Nekromanti Rekryter

God45

#PrayersForBahakan
Jag har testat en ny grej i min ena Pathfinder kampanj (den med orcherna). Eftersom kampanjen är helt livsfarlig och har slaktat mer än 10 karaktärer hittils kör jag med ett sidekick system i stil med det från gamla Dark sun där spelarna har reserv karaktärer som de ger en del av sin xp så att de slipper börja om på level 1 när de dör. Detta är något gammalt jag kört med tidigare men här är den nya twisten jag testar. Det finns karaktärer runtomkring i världen som man kan rekrytera på samma sätt som man rekryterar gruppmedlemmar i datorrollspel så som Baldurs Gate eller Crono Cross. Man övertalar dem att gå med i gruppen och så får man dem som sidekick karaktärer fast med en färdig backstory, högre level och bättre utrustning. Att spelarna har pratat med dem tidigare ger dessutom hela grejen en extra dimension. Hittils har gruppens fighter lyckats rekrytera en reformerad djävul som han ska börja spela efter att hans karaktär fick en dolk i lungan förra sessionen. Dolken sattes dock där av en av de andra potentiella sidekicksen de lyckades hamna i en blodsfejd med. Vad tror ni om det här systemet? Ser ni några fallgropar? Och har ni några förslag på bra potentiella rekryter?

Lupus Maximus

Tekniker
Enda fallgropen jag kan se är om just de specifika spelarna inte gillar det upplägget. Alla vill t.ex. inte köra en färdig rollperson, medan andra älskar det. Så om du tror det passar dem, så tror jag på systemet. Låter coolt, och det brukar vara ditt signum :)

Har dock inte för närvarande något förslag på potentiella rekryter.

God45

#PrayersForBahakan
Lupus Maximus;n24820 said:
Enda fallgropen jag kan se är om just de specifika spelarna inte gillar det upplägget. Alla vill t.ex. inte köra en färdig rollperson, medan andra älskar det. Så om du tror det passar dem, så tror jag på systemet. Låter coolt, och det brukar vara ditt signum :) Har dock inte för närvarande något förslag på potentiella rekryter.
Jag tänkte på det problemet men jag resonerade som så att i och med att de kan välja att helt strunta i att rekrytera och skapa sina egna sidekicks så är inte problemet jättestort. Rekryterna har ett litet level försprång men å andra sidan så ärver vanliga sidekicks sina föregångares utrustning och tillgångar så det bör bli jämt :)