite nerv i.