Nekromanti Religösa människor som får mig att koka

Rävnos

Warrior
Ja, jag pluggar då till religionslärare, men jag ser inte mig själv som särskilt religös, jag har visserligen min tro, men den är inte särskilt stark och väldigt personligt utformad och skiljer sig rättkraftigt från de stora världsreligionerna och jag tror det är en fördel i mitt kommande arbete, att vara opartisk.
Men denna opartiskhet gör att jag får ta emot mkt skit av religösa människor. Det jag tänker på just nu är följaden:

Som några av er säkert har fattat gillar jag KoRn(och för er som inte vet vad KoRn är så kan jag informera att det är ett rockband, samples kan hittas på www.korntv.com), men vad många av er säkert inte vet är att en av KoRns två gitarister droppade bandet för några månader sedan för att han funnit gud och inte längre kunde spela i ett vredens band som sände barnens själar till djävulen(sanningen enligt mig ligger visserligen närmare att han missbrukade amfetamin så hårt att han inte längre klarade av att turnera, men det hör inte hit).

Efter att denna mannen, Brian Welch hoppade av bandet har bandet och hans egna personliga forum invanderats av två stora grupper av kristna, dels de förvirrade som ställer frågor som om de kommer komma till himlen om de lyssnar på KoRn, om det är sant att muslimer är missleda av djävulen, om biblen verkligen säger att homosexuella aldrig kommer till himlen osv. dessa kan jag hantera, de är förvirrade och vilsna precis som många andra kids, lite snälla ord och en puff i rätt riktning brukar få dem att börja tänka själva och söka religion av rätt anledning istället för att bli religös för att få lätta svar.

Det andra gruppen känns för mig så typiskt amerikansk, de är de extrema kristna, de som får mig att vilja uppge mig vara kyrkobrännande djävulsdyrkare i ren protest mot läran de sprider. De förklarar för alla som populerar forumen att kristna inte ska umgås med icke kristna, att alla andra religioner är falska och djävulens påhitt, att vi andra icke kristna kommer brinna i helvetet om vi inte skaffar lite kristen ångest och fromhet, har tom läst folk som stenhårt hävdar att gud hatar homosexuella, muslimer samt folk som lyssnar på vredens musik(rock, metal och hip-hop tydligen), inte nöjer de sig med att predika om sina åsikter om de stora frågorna utan de utalar sig tvärsäkert om vad gud tycker om små personliga livsval som te.x sex före äktenskap, förhållande, alkohol, droger, skolgång, livsstilar, filosofi, moral och etik osv. De har tom ibland hävdat att människor av vissa nationaliter knappast lär vara välkomna in i himla riket, än har jag inte sett någon fördömma sverige, men det kommer nog när någon av dem får lära sig att vi finns.

Hälften av det de säger, hade i sverige dömts som hets mot folkgrupp enligt mig, visserligen läser jag inte juridik men det är provocerande och rasistiskt som tusan i många fall iaf.

Och inte har de lyssnat på bandet heller, de är bara där för att fånga osäkra kids som söker något säkert att se upp till. Men det får inte heller mig att börja koka, att försöka omvända folk till sin egen tro verkar vara det religösa människor roar sig med när det inte är tempelstund, utan de faktumet att det inte är 70 åringar som sitter och skriver det utan folk i 20 års åldern. det är fan bara i USA som ungdomar kan bli så hjärntvättade.

Framförallt känner jag inte igen den kristna tron som jag har lärt känna här i sverige, det finns liksom inget av den lugna fromheten med läror om kärlek och acceptans. De verkar mer eller mindre allihopa vara en blandning mellan knutby pastorn och en korsriddare på PCP. Jag ska dock inte döma ut alla, ibland säger någon av dem faktiskt lite försiktigt ifrån att biblen säger ju att man ska älska sin nästa och att endast gud får döma, men dessa personer blir snabbt tystade av de andra hökarna.

Så vad har ni för erfarenheter, har ni stött på några religösa människor som får er att koka av vrede? Det behöver inte vara just kristna som för mig.

vidare kan ni alltid skriva en rad om ni tycker jag är en idiot som är ute och cyklar nu eller jag faktiskt har rätt i att detta är en skrämmande tendens.

Krille

Super Moderator
Håll grytan kokande

Det finns några "religiösa problemgrupper" häromkring som jag ibland råkar ut för, som har ungefär samma inställning. Allihop har det gemensamma att de är tämligen fundamentalistiska.

<ul type="square">[*]De gånger jag har fått besök av Jehovas Vittnen så brukar antingen de eller jag bli tvärförbannade. Jag vet inte vad de blir arga på, men jag brukar bli rätt hårt irriterad på deras nedvärderande intolerans.
[*]Det finns en del islamister häromkring också. Till skillnad från de flesta muslimer som jag känner så är de här personerna såpass militanta att de jublar när folk kör in flygplan i skyskrapor eller spränger tunnelbanor i bitar. Inte blir jag gladare av att de förklarar att det alltid finns oskyldiga offer i krig eller att det inte finns några oskyldiga alls, bara otrogna, muslimer eller martyrer (dvs muslimer som råkat dö i kampen). Är det något som gör att vi har främlingsfientlighet här så är det sådana typer.
[*]Vilket för oss till nynazisterna: Skaraborg är dessvärre rätt överbefolkat av sådana. Det är inte lika mycket väsen om dem som de från Sjöbo, men de finns och är rätt smygiga av sig. Till skillnad från de normala skinnskallarna så är de här rätt väl pålästa, men de kan sin historierevisionism och har inga problem med att vrida och vända på argumenten mot nazism.
[*]Vi får ta deras motståndare också, kommunisterna. Det finns en liten, liten falang ärkekommunister här omkring, förmodligen tack vare Volvo som ger rätt bra grogrund för arbetarrörelser. Det skrämmande är den lilla falangen av nedre medelklasskids som på fullaste allvar skulle vilja ställa mig mot väggen när revolutionen kommer, eftersom jag inte tycker att kommunism är en bra idé.[/list]

Arfert

Facit
Re: Håll grytan kokande

för att citera Peter Englund: det som skrämmer mig mest är RENHET. Bara idealister bygger koncentrationsläger.

magoo

Hero
Jag har lite svårt för missionärer. Jag har en viss förståelse för att man om man har en bra idé, vare sig det gäller politik eller religion, gärna vill övertyga alla andra om att det är en bra idé.

Att däremot, som min gamla söndagsskolelärarinna, vara övertygad om att man ska åka till de stackars barnen i Afrika och lära dem den enda sanna tron gör mig väldigt olustig.

Mission är såklart låååångt från inkvisition men båda varianterna talar om för folk att deras egen religion inte duger. Om man sen gör det genom att bygga skolor och sjukhus är det så klart bättre än att piska och smiska in "sanningen", men jag gillar det inte i alla fall.

Min söndagsskollärarinna som missionerat främst i Afrika hade en väldigt nedlåtande syn på "de små svarta hednabarna". På flanellografen utspelades historien om den lille svarte pojken som så gärna ville bli vit att han skrubbade sig med tvål tills Gud berättade för honom att det minsann var helt OK att vara brun i skinnet. Varför han över huvud taget ville bli vit fick vi aldrig veta. Efter barntimmen fick vi stoppa kollekt i "Negergubben", en sparbössa i form av ett litet svart barn som artigt bockade och tackade för våra ilagda slantar. Uck!

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Nazister som vill plåga mig och min familj för att vi kommer från olika ställen i världen och har olika färg på skinnet.

Kommunister som vill skjuta mig eller sätta mig i arbetsläger för att jag inte delar deras syn på hur ett samhälle ska se ut och för att jag vägrar att hylla Marx, Engels och Lenin.

Islamister som vill döda folk som oss bara för att vi är västerlänningar.

Rigida kristna som häcklar mig bara för att jag hävdar (enligt den metodistiska traditionen) att Jesu lära handlar om att vara kärleksfull och vidsynt, inte om att vara tvärsäker och dömande. "Den som är utan synd må kasta första stenen."

Rising

Vila i frid
Tja, att basha religiösa/starkt ideologiska människor är lite som att sparka in en öppen dörr. Jag tycker alltid att det är lika konstigt att höra någon säga en sådan uttjatad plattityd som om han vore den förste i världen att säga det. Liksom, fint självmedvetande, grabben. Jag blir lite orolig när jag hör sådana människor, för deras drift att bli bekräftade tycks större än deras förmåga att betrakta sig själva. Det är bara omständigheterna som hindrat dem från att bli hordmänniskor i någon av alla dessa olika extrema åskådningar själva. I allt väsentligt är de ju inte väsenskilda varann.

Så... man ska vara lite misstänksam mot dem som häver ur sig saker som "visst kan man ha en tro, men det är så dumt att vilja bli religiös" eller liknande.

Vidare så tror jag inte på att fördöma människor med hatiska åskådningar. Det känns för enkelt. Så beter sig människor som inte vill eller kan förstå vilka faktorer som finns bakom dessa åskådningar, och som därför hellre bekräftar varandra genom att vara överrens om att sådana människor är "dåliga", "dåraktiga" eller rentutav "onda" (varpå de inte sällan gör sig till måltavlor för de egna anklagelserna).

Visst måste hat motarbetas, men skuldbeläggning och fördömande är i mina ögon usla metoder för det jobbet. Kanske är det rentutav den sortens åsikter som mer än något annat ligger till grund för att folk blir extremister in the first place...

walium

Ganska töntig, faktiskt
Som blivande lärare i det relativt sekulära Sverige så blir jag nästan alltid upprörd av alla försök att smyga in olika religiösa förklaringar i undervisningen. Som att framställa Bibelns skapelseberättelse som jämställd med mer vetenskapligt grundade. Eller när religiösa dogmer krockar hårt med verkligheten. Som kristna hjälporganisationer som lär ut avhållsamhet i ett sargat Afrika hemsökt av Aids.

Arfert

Facit
det där med "intelligent design" får vi verkligen inte hoppas får fotfäste i Sverige. ...till och med katolska kyrkan stöder ju evolutionen nuförtiden...

Krille

Super Moderator
"det där med "intelligent design" får vi verkligen inte hoppas får fotfäste i Sverige. ...till och med katolska kyrkan stöder ju evolutionen nuförtiden..."

Intelligent design har ett litet men ändock fotfäste i Sverige redan nu.

Arfert

Facit
mmm, känner ju pingstvänner som på allvar hävdar att bibeln är drygt 6000 år gammal. Och påstår sig kunna bevisa det vetenskapligt.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Intelligent design har ett litet men ändock fotfäste i Sverige redan nu."

En olycklig baksida av den nya friskolereformen kan jag tänka mig.

Rosen

Myrmidon
det där med "intelligent design" får vi verkligen inte hoppas får fotfäste i Sverige.

Äh, vadå. Vi har ju redan påbud om att empiriskt testade biologiska rön ska bortförklaras i undervisningen till förmån för osynliga och obevisbara fenomen. Med stöd av flumvetenskap som inte bygger på normal empiri. What's the difference? (-:

--
Åke

Mekanurg

En olycklig baksida av den nya friskolereformen kan jag tänka mig.
Knappast. Det är inte bland skolbarnen som idén har fått fäste. Friskolorna har ju bara funnits i cirka tio år. De svenskar som propagerar för ID har skolats i sjuttiotalets kollektiviska enhetsskola.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Knappast. Det är inte bland skolbarnen som idén har fått fäste. Friskolorna har ju bara funnits i cirka tio år. De svenskar som propagerar för ID har skolats i sjuttiotalets kollektiviska enhetsskola."

Att ideérna får en arena att verka på är väl en följd av friskolereformen? Jag menade inte att de som sprider dem själva har lärt sig dem under sin egen tid i svensk grundskola. Idag är det ju möjligt att i alla fall försöka starta religiösa friskolor även om det inte är helt lätt.

Mekanurg

Att ideérna får en arena att verka på är väl en följd av friskolereformen?
Jag ser ingen koppling mellan ovannämnda arena och friskolorna.

Det fanns faktiskt en aktiv kreationiströrelse i Sverige redan under 1980-talet. Jag debatterade med några av dess medlemmar. Intet nytt under solen, ingen ända på det myckna bokskrivandet.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Jag ser ingen koppling mellan ovannämnda arena och friskolorna."

Jag ser i alla fall en koppling mellan möjligheten att starta religiösa friskolor och möjligheten att sprida olika religiöst färgade teorier till unga människor. :gremsmile:

Krille

Super Moderator
"Jag ser i alla fall en koppling mellan möjligheten att starta religiösa friskolor och möjligheten att sprida olika religiöst färgade teorier till unga människor. "

Den möjligheten fanns förut också. Det var bara att smyga tillräckligt väl. Vi hade en mysig frikyrkereligiös religionslärare som lärde ut kreationism till oss valpar som dagsens sanning, och hin håle må ta dem som hävdade något annan än Första mosebok.

Möjligheten nuförtiden är mest att man kan koncentrera dem på en och samma plats och ha en mer konsekvent indoktrinering.