hjälp!
jag tycker att om man VERKLIGEN vill kalla sig kommunist så får man nog stå ut med att sammanblandas med kommunismens historia.
Hur är det med kristna; måste de ta på sig skulden för häxbränningarna och korstågen? Bara för att man gillar globaliseringstanken; måste man också skriva under på de fullkomligt vidriga arbetsförhållandena i dagens Kina och Indien? Kan man bära en svensk flagga med stolthet utan att sammanblandas med nynazister som bär samma flagga med samma stolthet, även om de lägger helt olika värderingar i vad flaggan representerar?
Jag tycker personligen att människor
själva skall få bestämma vad de menar med deras övertygelser. Det är rentutav en grundläggande demokratisk rättighet, menar jag.
Jag har träffat "nynazister" som inte velat stå bakom nazisternas verk i andra världskriget, och jag har snarast blivit nyfiken (med reservation) på vad de egentligen har för åsikter. Jag tycker visserligen att det är klumpigt att kalla sig för nynazist då jag personligen bara har negativa associationer med ordet, men försöker i vart fall att inte lägga några förutfattade meningar i vägen när jag bedömer dessa människor. Ja, jag tycker att de är värda att få bli lyssnade på utan fördomar.
Och citatet "man kan inte göra omelett utan att knäcka ägg" har väl inte med det här att göra? Det är väl snarare en variant på att "låta ändamålen helga medlen", alltså en sorts mer eller mindre nödvändig form av hänsynslöshet. Vad det har med den personliga identiteten förstår jag inte.
Det citat jag tror att du letade efter är "Är det något jag vet så är det att marxist är jag inte" av Marx. Det kan ju användas för att visa att när det uppstår en klyfta mellan ens egna värderingar och de som sammanknippas med en term, då skall man (precis som Marx) ta avstånd från denna term.
Jag tycker dock att Marx lika gärna kunde ha sagt "Är det något jag vet så är det att
ni inte är marxister, i vart fall inte samma sorts marxister som
jag."
Och framför allt: Innebörden av ord som "kommunist" skall absolut bestämmas av kommunisterna själva, och inte några nyliberaler (såsom fallet är i Sverige idag).
Jag kräver exempelvis inte att alla hinduer skall sammanblandas med det sjuka och människofientliga kastsystemet. Tvärtom skulle jag tycka att det vore rent äckligt om moderniserade hinduer mötte
motstånd i form av personer som försökte sammanknyta bilden av en "hindu" med en människoförtryckare. Man skall ju (om man är humanist)
uppmuntra förändringar där man vill se dem, även från ens politiska motståndare.