Nekromanti Relationer mellan raser

Poseur

Swashbuckler
Tänkte precis på en grej just nu.
Normalt sett så är ju relationer en viktig del utav rollspelandet, för många.
Och sex och intima relationer är en viktig del för det mesta att fastställa hur en karaktär fungerar eller lyfta fram viktiga saker med en scen eller så.

Om ni inte håller med mig om att detta är ett intressant ämne i rollspelandet så behöver ni inte läsa vidare.

Det jag tänkte på var alltså hur man får en relation att fungera snyggt mellan olika raser?
Liksom visst det här har varit uppe för mig som SL och min spelgrupp i lite mer oseriösa kampanjer I Warcraft-setting, men det var inte vidare moget.

Utan hur får man till en relation mellan en människa och t.ex. en Kentaur? Alltså skummare raser än alver/människor. Utan typ människor kentaurer/troll/mind-flayers eller what-ever.

Hur hanterar man detta på ett vuxet sätt, men fortfarande med alla komplikationer såsom oförmögenhet till barn, rasism och hån och nedsättande ord från andra i världen, hur man döljer sin kärlek eller tillochmed går in på djupet hur fel det egentligen är för en karaktär att känna såhär?

Och sedan en följdfråga, hur ska man föra in detta snyggt så att spelgruppen kanske bortser från att just den här trevliga och schyssta killen/tjejen egentligen är en ork och då "per default" någon man "inte kan" bli kär/intresserad/förtjust i?

/Poseur ras-intresset på.

Ymir

Liten kantbaron
Man får väl bara titta på rasistiska, etniska, religiösa och socioekonomiska skillnader i vår värld och dra dem till sin spets och bortom, helt enkelt. (Typexempel på bra situationer att ta inspiration från är palestinier <3 judar i Israel av idag, svarta män <3 vita tjejer i 1800-talets USA, och folk i Indien som älskar varandra över kastgränserna. Det finns gott om fallstudier att göra av alla tre). Eventuellt kan man köra lite ren gross out ang. anatomiska detaljer också, det blir liksom ofrånkomligt vad gäller kentaurer tex (Jag skulle ärligt talat ha svårt att ta en sån relation på allvar, osexiga raser (dvs icke-humanoider, warhammer-orcher, hobbitar och annat alltför groteskt) går helt enkelt bort).

Alv-människa-grejens grej är den att människor är kortlivade som flugor jämfört med alven (utom i spel som D&D och delvis Eon, där man helt klantat bort denna aspekt), det är där hela dramat ligger. Samma aspekt torde funka att ta tillvara på med tex människa-mindfläjjer och så. Sedan borde ju mindfläjjers aldrig någonsin kunna ha en relation med en människa, utom möjligtvis en extremt bdsm:ig iofs, eftersom mindfläjjers bara kan känna "negativa" känslor, dvs ilska, sadism, avundsjuka, och hat. Hmm...jag börjar redan se en intressant relation framför mig iofs... :gremwhistle:

Ögat

Hero
För att lätta upp stämningen för din grupp borde du befolka din värld med olika blandäktenskap. Då kommer du visa att det är ok och spelarna kommer kanske bli sugna att prova på. Om spelarna aldrig stött på en mindfläjjer som står och trånar med tentaklerna efter några förbipasserande halvlängdsmän - ja då kommer de utgå från att sånt är så socialt (eller biologiskt - jfr nedan) oacceptabelt att de inte tillåter sin rollperson att känna såna känslor. Med detta sagt finns det några saker som vi bör fundera över.

Den första är vilken typ av relation som bekymrar oss. Många människor IRL känner affektion och själsliga band gentemot platser, saker, hundar, hästar, katter eller vadsomhelst. Någonstans börjar känslan förstås framstå som onormal. Men det finns gott om folk som likt Dian Fossey känner sådan gemenskap med och kärlek till andra varelser att de lever (och ibland dör) som delar av deras grupper. Sådana personer kanske känner att "ingen förstår likätarna som jag". Troligen lever de till viss del i förnekelse, eftersom gränsen mellan dem och föremålet för affektionen håller på att suddas ut: "Gzhvatroshk är inte alls som andra tunnelmaskar, hen är långt mer smart och sympatisk än många 'människor' jag träffat". Sen finns det andra som sysslar med tidelag, och så länge det är med båda parters samtycke är det väl lagligt. Den typen av monstersex vill jag minnas att Rising skrev en post som förespråkade, och där du säkert kan hitta uppslag.

Den andra funderaren är vilken värld som relationen som bekymrar oss äger rum i.
I en fantasyvärld finns det ofta många raser: till exempel kentauren och människan som du anförde som exempel. Dessa världar har ofta enorma rasmotsättningar, vilka förstås blir problematiska för vårt kärlekspar. Det har Ymir redan skrivit om, så jag vill bara lägga till att valet av kärlekspartner är den gräns som vaktas mest noga av olika grupper. En människa som tycker det är ok med kentaurer på jobbet tycker kanske inte det är ok med kentaurer som bor i samma område, och tycker med största säkerhet inte att det är ok med kentaurer i sängen. Fördomar är så gott som alltid starkare när det kommer till kärlekspartners.

Samtidigt är andra spelvärldar mer liberala. DoD känns till exempel som Rocky möter Caligula i en ormgrop av talande hundar, kaniner och människolemmar. Människan och kentauren behöver inte vara ett omöjligt par, tvärt om är det troligt att deras sorter uppstod när två gudaväsen muntert parade sig med varandra genom hela kamasutran.

Den tredje funderaren är mellan vilka kategorier som relationen är.
I det första avsnittet har vi relationer över artgränsen (alltså människa - mask). Sådana är i allmänhet inte vaktade av så starka tabu, eftersom inget hotas av dem. Visst. Vi kan tycka att det är sjukt, men det är så surrealistiskt att det knappast existerar i vår sinnevärld. Dessutom aktualiseras ingen maktasymmetri om en människa och en delfin kärar ned sig i varandra, lika lite som om en människa har en fetisch för skor. I det andra exemplet är det kärleksförhållandet istället mellan olika raser. Då gäller genast många fler tabun. Ju avlägsnare släktingar de två varelserna är desto "sjukligare" blir beteendet och desto mer biologiska hinder. Ju närmare släktingar de två varelserna är, desto mer tabu och sociala hinder.

Anledningen till att jag tar upp detta är att det är viktigt att hålla isär begreppen. "Raser" är delar av en art. Om vår fantasyvärld innehåller raserna Kentaur och Mindfläjjer och Människa har dessa alltså ett gemensamt ursprung och borde således kunna få barn med varandra. Det enda som hindrar att raserna upplöses är antingen någon sorts avel (som med hundar) eller rashygien på grund av maktförhållanden som gör att en grupp vill behålla sin särart och privilegierade ställning.

Doctor_Hell

Veteran
det jag funderar på är hur vissa relationer ens skulle kunna fungera rent fysiskt ta tex en jätte man och en gnome kvinna , jätte skulle under älskogs akten med sanning ha ihjäl gnomen bara jättens penis är väl minst lika lång som gnomen ...
...

samma sak med raser som är helt olika i sin natur ta den supergoda skogsalven och det superonda trollet. alven vill bara göra sweet sweet lovin bland skogens blommer och blad medans trollet vill käka upp alven

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Doctor_Hell said:
det jag funderar på är hur vissa relationer ens skulle kunna fungera rent fysiskt ta tex en jätte man och en gnome kvinna , jätte skulle under älskogs akten med sanning ha ihjäl gnomen bara jättens penis är väl minst lika lång som gnomen ...
<div>Jaa … um … sånt kan man ju sitta och fundera på. :gremwink: </div>

Ymir

Liten kantbaron
Anledningen till att jag tar upp detta är att det är viktigt att hålla isär begreppen. "Raser" är delar av en art. Om vår fantasyvärld innehåller raserna Kentaur och Mindfläjjer och Människa har dessa alltså ett gemensamt ursprung och borde således kunna få barn med varandra. Det enda som hindrar att raserna upplöses är antingen någon sorts avel (som med hundar) eller rashygien på grund av maktförhållanden som gör att en grupp vill behålla sin särart och privilegierade ställning.
Jag tror inte riktigt fantasyskapare i gemen använder begreppet "ras" i den bemärkelsen.... snarare motsvarar det väl "art" eller "genus", typ. I bästa fall. Myconiderna i D&D borde inte ens tillhöra samma fucking rike som andra raser, och Mindfläjjers borde inte ens tvunget vara eukaryoter eftersom de kommer från ett annat universum...

och då har vi inte ens börjat prata om Shardminds... :gremsuck: